Leverancier van pakket heeft zelf gehandtekend

demike
Topic Starter
Berichten: 1

Leverancier van pakket heeft zelf gehandtekend

#1 , 21 mei 2012 04:29

Ik heb een laptop besteld bij een online site in nederland en deze is donderdag geleverd door GLS, bij thuiskomst om 16u zag ik een pakket open en bloot staan in de tuin, dit vond ik al niet normaal doordat het pakket gewoon buiten stond.

Ik heb direct mijn bestelnummer ingetypt bij GLS en daar stond dat dit pakket op donderdag om 11.31u was geleverd en dat er was gehandtekend, dit betekend dat mijn laptop 4u en 30 min. buiten heeft gestaan, dit kon nat of zelfs gestolen worden door een nieuwsgierige voorbijganger.

Maar wat nog raarder is , op de site van GLS staat bij handtekening: COENENS . Vreemd want mijn achternaam is coenen zonder de s en ik heb niet gehandtekend doordat ik of iemand anders niet huis was.

Dit betekend dat de leveraar zelf heeft gehandtekend onder mijn naam, waar ik absoluut niet mee kan lachen want moest de laptop bv/ zijn gestolen dan hadden ze kunnen zeggen dat ikzelf aansprakelijk ben doordat er een handtekening opstaat.

wat kan ik hiermee doen ??

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 21 mei 2012 08:12

In principe: klacht indienen wegens schriftvervalsing, al denk ik dat je dan een schade moet kunnen bewijzen.

Je kan natuurlijk ook beweren dat je die niet ontvangen hebt, maar dan ben je schuld aan heling indien het tegendeel uitkomt.

Turaki
Berichten: 6870

#3 , 21 mei 2012 08:14

Mailtje naar verzender hierover, en dat zij verantwoordelijk zijn tot het pakketje is toegekomen, en zij dus bij diefstal voor een nieuwe zouden moeten zorgen.

Reclame

denlowie
Berichten: 15940
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 mei 2012 08:18

Ik begrijp de koerierdienst, natuurlijk een handteken plaatsen is er over.

Waarom heeft je geen afleveringsadres op van iemand die je weet altijd thuis te zijn, en anders de koerier een bericht achterlaten waar je het pakje kan ophalen, zoals men het in de post doet, dan moet je ook niet thuis zijn.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

dieke
Berichten: 1299

#5 , 21 mei 2012 10:42

Ik begrijp je verontwaardiging. Ooit zelf krak dezelfde situatie meegemaakt, ook met een laptop. Wij vonden het toch ook op zijn minst vreemd dat die koerier dat had aangedurfd om zulk duur toestel zomaar aan de deur te zetten en zelf te tekenen voor ontvangst.

Langs de andere kant: als koerier kan je ook niet snel goed doen voor de mensen. Als die koerier bij jou een briefje in de bus had gestopt, was je misschien ook niet blij geweest omdat je dan naar het depot had moeten rijden (dat vaak nog niet bij de deur ligt) enzoverder enzovoort.

Dus, mijn idee: is die laptop effectief nat geworden of gestolen? Nee? Dan wees blij dat je hem al in je bezit hebt en maak het leven van die koerier niet moeilijker.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 mei 2012 14:50

Ik begrijp de koerierdienst?
Jij begrijpt de koerierdienst? Hoe kan je dit nu begrijpen? Een pakket open en bloot op straat achterlaten, gewoon voor het grijpen van iedere voorbijganger, en onbeschut tegen regen. Dit valt niet te begrijpen. Dit is grove nalatigheid! Het enige juiste is dat de koerierdienst het pakket terug meeneemt en een mededeling achterlaat, of het eventueel bij de buren afgeeft en een mededeling achterlaat dat het pakket bij de buren afgeleverd is. Het gewoon op straat achterlaten valt helemaal niet te begrijpen. Als ik in mijn werk zo nalatig zou zijn, zou ik al verschillende processen aan mijn been gehad hebben...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15940
Juridisch actief: Nee

#7 , 21 mei 2012 16:20

Dit pakket was wel degelijk in de tuin achtergelaten en dit is niet op straat, een koerier doet dit elke dag, en daar komen zeer weinig klachten over, in sommige streken zijn er krantenwinkels waar je u zendingen kan laten bezorgen voor een kleine vergoeding.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 21 mei 2012 16:35

Voortuin is ook tuin. Mijn voortuin is bereikbaar voor iedereen die op de openbare weg loopt. Alles wat in mijn voortuin ligt, kan gezien worden vanop het voetpad. Het maakt dus totaal geen verschil: het pakket had gestolen kunnen worden of beschadigd door het weer. En dit door nalatigheid van de koerier.

