Aankoop moto na betaling annuleren?

ElineV
Topic Starter
Berichten: 5

Aankoop moto na betaling annuleren?

#1 , 15 jul 2012 15:54

Hallo,
Vorige week heb Ik (na lang zoeken) een nieuwe moto gekocht, althans er werd mij toch verteld dat het een nieuwe was. Het ging namelijk over een overjaars showroommodel met bouwjaar 2009 maar hij was nog nooit ingeschreven. Voor mij was dit de doorslaggevende factor, want voor de verzekering telt enkel de datum van eerste inschrijving (om indien nodig de straatwaarde te bepalen), maar na ontvangst van de nodige documenten (per post omdat Ik de betaling via overschrijving heb gedaan) blijkt dat de moto reeds ingeschreven is op naam van de motorzaak sinds 2008, wat ik zeer raar vind daar hij bouwjaar 2009 is en volgens de verkoper nog nooit is ingeschreven. Op mijn bestelbon staat duidelijk bouwjaar 2009, nu had Ik graag geweten( voor dat Ik in een discussie terecht kom met de verkoper) als Ik mijn geld kan terug eisen wegens een afwijkende bestelbon?
Alvast bedankt,
Eline.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 15 jul 2012 16:37

Als er op de bestelbon staat bouwjaar 2009, kan hij niet ingeschreven zijn op 2008. Kan een eerlijke fout zijn, maar daar het voor u belangrijk was dat hij nog niet eerder was ingeschreven, en dit duidelijk wel gebeurt is, heeft u niet ontvangen wat u besteld heeft, en heeft u grond om de aankoop te annuleren (of toch te krijgen wat u bestelde). U zal wel moeten bewijzen dat u specifiek heeft gevraagd of het voertuig al ingeschreven was of niet (teruggaan en hierover een gesprek starten, terwijl u een dictafoon op zak heeft?).

ElineV
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 15 jul 2012 16:57

Bedankt voor de snelle reactie, Ik zal morgen eens langs gaan en hopen dat de verkoper erkend dat hij gelogen heeft. Ik vrees er een beetje voor want hij had duidelijk gezegd dat de "eerste inschrijving" mij om en bij de 400 euro zou kosten omdat het een nieuwe, nog nooit ingeschreven moto is. Dit terwijl hij op dat moment wist dat de moto al 4 jaar op zijn naam is ingeschreven.

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 15 jul 2012 17:07

Een tip: laat alles wat voor u bepalend is altijd opnemen in de bestelbon, zo heeft u altijd bewijs van wat u juist besteld heeft.

ElineV
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 15 jul 2012 17:15

Ik denk dat Ik volgende keer ( moest er ooit een volgende keer komen) naar m'n vader ga luisteren en een "echte nieuwe" ga kopen i.p.v. één met 0 Km die achteraf gebleken reeds 4 jaar ingeschreven is.

mava105
Berichten: 22292
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 15 jul 2012 20:13

En ben je zeker dat die moto 0 (NUL) km gereden heeft? Mogelijks is de teller teruggedraait. Een 4 jaar oude moto die 0 km gereden heeft lijkt me raar, want waarom zou die verkoper een oud model moto in zijn toonzaal zetten. En waarom zou hij hem gedurende 4 jaar inschrijven en verkeerstaks betalen als die moto niet buiten de toonzaal kwam.
Weet niet of er voor een moto ook een carpass nodig is.

bartvdv
Berichten: 1911

#7 , 15 jul 2012 20:31

Weet niet of er voor een moto ook een carpass nodig is.
Nog niet, maar er is wel sprake van verplichte technische keuring in de nabije toekomst.

Franciscus
Berichten: 38617

#8 , 15 jul 2012 21:08

Welk bouwjaar staat er op het inschrijvingsboekje van de moto?

ElineV
Topic Starter
Berichten: 5

#9 , 15 jul 2012 21:55

Welk bouwjaar staat er op het inschrijvingsboekje van de moto?
Op de inschrijving staat er enkel: Merk, Type, chassisnummer, vermogen, cilinderinhoud, brandstof en datum 1ste inschrijving.
Bij deze moto staat er 11/06/2008.

ElineV
Topic Starter
Berichten: 5

#10 , 15 jul 2012 22:05

Bijkomend probleem is dat op de bestelbon een garantietermijn staat van 2 jaar ( omdat dit wettelijk verplicht bij een nieuwe moto) en zo zou Ik dan bij elke verdeler van het merk terecht kunnen in geval van problemen. Maar aangezien deze moto reeds in het verkeer gebracht is op 11/06/2008 denk Ik dat de wettelijk verplichte garantie van 2 jaar reeds verlopen is en Ik dus enkel terecht zou kunnen bij deze verdeler gedurende het eerste jaar ( wettelijke garantietermijn op tweedehands voertuig). Misschien zie Ik het verkeerd, reacties zijn meer dan welkom.

Terug naar “Consumenten Koop”