Brommer met foute papieren

gerits
Topic Starter
Berichten: 2

Brommer met foute papieren

#1 , 03 jul 2012 12:42

Ik heb onlangs een brommer tweedehands gekocht bij een particulier. Toen ik de eerste keer ben gaan kijken heb ik een voorschot van 100 euro betaald en heb ik na betaling het gelijkvormigheidsattest reeds mee naar huis gekregen. Een paar dagen later ben ik de brommer weer gaan halen en heb ik de rest van het bedrag betaald.

Nu begint echter het probleem, ik kwam thuis en zag dat het gelijkvormigheidsattest niet overeen kwam met het chassisnr. Er is mij dus een mogelijk gepikte brommer verkocht. Nu wou ik om van de miserie af te zijn terug gaan naar de verkoper en mijn geld terug vragen omdat de papieren niet kloppen. Sta ik hier in mijn recht?

We hebben een klein contract opgesteld bij de aankoop waarin staat dat ik de brommer heb gekocht in de staat zoals hij is. Van de papieren staat er niks in, en ook geen chassisnr. Ik heb wel mailverkeer met de verkoper waarin ik duidelijk vermeld dat ik enkel interesse heb in een brommer met papieren (weliswaar de juiste papieren dan).

Ik heb reeds contact gehad met de verkoper maar wacht hierover nog op antwoord. Indien de verkoper niet zo akkoord gaat met de terugname van de brommer, kan ik dan nog verdere stappen ondernemen?

Met vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8843

#2 , 03 jul 2012 12:51

als de man niet instemt om de brommer meteen terug te nemen, kan je eerst wat druk uitoefenen door hem er toch even attent op te maken dat bij een verkoop de papieren wettelijk conform moeten zijn met het voertuig. je hebt wel een verkoopscontractje , dus dat is een bewijs dat je de brommer van hem hebt gekocht.
Wijs hem er ook op dat je bij vermoeden van onjuistheden (papieren niet van dat voertuig) verplicht bent dit te melden bij de politie.
Zover zal de kerel het niet willen laten komen denk ik.
Want heling/omcatten ed. is een strafbaar misdrijf.

gerits
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 04 jul 2012 12:21

Maar welke argumenten kan ik gebruiken om mijn geld terug te krijgen als de brommer niet geseind staat als gestolen?

Ik heb wel papieren, maar deze kloppen niet. Dus het is niet omgecat.

Reclame

eylis
Berichten: 8843

#4 , 04 jul 2012 12:43

een brommer hoort verkocht te worden met de papieren die kloppen. Als ze niet kloppen is er iets mis met de brommer of met de papieren;
en dat kan jou problemen bezorgen, hetzij met de verzekering, hetzij met de politie bij een controle.
als een mens met een paspoort rondloopt dat niet met zijn identiteit strookt is er ook iets aan de hand dat vroeg of laat grote problemen veroorzaakt.

Terug naar “Consumenten Koop”