Dat een koerier dit elke dag doet, maakt niet dat het "normaal" is. Paketten die ik krijg bevatten dikwijls waardevolle zaken. Die zie ik liever niet open en bloot aan mijn voordeur staan. Dan rij ik er liever om naar het depot. Gelukkig hebben privé koerierbedrijven zich hier bij mij nog nooit schuldig aan gemaakt. Steeds een briefje in de bus dat het pakket ofwel bij de buren was, of ik er kon omkomen in het depot. De post daarentegen (taxi-post) durven zich daar wel aan wagen. Na enkele klachten op het kantoor (waar men mij expliciet vertelde dat men paketten niet MAG achterlaten, maar terug mee moeten nemen) is dit nu ook verleden tijd, en krijg ik ook netjes een briefje in de bus dat ik de zending mag afhalen in het kantoor.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

dieke
Berichten: 1299

#9 , 21 mei 2012 19:42

Nu begrijp ik toch niet waarom je daar zo boos om zou kunnen worden, Gebruiker21. De verantwoordelijkheid voor dat pakket rust nog altijd bij die koerier die dat daar onbeheerd achterlaat en niet bij de ontvanger he, dus ik zie het probleem niet zo goed, tenzij dan voor die koerier. Ok, de ontvanger zou ook wel eens zijn pakket later kunnen krijgen dan gehoopt door de rompslomp die erbij komt kijken als het op die manier zou worden gestolen, maar de grootste benadeelde zal dan toch die koerier zelf zijn. Zulke waardevolle spullen worden niet onverzekerd verzonden he. "Grove nalatigheid", akkoord, maar dan toch vooral in zijn eigen nadeel als er wat van komt.

Nu, jij rijdt daar dus graag voor naar het depot, maar als ik hier bijvoorbeeld naar het depot van DHL moet rijden, kan ik die laptop al beter zelf in een winkel gaan kopen, want dan moet ik een stuk minder ver rijden. Om die reden, en toegegeven, ook omdat die koerier gewoon graag van dat pakketje af is, gebeurt dat onbeheerd achterlaten toch wel vaker en ik denk dat veel klanten daar ook net als ik best blij om zijn.

VDG2
Berichten: 785

#10 , 21 mei 2012 19:57

Dan had de koerier mijn inziens niet in naam van de TS moeten aftekenen. Dan had hij maar een melding moeten maken in de zin van "pakket in voortuin of aan voordeur achtergelaten". Iets aftekenen met de naam van een ander kan niet door de beugel.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 22 mei 2012 14:40

Nu begrijp ik toch niet waarom je daar zo boos om zou kunnen worden, Gebruiker21. De verantwoordelijkheid voor dat pakket rust nog altijd bij die koerier die dat daar onbeheerd achterlaat en niet bij de ontvanger he...
Ooit je geld moeten terugkrijgen bij het verloren gaan van een pakket? In sommige gevallen is dit geen sinecure. Zeker niet als "het systeem" van de koerierdienst aangeeft dat het pakket afgeleverd is (terwijl het "in werkelijkheid" in de voortuin gedropt en daarna gestolen is.

Allemaal mooi in theorie dat het niet de verantwoordelijkheid van de ontvanger is, totdat zo'n pakket effectief gestolen wordt. Dan is het WEL aan de ontvanger om aan te dringen en zelfs te bewijzen het pakket niet ontvangen te hebben.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

dieke
Berichten: 1299

#12 , 22 mei 2012 16:48

Veel zal ook afhankelijk zijn van het bedrijf in kwestie van wie je kocht en hun idee van klantenservice. Onlangs nog meegemaakt: pakket cosmeticaproducten aangekomen in beschadigde verpakking. Ik getekend voor ontvangst (domme kip). Pakket geopend: inhoud was voor de helft verdwenen + rest deels beschadigd. 1 telefoontje naar Engeland (verkopend bedrijf) en mijn hele bestelling werd gewoon opnieuw opgestuurd. Zij zorgden verder wel voor het onderzoek naar de schuldige. Voor mij was de kous daar af én ik had een deel van mijn producten dus zelfs dubbel.

Turaki
Berichten: 6870

#13 , 22 mei 2012 19:45

Allemaal mooi in theorie dat het niet de verantwoordelijkheid van de ontvanger is, totdat zo'n pakket effectief gestolen wordt. Dan is het WEL aan de ontvanger om aan te dringen en zelfs te bewijzen het pakket niet ontvangen te hebben.
Wettelijk is het de verantwoordelijkheid van de verzender om te bewijzen dat het ontvangen is. Krijg je natuurlijk antwoorden zoals "er is voor getekend, dus is ontvangen", of "wij kunnen niet verantwoordelijk zijn voor het transport, u moet bij het koerierbedrijf zijn". En dan begint de calvarietocht pas echt...
Meteen klacht neerleggen voor valsheid in geschrifte, en de verkoper hiervan op de hoogte brengen, met de melding dat indien dit nogmaals gebeurt, u wel ergens uw producten gaat bestellen. En dat u dit ook gaat doorgeven aan al uw kennissen die ook bij hen kopen.

Terug naar “Consumenten Koop”