Bestelling via mail

Stavros199019
Topic Starter
Berichten: 3

Bestelling via mail

#1 , 21 mei 2012 21:56

Ik heb onlangs naar verschillende bedrijven een mail gestuurd.
Daarin wou ik een offerte aanvragen, maar dit heb ik fout verwoord.
Ik heb namelijk geschreven hierbij de bestelling.
Het ging over blanco witte T-shirts.

Nu wil er een bedrijf dat ik de 'bestelling' van hun afneem.
Ik heb nooit niets getekend of bevestigd.
Ben ik verplicht dit onmiddellijk te betalen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38616

#2 , 21 mei 2012 22:22

U hebt een mail gestuurd.
Bent u particulier of firma?
Zelf een bestelling geplaatst.... wat moet u daarin bevestigen?

Stavros199019
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 21 mei 2012 22:25

Particulier, het zijn T-shirts voor onze school, want ik ben zelf nog leerling.

Ik dacht dat ik nog moest bevestigingen of ik met de offerte akkoord ging, aangezien op de website nergens prijzen te vinden zijn.

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 21 mei 2012 22:49

Bij aankoop op afstand heeft u 14 dagen om kosteloos en zonder opgave van reden op te zeggen. Bij goederen begint deze termijn te lopen vanaf de dag van levering. U zal eerst de levering moeten betalen, en binnen de 30 dagen na terugzenden moeten ze u het geld terug over maken. Enkel de kosten voor terugzenden zijn voor u.

Op het moment dat u de goederen terugzendt, vermeld dan dat u volledige terugbetaling vraagt, zonder aanrekening van enige kosten (dus ook geen transportkosten naar u), volgens artikel 47 van de wet betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming:
§ 1. Bij elke overeenkomst op afstand beschikt de consument over een termijn van ten minste 14 kalenderdagen waarbinnen hij de overeenkomst kan herroepen. Hij kan dit recht uitoefenen zonder betaling van een boete en zonder opgave van motief.
Voor de uitoefening van dit recht gaat de termijn in :
- voor de goederen, te rekenen van de dag na de levering aan de consument, wanneer aan de informatieverplichtingen bedoeld in artikel 46, § 1, voldaan is;
§ 3. In geval van uitoefening van het herroepingsrecht waarin voorzien is in §§ 1 en 2, is de onderneming gehouden tot terugbetaling van de door de consument gestorte bedragen, zonder kosten. Deze terugbetaling moet plaatsvinden ten laatste binnen de dertig dagen die volgen op de herroeping.

Voor meer info:
http://economie.fgov.be/nl/consument/Ha ... _distance/

rechtvaardig
Berichten: 105

#5 , 22 mei 2012 00:59

Particulier, het zijn T-shirts voor onze school, want ik ben zelf nog leerling.
..en als je nog geen 18 jaar bent kan die koop heel simpel ontbonden worden zonder al die kosten en formaliteiten wegens minderjarig en niet handelingsbekwaam.

dus gewoon koop opzeggen en laat de verkoper dan maar naar de rechtbank gaan waar de rechter in het voordeel van de minderjarige uitspraak zal vellen.

Stavros199019
Topic Starter
Berichten: 3

#6 , 22 mei 2012 07:43

Oké, bedankt!

Turaki
Berichten: 6870

#7 , 22 mei 2012 08:12

Particulier, het zijn T-shirts voor onze school, want ik ben zelf nog leerling.
..en als je nog geen 18 jaar bent kan die koop heel simpel ontbonden worden zonder al die kosten en formaliteiten wegens minderjarig en niet handelingsbekwaam.

dus gewoon koop opzeggen en laat de verkoper dan maar naar de rechtbank gaan waar de rechter in het voordeel van de minderjarige uitspraak zal vellen.
Dit werkt niet. Er zal een vermoeden van akkoord van de ouders zijn indien het geen onredelijk bedrag is. Hoe kunnen minderjarigen anders ooit iets kopen?

Voorbeelden: kinderen die snoep kopen, 13-jarige die met communiegeld laptop koopt, 17-jarige met rijbewijs die een auto koopt.

rechtvaardig
Berichten: 105

#8 , 22 mei 2012 15:41

Dit werkt niet. Er zal een vermoeden van akkoord van de ouders zijn indien het geen onredelijk bedrag is. Hoe kunnen minderjarigen anders ooit iets kopen?

Voorbeelden: kinderen die snoep kopen, 13-jarige die met communiegeld laptop koopt, 17-jarige met rijbewijs die een auto koopt.
Particulier, het zijn T-shirts voor onze school, want ik ben zelf nog leerling.
dit werkt wel. kinderen kunnen inderdaad dingen kopen en bij snoepjes of communiecadeau, aankoop cd enz...die geen betwisting oproepen geen probleem maar in geval van betwisting wordt altijd het belang van de minderjarige gevolgd en zeker in een geval als dit. een minderjarige bestelt een aantal t-shirts, oeps vergissing. er moet totaal geen vermoeden van akkoord zijn van ouders.
elke rechter zal bij betwisting koop ontbinden want minderjarige is wettelijk handelsonbekwaam.

indien TS hier minderjarig is hoeft hij zich totaal geen zorgen te maken en is er bij ontbinding van die koop wettelijk geen speld tussen te krijgen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 25 mei 2012 05:41

persoonlijk zou ik Turaki volgen. Een itneressant stuk trouwens: http://www.law.kuleuven.be/jura/art/36n1/vervoort.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 29 mei 2012 11:44

persoonlijk zou ik Turaki volgen. Een itneressant stuk trouwens: http://www.law.kuleuven.be/jura/art/36n1/vervoort.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik kan me echter niet voorstellen dat de prijzen voor gewoon witte T-shirts zoveel verschillen? Mogelijk gaat het duurder uitkomen om deze bestelling terug te sturen (tarieven van de post kennnde) + dezelfde bestelling bij een andere leverancier te plaatsen, dan deze gewoon te aanvaarden en daar te bestellen.

Afin, het is aan de topic starter om het uit te rekenen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 29 mei 2012 13:56

mja, als je een offerte vraagt voor pakweg 100 t-shirts, kan het zijn dat je dan verschiet van de kost en bvb niet voor T-shirts kiest, maar voor stickers als reclamemateriaal :). In die optiek zou je een kind moeten kunnen ebschermen, al is de vraag of de OP niet kan weten dat t-shirts iets meer kosten dan gewoon reclamemateriaal

(fictieve voorbeelden, hé)

Terug naar “Consumenten Koop”