Pagina 1 van 1

herstellingsperikelen van een GSM

Geplaatst: 27 mei 2012 19:36
door mapleleiah
Hallo,

In december 2011 koop ik bij een gekende telecomketen een smartphone met uitschuifbaar toetsenbord.

Zowat 4 maanden later, in april 2012, werken plots 2 toetsen van dat toetsenbordje niet meer goed. Aangezien zoiets niet zou mogen gebeuren met een bijna nieuw toetsenbord en aangezien het nog in garantie is, breng ik de GSM terug naar de winkel. De bediende belooft het toestel op te sturen en ik zou het zo'n 3 weken later terugkrijgen.

Een kleine 3 weken later belt de bediende enthousiast op dat het toestel terug is, hersteld is en dat er geen kosten zijn (dus dat de schade niet mijn schuld was). Ik ga het toestel halen maar test het pas thuis. Daar blijkt dat het probleem helemaal niet opgelost is. De toetsen werken nog altijd slecht. Het lijkt alsof men het toestel gewoon niet bekeken heeft of niet meer heeft gedaan dan een softwarematige factory reset (wat ik ook al geprobeerd had en niets opleverde).

Ik breng het toestel opnieuw terug. De bediende lijkt oprecht beschaamd en belooft het nog eens op te sturen. Meer kan hij niet doen.

Ondertussen lees ik op Internet gelijkaardige perikelen rond de service van deze winkelketen, o.a. van mensen die het toestel al 7x hebben laten opsturen, zonder resultaat. Het staat dus zowat vast dat de herstelservice stevig zijn voeten veegt aan zijn werk.

Ik begin dus te vrezen dat mijn toestel nog altijd niet hersteld zal zijn als het weer terugkeert of dat men plots kosten gaat uitvinden of mij de schuld gaat geven van het mankement.

Na een mail naar de marketingdienst van de keten krijg ik het hoogstbelachelijke bericht dat pas na 3 herstelpogingen de winkelketen krediet geeft om een ander toestel van dezelfde prijs te kiezen. Maar als ze het in 2 keer niet kunnen herstellen, kunnen ze het in 3 keer ook niet, hè! Op die opmerking krijg ik geen reactie meer.

Ondertussen zal ik het toestel al 6 weken kwijt zijn.

Wat doe ik als het toestel weer defect terugkomt? Heb ik recht op terugbetaling in geld? Er is momenteel niets in die winkel die me interesseert ... Ik wil nl. een toestel met uitschuifbaar toetsenbord en dat hebben ze nu enkel in een veel duurdere prijscategorie.

Heeft het zin om een aangetekende brief te sturen?

Ik weet uit ervaring dat klacht indienen bij de economische inspectie geen zin heeft want die mensen behandelen geen individuele klachten meer en sturen enkel gestandaardiseerde antwoorden.

Groeten,

Lenny

Re: herstellingsperikelen van een GSM

Geplaatst: 27 mei 2012 23:18
door Turaki
U heeft recht op herstelling of vervanging (door u te kiezen, maar binnen het redelijke). Enkel indien dit niet mogelijk is, mag u terugbetaling eisen.

Daar vervanging nog steeds mogelijk is, heeft u dus eigenlijk geen recht op terugbetaling.
Dat ze daarnaast de mogelijkheid aanbieden om een ander toestel te kopen, waarbij de prijs van uw defecte in mindering wordt gebracht, is ook niet verboden, maar u hoeft daar niet mee akkoord te gaan.

Re: herstellingsperikelen van een GSM

Geplaatst: 28 mei 2012 09:02
door Fore
Art. 1649quinquies: § 3. De consument heeft het recht van de verkoper een passende prijsvermindering of de ontbinding van de koopovereenkomst te eisen :
- indien hij geen aanspraak kan maken op herstelling of vervanging, of
- indien de verkoper niet binnen een redelijke termijn of zonder ernstige overlast voor de consument de herstelling of de vervanging heeft verricht.
Ik zit momenteel in hetzelfde schuitje: Ik koop een GSM (ook met uitklapbaar toestenbord), ik heb enkel last van een softwarefout. Deze is voor 3 weken in herstelling gegaan. Na deze terugkwam, was toen het prob opgelost, maar een ander prob in de plaats gekomen. dus ik ben mijn gsm nu ook al kwijt voor 6 weken (heb hem zelf nog niet eens 2 weken gehad).
Moest die nu opnieuw trgkomen met een fout, ga ik toch eens dreigen met bovenstaand artikel.

Die 3 herstellingen die zij zeggen, heeft volgens mij te maken met een overeenkomst die ze hebben met het herstelcentrum//GSM fabrikant denk ik.

Re: herstellingsperikelen van een GSM

Geplaatst: 28 mei 2012 20:46
door mapleleiah
@Turaki Maar hoe lang kunnen ze het rekken voor ze die vervanging doen? Het is toch dikke zever om te eisen dat het toestel eerst 3 keer opgestuurd wordt. Als het de eerste of tweede keer niet lukt, gaan ze het de derde keer toch ook niet in orde brengen?

Ik betwijfel dat ze mij hetzelfde toesteltype ter vervanging kunnen bezorgen want dat type is al lang niet meer bij hen te koop. Ik zou dat wel aanvaarden natuurlijk, maar het lijkt me niet mogelijk.

Lenny

Re: herstellingsperikelen van een GSM

Geplaatst: 28 mei 2012 21:02
door Turaki
Indien hetzelfde toestel niet meer beschikbaar is, kan u uw geld terugeisen. U kan ook een tijdelijk vervangtoestel vragen voor de tijd dat u GSM in herstelling is.

Jammer genoeg preciseert de wet niet wat onredelijk is, en is dit dus een feitenkwestie waar enkel de rechter over kan beslissen, indien u geen overeenkomst met de winkel kan maken.

Maak van uw oren volgende keer dat u daar langs komt, liefst met veel volk in de winkel. Eis waar u recht op heeft, en laat u niet wegsturen met een waardebon. Indien u lid bent van testaankoop, hen ook contacteren.