Factuur ziekenhuis

Stef78
Topic Starter
Berichten: 1

Factuur ziekenhuis

#1 , 02 jul 2012 14:50

In september 2009 onderging ons zoontje een onderzoek in het UZ Leuven. De factuur hiervoor is gestuurd naar een adres waar we reeds 4 jaar niet meer wonen. Ik geef toe de vergissing is er gekomen doordat we 's avonds inschreven via een automaat en er geen personeel aanwezig was bij het loket. Er staat geschreven (in kleine letters) dat we elke wijziging in contactgegevens dienden te vermelden, hetgeen we spijtig genoeg over het hoofd gezien hebben met de gevolgen vandien. Tot hiertoe geen probleem, wij willen absoluut betalen voor het onderzoek maar hebben van UZ Leuven geen factuur ontvangen op ons huidig adres. UZ Leuven heeft enkel het origineel en een herinnering gestuurd naar ons vorig adres. Nadien is er een deurwaarder ingeschakeld. Van deze kregen wij een aanmaning in de bus in april van dit jaar. Hierop nam ik contact met het kantoor van de deurwaarder en vroeg de medewerker een copie van de originele factuur te krijgen op ons huidig adres waarna we zouden overgaan tot betaling. Men zei, we zullen kijken wat we voor u kunnen doen. Geen nieuws tot 27/06/2012 toen we een dagvaarding in de bus kregen. Opnieuw contact met de deurwaarder met de vraag ons de originele factuur alsnog te sturen. Wij vermelden dat dit reeds vorige keer gevraagd is, u had dit moeten bevestigen per mail is het antwoord, dit is ons nooit gevraagd. De medewerker wordt kwaad en zegt dat ik hem ervan beticht zijn werk niet goed te doen, dit is compleet buiten de kwestie antwoord ik en vraag nogmaals om de factuur (waarna wij dit via mail bevestigen), ik zal kijken wat ik voor u kan doen is het antwoord. Volgende dag een mailtje in de bus met de vraag 345,24 euro te betalen (188,35 onderzoek, 40 schadevergoeding, 103,35 dagvaarding, 13,54 inningsrecht!). Opnieuw contact met de deurwaarder waar duidelijk is dat het niet meer gaat om een niet betaling maar om een medewerker die op de tenen getrapt is omdat ik durf zeggen dat er mij nooit gevraagd is om schriftelijk te bevestigen. Beetje smalend zegt men mij dat indien ik niet akkoord ben ik steeds naar de zitting kan gaan (de 165 euro zittingkosten daar spreekt men even niet van). Ik weet ook dat wij als particulier geen verhaal hebben tegen een leger advocaten die staan voor een instantie als het UZ. Ik vraag mij af of het gangbaar is dat men reeds na één herinnering een aanmaning laat sturen via een deurwaarder? Is er een mogelijkheid om onder de kosten gemaakt door de deurwaarder uit te komen vanwege het niet vragen om de schriftelijke bevestiging, dit is een kwestie van woord tegen woord natuurlijk. Hartelijk bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma
Berichten: 2871

#2 , 02 jul 2012 15:00

Wij hebben dat een tijd geleden ook meegemaakt.
Verhuisd, adres niet gewijzigd in het ziekenhuis, gewoon niet aan gedacht.

Wij kregen ineens een oproep voor de vrederechter in de bus, verder hebben we nooit iets gehad/gezien. Wij zijn (gratis! - vanwaar de 165 euro?) naar daar geweest, uitleg gedaan en we moesten enkel de kosten van het ziekenhuis betalen (hebben we daar ter plekke cash gedaan) en dus niéts extra. Ik vind de manier van werken bij jullie dus wel eigenaardig. Er was trouwens geen sprake van advocaten e.d. Dat was gewoon de ziekenhuisdirecteur die een dagje daar was (want jawel: voor en na ons ook allemaal 'wanbetalers')

Ik kan je dus aanraden om hetzelfde te doen, of om het bedrag dat jullie niet betwisten (188.35 euro) te betalen via de overschrijving.
Sowieso wel naar de zitting gaan en je verhaal doen!

