Kan ik bij een overname mijn voorschot terugvorderen

Delphine v
Topic Starter

Kan ik bij een overname mijn voorschot terugvorderen

#1 , 30 mei 2012 19:03

Begin November 2011 hebben wij een contract afgesloten met een keukenfabrikant voor het plaatsen van een nieuwe keuken.
De plannen en het contract werden diezelfde dag door de partijen ondertekend.
De leveringsdatum op het contract werd vastgelegd voor eind 2012.
Er werd ons gevraagd om een voorschot te betalen, zo gezegd zo gedaan.

Dit weekend zijn wij te weten gekomen dat de bvba failliet zou zijn.
Wij namen gisteren contact op met de curator, die ons vertelde een schade-eis in te dienen.
De secretaresse van de curator kon ons wel vertellen dat het bedrijf zou zijn overgenomen. En dat we misschien iets konden regelen met de nieuwe eigenaar.
Vandaag kregen wij een anonieme brief in de brievenbus (zonder naam, zonder adres enkel een handtekening) dat ons contract werd overgenomen en zonder problemen kon worden nageleefd.

Vandaar mijn vraag, wij zien het niet echt zitten om met deze firma nog in zee te gaan na alle kopzorgen van afgelopen dagen.
Is het mogelijk om het contract te beeïdigen omwille van de overname( in het contact is niets opgenomen betreft overname)?
Kunnen wij ons voorschot terugvorderen bij de nieuwe eigenaar of moeten wij hiervoor onze eis terugvorden bij het bedrijf dat failliet is verklaard (bij de curator dus)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 jun 2012 09:03

U kan twee stellingen aannemen:
1. U heeft een contract met de firma die failliet is, niet met die die het contract overgenomen heeft. In dit geval zou u niet in zee gaan met deze laatste, maar moet u uw voorschot wel terugvorderen bij de firma die failliet is. Resultaat zal zijn dat u uw voorschot niet terugziet.
2. U heeft nu een contract met de nieuwe firma: het betaalde voorschot zal dan van de prijs afgetrokken worden, zodat u het alsnog recupereert.

Aan u de keuze, maar ik denk dat optie 2 de beste zal zijn, tenzij de waarde van het voorschot minder hoog is dan het wantrouwen dat u koestert tegenover de nieuwe firma...

Wees blij dat u die mogelijkheid hebt, ik ken mensen die voor een bepaald iets 500 € voorschot betaald hebben. Firma is failliet, en ze hebben een brief van de curator (of advocaat, ik ben niet 100% zeker) gekregen dat ze hun voorschot als verloren mogen beschouwen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

bartvdv

#3 , 06 jun 2012 09:15

Punt 1 zal alleen kunnen als er in het contract geschreven staat dat de overeenkomst een einde neemt bij faillissement. Zoniet, moet je afwachten wat de curator doet; het contract verbreken met al dan niet een schade-eis of verderzetten via een overnemer.

Reclame

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 jun 2012 10:53

Punt 1 zal alleen kunnen als er in het contract geschreven staat dat de overeenkomst een einde neemt bij faillissement. Zoniet, moet je afwachten wat de curator doet; het contract verbreken met al dan niet een schade-eis of verderzetten via een overnemer.
Indien punt 1 al "out of the question" zou zijn, heeft de topic starter al helemaal geen keuze meer, uiteraard. In ieder geval, de TS mag blij zijn het voorschot niet helemaal kwijt te zijn...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Consumenten Koop”