Eenzijdige verbreking contract Milk Inc.

cyberbeast
Topic Starter

Eenzijdige verbreking contract Milk Inc.

#1 , 13 jul 2012 16:01

Het zijn al heel oude vijgen na Pasen en uiteraard ben ik niet meer van plan nog naar de rechtbank te stappen maar het is iets dat een heel klein beetje aan me knaagt.

Kort verteld: 2 dagen op voorhand zeg Milk Inc hun optreden bij ons af. Het staat ook zo in het contract vermeld dat ze dit kunnen indien ze gevraagd worden voor een buitenlands optreden (op tv).

Uiteraard paniek. In aller ijl hebben we nog een waardige vervanger kunnen boeken en bleef de schade voor ons heel beperkt.
Ik weet nu niet meer of, indien we akkoord gingen om een vervanger te boeken, het contract met Milk Inc verviel.

Wat hadden we in dit geval eigenlijk kunnen doen?
Geen vervanger boeken en het risico lopen om meer dan 1000 mensen te moeten teleurstellen maar wel Milk Inc vragen om bewijzen van hun buitenlands optreden? Maar dan wel het risico hebben een bom geld te verliezen indien ze wel een buitenlands optreden hadden?

Wat me vooral dwars zit is het feit dat ze zomaar losjes 2 dagen op voorhand afzeggen. Vooral die korte termijn. Ik denk dat een buitenlands optreden wel eerder gepland word.

Wat hadden jullie gedaan?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 jul 2012 16:45

De algemene voorwaarden beter lezen.

cyberbeast
Topic Starter

#3 , 13 jul 2012 16:47

De algemene voorwaarden beter lezen.
Uiteraard, maar in ieder contract van iedere artiest staat zoiets wel vermeld. Dan moet je geen artiesten meer boeken want je bent nooit zeker.

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 13 jul 2012 17:42

Daarom zijn het dan ook artiesten.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 jul 2012 17:48

En een annulatieverzekering nemen indien de artiesten hun contract niet nakomen en een rechtsbijstandsverzekering om te kunnen procederen...
Hij die beweert moet bewijzen ..... als die artiesten beweren ene optreden te hebben moeten ze dat ook kunnen bewijzen.
in contract hadden vb ook opzegtermijnen kunnen gestoken worden...
Is dat niet na te gaan via oa internet?

Justiceseeker

#6 , 14 jul 2012 12:25

Het zijn al heel oude vijgen na Pasen en uiteraard ben ik niet meer van plan nog naar de rechtbank te stappen maar het is iets dat een heel klein beetje aan me knaagt.

Kort verteld: 2 dagen op voorhand zeg Milk Inc hun optreden bij ons af. Het staat ook zo in het contract vermeld dat ze dit kunnen indien ze gevraagd worden voor een buitenlands optreden (op tv).

Uiteraard paniek. In aller ijl hebben we nog een waardige vervanger kunnen boeken en bleef de schade voor ons heel beperkt.
Ik weet nu niet meer of, indien we akkoord gingen om een vervanger te boeken, het contract met Milk Inc verviel.

Wat hadden we in dit geval eigenlijk kunnen doen?
Geen vervanger boeken en het risico lopen om meer dan 1000 mensen te moeten teleurstellen maar wel Milk Inc vragen om bewijzen van hun buitenlands optreden? Maar dan wel het risico hebben een bom geld te verliezen indien ze wel een buitenlands optreden hadden?

Wat me vooral dwars zit is het feit dat ze zomaar losjes 2 dagen op voorhand afzeggen. Vooral die korte termijn. Ik denk dat een buitenlands optreden wel eerder gepland word.

Wat hadden jullie gedaan?
Het is een "oud zeer" dat artiesten dikwijls een TV-opname of een festivalaanbieding als een voorrang voorzien in een contract. Promotors kunnen daar weinig aan doen gezien ze deze condities meestal aanvaarden. Ze kunnen ook passen. En er kan ook onderhandeld worden om een "lock" in te stellen zodat een artiest bv. binnen de 4 weken vòòr een optreden niet meer kan afzeggen behalve bij gevallen van heirkracht (ongeval, ziekte, natuurramp, transportstakingen, enz.) en meestal is dat te controleren in de pers of na aanvraag van een doktersattest, met een tegenexpertise als men twijfelt.

In dit geval en voor zover het om een TV-opname ging zó kort vóór een optreden was het aangeraden daar de bewijzen van te vragen en zó het TV-station om informatie vragen. Mocht U géén sporen van een TV-opname hebben gevonden dan was/is het U vrij misschien nog een schadevergoeding te vragen al zijn de gedingkosten het misschien niet waard?
Die schade dient U wel te bewijzen.

Let op, vele "agenten..." schuilen achter die clausules om betere financiële inkomsten te verzekeren voor de artiest en henzelf, uiteraard, en gedragen zich nogal "roekeloos" in de hoop niet "aangepakt" te worden door snuggere promotors.

Een annulatieverzekering lijkt ideaal maar kost een bom centen. Tegenwoordig zoveel zelfs dat professionele promotors ze liever kwijt dan rijk is. Meestal worden deze risico's door verzekeraars als de Lloyd's in Londen verzekerd of herverzekerd.

Justiceseeker

Terug naar “Consumenten Koop”