Héél nobel van u, maar moest de topic starter per ongeluk teveel betalen aan zijn leverancier, denk ik ook niet dat de leverancier dit geld "spontaan" zou terugstorten. Moest de topic starter de factuur ook niet zo grondig nagekeken hebben, zou hij zelfs niet doorhebben dat hij te weinig betaald heeft. Het is uiteraard aan de topic starter om te bepalen wat hij doet, maar als het bedrijf in kwestie hun fout niet inziet en de topic starter om de betaling vraagt, is de topic starter niet verplicht "spontaan" meer te betalen dan wat hem gefactureerd werd. Nogmaals, niemand belet hem zijn geld zomaar weg te geven, uiteraard...Ik denk dat eerlijkheid het langst duurd, dus ik zou ze betalen.
Raf001
Ik vermoed wat het antwoord van Tom zal zijn, en ik antwoord (waarschijnlijk) hetzelfde: niets zeggen, en een mooie korting op mijn etentje krijgen. Het is niet mijn taak om te zorgen dat de rekening klopt, maar die van de uitbater.Als het werk en de geleverde materialen goed zijn zou ik zonder dralen dit onmiddellijk melden.
@ Tom wat doe je als je op een gewoon restaurant de rekening krijgt en ze hebben de wijn niet gerekend ???
Door mijn beroep heb ik veel tot veel teveel op restaurant geweest en ik zeg je een 10 tal jaren geleden was het elke week wel ergens prijs, de koffie of de wijn tot zelfs het voorgerecht niet gerekend en ik zeg je eerlijk ik heb dit altijd gezegd en de meer prijs betaald, zelf bij sommige tot 3 maal na elkaar, ik kan je uitbaters en ex uitbaters noemen waar ik bekend stond om dat ik dit altijd zei.
En geloof me of geloof me niet maar tot enkele jaren geleden waren meer dan 20% van restaurants rekeningen fout en altijd in het nadeel van de uitbaters, en ik heb er weinig zien doen wat ik deed en hun er op attent gemaakt, nu gelukkig voor de uitbaters gebeurt dit maar sporadisch meer, en dit dank aan hun kassa systemen.
Wat doe jij Tom in zo een geval ???
Hangt er van af: was het eten en de bediening uitstekend en vriendelijk, dan meld ik dit. Was ik maar matig tevreden, dan meld ik dit niet (het is niet mijn verantwoordelijkheid om hun boekhouding te doen kloppen). Ik heb zo een aantal vaste, zeer goede restaurants waar ik regelmatig kom. Nog nooit meegemaakt dat er verkeerd gerekend was (denk ik, ik kijk het ook niet altijd na). De bediening is er steeds super vriendelijk, en meestal krijgen we nog iets van het huis aangeboden bij de koffie. Het spreekt voor zich dat ik het daar wel meld als er iets niet aangerekend is (en als ik het zelf opmerk).@ Tom wat doe je als je op een gewoon restaurant de rekening krijgt en ze hebben de wijn niet gerekend ???
Daar heb je 100% gelijk in, het service en het eten moet lekker zijn daar betaal je toch ook voor, en als dit prima is dan heeft de uitbater recht op zijn rekening .
Maar als ik aan de kust bijvoorbeeld ergens ga eten, en het eten was maar zozo, en ze zijn vergeten de aperitief aan te rekenen. Tja, pech voor hen... Als ik vergeet mijn onkosten briefjes binnen te brengen op het werk, gaan ze die ook niet spontaan betalen, hoor, zelfs al weet mijn baas dat ik onkosten gemaakt heb. Meer nog: na een maand moet ik er niet meer mee afkomen, want dan worden ze sowieso niet meer betaald. Same difference...
Inderdaad, maar dit is ook een persoonlijke keuze. Ik begrijp best als mensen ergens prima gegeten hebben en een uitstekende service gekregen, maar er staat iets niet op de rekening, dat ze dit toch niet melden, en de "winst" op zak steken. Uiteindelijk is het krijgen van een correcte rekening ook een deel van de service. En laat ons wel wezen: zelfs al vergeet een restaurant het aperitief aan te rekenen bij een volledige maaltijd, dan nog maken ze winst op het totaal, hé. Hun winstmarges per maaltijd liggen echt wel hoger dan de prijs van een aperitiefje of een gewoon glas wijn, hoor...Daar heb je 100% gelijk in, het service en het eten moet lekker zijn daar betaal je toch ook voor, en als dit prima is dan heeft de uitbater recht op zijn rekening .