aankoop keuken

JPV
Topic Starter
Juridisch actief: Ja

aankoop keuken

#1 , 15 mei 2012 14:03

Wij zijn bezig met de laatste stappen in de aankoop van een keuken. Daar staat:

In de algemene verkoopsvoorwaarden staat dat de betaling als volgt moet gebeuren:
1) Voorschot van 30%: uiterlijk 10 dagen na de bestelling (reeds voldaan door ons, ruim binnen termijn)
2) Saldo materialen: op het ogenblik van de levering via contacten of (gecertificeerde) bankcheque
3) Montagekosten: op het einde van de montage

Nu vragen ze bij de definitieve orderbevestiging (zo'n 2 weken voor levering):
1) Voorschot: reeds betaald: bvb 4000 euro
2) Bij levering van de keuken: bvb 10000 euro
3) Bij montage van de keuken: bvb 500 euro

Met 1 & 3 ga ik perfect akkoord, maar met 2 niet: gezien er een (composieten) werkblad geleverd wordt NA levering, lijkt me saldo materialen onder te verdelen in:
- levering keukenmeubels: bvb 7000 euro
- levering werkblad (zo'n 2 weken later): 3000 euro.

Klopt m'n visie of is dit totaal ongebruikelijk? Ik vrees gewoon dat de levering van het werkblad, indien problematisch, mogelijks niet meer tegen te houden zal zijn... Ik zou dan ook graag om die reden in 2 delen betalen.

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 15 mei 2012 14:09

Saldo materialen op het ogenblik van levering wijst erop dat u maar moet betalen als alle materialen geleverd zijn. Uw voorstel om in schijven te betalen (naar verhouding van de geleverde materialen) lijkt mij dan ook zeer redelijk. Ik zou dit zelf ook zo doen, tenzij overeengekomen was om volledig te betalen na de laatste levering.

Waarom zou u de levering van het werkblad willen tegenhouden?

JPV
Topic Starter

#3 , 15 mei 2012 16:14

levering van het werkblad wil ik niet tegenhouden, k had me even mis uitgedrukt. Ik wil de betaling tegenhouden INDIEN het werkblad gebreken zou vertonen.

Reclame

Turaki

#4 , 15 mei 2012 20:09

Dan geeft u ze de keuze uit 3 opties:
-betalen als alles geleverd is
-in schijven betalen, iedere keer hetgeen dat geleverd is
-alles in 1 keer leveren

Wet betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming van 6 april 2010
Art. 40.
§ 1. Indien alle of bepaalde bedingen van een overeenkomst tussen een onderneming en een consument schriftelijk zijn, moeten ze op duidelijke en begrijpelijke wijze zijn opgesteld.
§ 2. Ingeval van twijfel over de betekenis van een beding, prevaleert de voor de consument gunstigste interpretatie. Deze interpretatieregel is niet van toepassing in het kader van de vordering tot staking waarin artikel 2 van de wet van 6 april 2010 met betrekking tot de regeling van bepaalde procedures in het kader van de wet van 6 april 2010 betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming voorziet.
Een overeenkomst tussen een onderneming en een consument kan onder meer worden geïnterpreteerd aan de hand van de handelspraktijken die er rechtstreeks verband mee houden.

Art. 79. Bij verkoop is elke onderneming verplicht een bestelbon af te geven wanneer de levering van het goed of de verlening van de dienst, of een deel daarvan, uitgesteld wordt en er door de consument een voorschot wordt betaald.
De gegevens van de bestelbon binden hem die de bon heeft opgemaakt, ongeacht algemene of bijzondere, andere of strijdige voorwaarden.
De Koning kan de vermeldingen vaststellen die op de bestelbon moeten voorkomen.

JPV
Topic Starter

#5 , 15 mei 2012 20:43

alles in 1 keer leveren zou praktisch lastig zijn, gezien ze express de levering van het werkblad pas na de plaatsing van de keuken doen, zodat er 100% exact opgemeten kan worden.

Maar het zal optie 2 worden, waarschijnlijk zal ik wel als toegift in 2 stukken betalen ipv in 3 :)

Terug naar “Consumenten Koop”