Justiceseeker
Berichten: 354

#3 , 02 jul 2012 15:01

In september 2009 onderging ons zoontje een onderzoek in het UZ Leuven. De factuur hiervoor is gestuurd naar een adres waar we reeds 4 jaar niet meer wonen. Ik geef toe de vergissing is er gekomen doordat we 's avonds inschreven via een automaat en er geen personeel aanwezig was bij het loket. Er staat geschreven (in kleine letters) dat we elke wijziging in contactgegevens dienden te vermelden, hetgeen we spijtig genoeg over het hoofd gezien hebben met de gevolgen vandien. Tot hiertoe geen probleem, wij willen absoluut betalen voor het onderzoek maar hebben van UZ Leuven geen factuur ontvangen op ons huidig adres. UZ Leuven heeft enkel het origineel en een herinnering gestuurd naar ons vorig adres. Nadien is er een deurwaarder ingeschakeld. Van deze kregen wij een aanmaning in de bus in april van dit jaar. Hierop nam ik contact met het kantoor van de deurwaarder en vroeg de medewerker een copie van de originele factuur te krijgen op ons huidig adres waarna we zouden overgaan tot betaling. Men zei, we zullen kijken wat we voor u kunnen doen. Geen nieuws tot 27/06/2012 toen we een dagvaarding in de bus kregen. Opnieuw contact met de deurwaarder met de vraag ons de originele factuur alsnog te sturen. Wij vermelden dat dit reeds vorige keer gevraagd is, u had dit moeten bevestigen per mail is het antwoord, dit is ons nooit gevraagd. De medewerker wordt kwaad en zegt dat ik hem ervan beticht zijn werk niet goed te doen, dit is compleet buiten de kwestie antwoord ik en vraag nogmaals om de factuur (waarna wij dit via mail bevestigen), ik zal kijken wat ik voor u kan doen is het antwoord. Volgende dag een mailtje in de bus met de vraag 345,24 euro te betalen (188,35 onderzoek, 40 schadevergoeding, 103,35 dagvaarding, 13,54 inningsrecht!). Opnieuw contact met de deurwaarder waar duidelijk is dat het niet meer gaat om een niet betaling maar om een medewerker die op de tenen getrapt is omdat ik durf zeggen dat er mij nooit gevraagd is om schriftelijk te bevestigen. Beetje smalend zegt men mij dat indien ik niet akkoord ben ik steeds naar de zitting kan gaan (de 165 euro zittingkosten daar spreekt men even niet van). Ik weet ook dat wij als particulier geen verhaal hebben tegen een leger advocaten die staan voor een instantie als het UZ. Ik vraag mij af of het gangbaar is dat men reeds na één herinnering een aanmaning laat sturen via een deurwaarder? Is er een mogelijkheid om onder de kosten gemaakt door de deurwaarder uit te komen vanwege het niet vragen om de schriftelijke bevestiging, dit is een kwestie van woord tegen woord natuurlijk. Hartelijk bedankt
U had zelf de administratie van het hospitaal meteen uw adreswijziging destijds kunnen melden (via telefoon, email, fax, enz.). Ik zou proberen die administratie te overtuigen maar gezien het al zo lang geleden is en U eigenlijk geen excuus kan inroepen, denk ik dat er weinig ontkomen aan is deze betaling ASAP uit te voeren.

Reclame

Fraukelive
Berichten: 18

#4 , 04 jul 2012 18:56

Mijn reactie brengt misschien wel geen zoden aan de dijk, maar toch wil ik het even laten weten.
In een ander UZ hebben we ook eens administratieve problemen gekend.
Mijn man was er al 9 jaren in behandeling, ik betaal elke binnenkomende factuur dadelijk (letterlijk) ofwel via memo-datum.
Geen factuur ontvangen (??????) tot er plots incasso-brief in de bus viel.
Bijna eenzelfde scenario als bij jullie, maar ik liet mij niet uit het lood slaan: de brief op de ziekenkas afgegeven en hun juridische dienst heeft het vervolg op zich genomen, ze vragen niet dan dat deze misstanden verdwijnen. Ondanks hun tussenkomst, waarvan ik telkens een kopie van de correspondentie toegestuurd gekregen heb van de mutualiteit, bleven de incasso- en dreigbrieven van maatregelen komen.
Wij mochten niet meer reageren van de mutualiteit.
Op een gegeven moment stopten de brieven vanuit het UZ.
Inmiddels is mijn echtgenoot al meer dan een jaar dood en plots krijg ik vorige week een bericht dat alles afgehandeld is en de zaak geklasseerd.

