Pagina 1 van 2

Garantie

Geplaatst: 12 mei 2012 12:59
door Fore
In begin april heb ik een nieuwe GSM gekocht. Deze heb ik na 10 dagen al terug binnengebracht wegens software prob. Na 3 weken reparatie heb ik hem sinds gisteren terug en zie nu dat er weer software prob zijn. (beide aan de camera functie, maar wel van een andere soort).
Dus ga ik hem vandaag opnieuw binnendoen.

Kan ik een nieuwe eisen?
of een vervang GSM sinds mijn oude GSM het gisteren het ook volledig opgegeven heeft.

Re: Garantie

Geplaatst: 12 mei 2012 13:34
door Fore
ik neem aan dat:
Art. 1649quinquies: § 3. De consument heeft het recht van de verkoper een passende prijsvermindering of de ontbinding van de koopovereenkomst te eisen :
- indien hij geen aanspraak kan maken op herstelling of vervanging, of
- indien de verkoper niet binnen een redelijke termijn of zonder ernstige overlast voor de consument de herstelling of de vervanging heeft verricht.
hier van toepassing is?

Re: Garantie

Geplaatst: 12 mei 2012 13:38
door daboytommy
helaas niet, bovenstaande is correct maar de verkoper lijkt me nog niet onredelijke termijnen te hebben gebruikt en wilt in de eerste plaats herstellen. Wel zou ik toch een vevangtoestel vragen indien mogelijk

Re: Garantie

Geplaatst: 12 mei 2012 13:39
door Fore
6 weken zonder gsm vindt ik toch al erover gaan

Re: Garantie

Geplaatst: 12 mei 2012 13:40
door Turaki
3 weken voor een softwareprobleem, waarna er een ander probleem in de plaats is gekomen, lijkt mij wel onredelijk. Ook een maand zonder goedwerkende GSM lijkt mij ernstige overlast.

U kan echter niet een nieuwe eisen. Verkoper mag oplossing kiezen, en deze binnen een redelijke termijn uitvoeren.

Re: Garantie

Geplaatst: 12 mei 2012 13:42
door Fore
Maar ik mag de koop ontbinden?

Re: Garantie

Geplaatst: 12 mei 2012 13:47
door Turaki
U mag dit eisen, maar als de verkoper niet wil zal u dit voor de rechtbank moeten trekken.

Re: Garantie

Geplaatst: 12 mei 2012 13:50
door daboytommy
natuurlijk niet opnieuw:


Art. 1649quinquies: § 3. De consument heeft het recht van de verkoper een passende prijsvermindering of de ontbinding van de koopovereenkomst te eisen :
- indien hij geen aanspraak kan maken op herstelling of vervanging, of
U maakt aanspraak op herstelling

- indien de verkoper niet binnen een redelijke termijn of zonder ernstige overlast voor de consument de herstelling of de vervanging heeft verricht.
De kans dat een 2de herstelpoging na 3 weken als onredelijke termijn word uitgesproken is zo goed als nihil.

Re: Garantie

Geplaatst: 12 mei 2012 13:54
door Fore
2de herstelpoging zorgt wel voor een termijn van 6 weken

Re: Garantie

Geplaatst: 12 mei 2012 13:55
door Fore
Nu, als ik al een vervangings gsm heb, ben ik blij

Re: Garantie

Geplaatst: 12 mei 2012 13:56
door daboytommy
dat klopt maar dit zal nog steeds niet als een onredelijke termijn beschouwd worden. Er zijn immers gevallen waar zelfs het goed 2-3 maanden weg was die niet in aanmerking kwam ter ontbinding

Re: Garantie

Geplaatst: 12 mei 2012 14:02
door Turaki
Onredelijke termijn zal door de rechter bepaald worden. Ik heb echter geen zicht op de uitspraken hierover.

En daarnaast is er nog ernstige overlast. Een pasgekochte GSM al meer dan een maand in herstelling? Dit kan natuurlijk opgelost worden door een vervangtoestel.

Re: Garantie

Geplaatst: 12 mei 2012 14:05
door daboytommy
vandaar dat ik dat toch tenminste zou vragen

Re: Garantie

Geplaatst: 12 mei 2012 15:12
door Fore
Ze wisten in de winkel zelf het ook niet, er is een mail gestuurd naar de verantwoordelijke en die laat mij iets weten hoe verder

Re: Garantie

Geplaatst: 12 mei 2012 15:41
door daboytommy
Beste, gsmwinkels sturen de toestellen altijd door naar de erkende repaircentra die voor dat merk instaan. Vandaar dat er meestal wel enkele weken over gaan. Ik begrijp dat u uiteraard niet kan over en weer pendelen, maar ik denk dat u pas na enkele herstelpogingen sterker staat als het gaat om het niet kunne herstellen van het toestel als argument ter ontbinding, zeker niet na de eerste of zelfs 2de.