onredelijk hoge factuur betalen?

grootmogol
Topic Starter
Berichten: 1
Locatie: aalst

onredelijk hoge factuur betalen?

#1 , 15 mar 2007 15:49

Vorige week kreeg ik de factuur van een electricien die bij onze renovatie een dertigtal stopkontakten plaatste en een zekeringenkast installeerde. De factuur is met een bedrag van 3600 euro (ongeveer) vrij onredelijk te noemen, vooral omdat andere electriciens rond de 1500 euro zouden komen. De werken zijn aangevat zonder offerte, maar ter goeder trouw gezien de electricien een vriend is van een oom. De afspraak (mondeling, met mijn oom als getuige) was dat hij zijn werkuren zou rekenen en zijn materiaal aan de inkoopprijs, als vriendendienst, ook omdat al het voorbereidende zware werk reeds door ons zelf was uitgevoerd. (slijpen van gainen en boren van gaten, kappen van gaten voor stopcontacten)
Nu stel ik vast dat hij een winstmarge van ongeveer 250% rekent op zijn materiaal, bovenop de werkuren die ook al aan de hoge kant zijn. Ik kom op 1300 euro materiaalkosten incl. BTW aan kleinhandelsprijzen, hij rekent 2550 euro zonder BTW.

Ik protesteerde de factuur onmiddelijk, ook gezien het geen gedetailleerde factuur was, er stond enkel werkuren: 800 euro, materiaal: 2550 euro, en nog enkele kleine kosten, dus geen opsomming van stukprijzen en gebruikte materialen.

Wat doe ik best na ontvangst van zijn gedetailleerde factuur en sta ik stevig in mijn schoenen om net zoals in bovenvermeld artikel het bedrag terug te (laten) brengen tot een redelijk bedrag? Ik zou een tweetal offertes vragen van electriciens en dan het bedrag dat zij inschatten om de werken uit te voeren als redelijk beschouwen en dit aan hem storten. Is dat een correcte handelswijze? Ik ben bereid gerust een redelijke (!) vergoeding te betalen voor zijn diensten.

Hartelijk dank,
Met de meeste hoogachting,
B
eerlijk is eerlijk

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Heye
Berichten: 468

#2 , 17 mar 2007 03:33

Hallo,

indien het factuurbedrag niet overeenstemt met het oorspronkelijke bestek, terwijl de uitgevoerde werken er wel mee overeenkomen, kan u de betaling van de factuur geheel of gedeeltelijk schorsen, naargelang het geval, voor zover u de andere partij per aangetekende brief de redenen uitlegt waarom u de factuur of een gedeelte ervan niet betaalt, zodat deze daarop desgevallend kan reageren.

U kan ook een factuur per aangetekend schrijven betwisten, de verkoper of de dienstverstrekker zal dan het bestaan moeten bewijzen van de verbintenis die u zogenaamd bij hem bent aangegaan. Weet ook dat uw stilzwijgen kan worden ge?nterpreteerd als een stilzwijgend aanvaarden van de factuur, met alle gevolgen daaraan verbonden.

Met vriendelijke groeten
Heye Andy

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”