TIP: dadelijk naar de ziekenkas gaan en het in handen geven van hun juridische dienst, zij bundelen op die manier de mistoestanden, en kunnen zo veel beter hun leden en zichzelf helpen (ook bij betwisting van factuur of als je niet zeker bent: recht naar de mutualiteit om de factuur vooraf te laten checken op haar correctheid)

Sindsdien (ca. 3 jaar!!!!! betaal ik pas ziekenhuisfacturen, van welk ziekenhuis ook, na goedkeuring van de ziekenkas)

puttemanp
Berichten: 618

#5 , 04 jul 2012 20:07

Mistoestand?
Ik zie geen mistoestand...

Enkel iemand die z'n adreswijziging niet doorgegeven heeft aan het hospital (en/of z'n post niet laten nasturen heeft) en nu hiervan de gevolgen moet dragen.

Greetz

P.

Fraukelive
Berichten: 18

#6 , 04 jul 2012 21:36

Met 'mistoestand' bedoel ik:
De moeilijkheid om met dergelijke 'mastodonden' tot een normale oplossing te komen (dialoog!)
Ik ben redelijk 'mondig', maar in mijn geval had ik alleen met hen, nooit tot een vergelijk gekomen zijn.
Vertrouwen is goed, kontrole is nog altijd beter!
En daarbij: wij betalen onze 'ziekteverzekering' of niet soms?
Hier sluit ik, want ik wens geen polemiek te voeren.

duma
Berichten: 2871

#7 , 04 jul 2012 21:53

Ik moet eerlijk zeggen dat wij totaal geen moeilijkheden hebben gehad.
- Wij vergeten ons adres door te geven
- Zij geen moeite gedaan om via kruispuntbank te gaan
- Uitleg gedaan, zonder problemen enkel het originele bedrag betaald
Deed niemand moeilijk, was zo gefixt.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#8 , 05 jul 2012 00:51

Burgerlijk Wetboek
Art. 2277bis. De rechtsvordering van verzorgingsverstrekkers met betrekking tot de door hen geleverde geneeskundige verstrekkingen, diensten en goederen, daar inbegrepen de vordering wegens bijkomende kosten, verjaart ten overstaan van de patiënt door verloop van een termijn van 2 jaar te rekenen vanaf het einde van de maand waarin deze zijn verstrekt.

Onderzoek in september 2009? Dan is de vordering verjaard.

CityBird
Berichten: 798

#9 , 05 jul 2012 02:43

Ik heb ooit het volgende verhaal gelezen in een consumentenmagazine over een gelijkaardig geval.

Een leverancier schakelt een deurwaarder in voor een onbetaald gewaande faktuur welke in feite wel degelijk voldaan was. De klant negeert aanmaningen en een deurwaarder in de waan dat hij/zij toch recht in zijn/haar schoenen stond. Zaak ging uiteindelijk naar de rechtbank en deze doet een uitspraak ten gunste van de deurwaarder/leverancier. De redenering was dat ondanks het gelijk van de klant, hij/zij onmiddellijk per (aangetekende) brief had moeten reageren en bewijzen voorleggen na de eerste aanmaning van de leverancier.

Persoonlijke ervaring: Mijn domicilie is in het buitenland en de energieleverancier voor mijn woning in Belgie vertikte het gewoon om fakturen naar mijn officieel adres te sturen (per post, per email) ongeacht het feit dat zij wel degelijk op de hoogte waren van de plaats van mijn verblijf. De eerste keer dat ik iets vernam van de faktuur was een brief van een deurwaarder op mijn officiele adres met het verzoek een 10 Euro faktuur te betalen die inmiddels opgelopen was tot 140 Euro.

Ik heb dit advies wijselijk gevolgd en onmiddelijk betaald.

Terug naar “Consumenten Koop”