70% aan taksen betalen voor buitenlandse zending.

Jang
Topic Starter
Berichten: 3

70% aan taksen betalen voor buitenlandse zending.

#1 , 08 mei 2012 16:04

Hoi, ik heb een vraag.

12 maart jongstleden had ik online een bestelling geplaatst van 4 wieleroutfits in China voor een totaalbedrag van 173,06 euro (incl. verzending), betaald met Visa. Twee weken later werd het pakketje in Brussel afgeleverd (26/03). Een maand later (26/04) krijg ik een brief van Brucargo 829C 1931 in Zaventem: 'Vraag om inlichtingen voor postale dedouanering'. Ik vul alles zorgvuldig in en zend hen het gevraagde per e-mail toe. Tot daar nog alles prima. Gisteren (07/05/2012) krijg ik de postbode aan de deur met het pakketje. Groot is m'n verbazing dat ik zo maar even 120,87 euro (70%) aan taksen dien te betalen. Nergens geen gedetailleerde beschrijving over welke taksen dit allemaal gaat. Ik weet dat ik inklaringskosten, invoerrechten en BTW dien te betalen. Maar 70% vind ik wel belachelijk veel. Ik heb geprobeerd de douane te bellen, maar die nemen gewoon niet op, mails blijven onbeantwoord. De klachtenlijn van de post gebeld en die gingen contact opnemen met de douane (omdat ik ze niet kan bereiken), een uur later krijg ik een mail van de klachtendienst van de post dat ik met m'n vraag de douane moet contacteren, per mail of telefonisch. Bij ons noemen ze zulke praktijken: "Van 't kaske naar de muur sturen".

Kan iemand mij zeggen of het normaal is dat die taksen tot 70% kunnen oplopen? Ik heb al de site van de fiscus (douane) geraadpleegd, maar daar zie ik tussen de bomen het bos niet meer. De minister van administratieve vereenvoudiging zou daar wel eens mogen passeren... .

Mvg, Jan

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 09 mei 2012 09:44

invoerrechten op textiel kunnen héél hoog zijn vanuit China. zou me niet verbazen dat dat het probleem is...

(was vooral bedoeld om het invoeren van supergoedkope t-shirts aan banden te leggen, maar daar zou jij ook ewl eens kunnen onder vallen). Douanerechten is idd een héél moeilijk kluwen.

kristin
Berichten: 204

#3 , 09 mei 2012 13:42

Douane taksen is gewoon natte vinger werk. Ivm onze zaak, komen er ook veel zendingen uit het buitenland, en elke keer heb je een ander bedrag te betalen

Reclame

Jang
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 09 mei 2012 15:51

Bedankt voor de antwoorden.

Kan ik die abnormaal hoge taksen ergens aanvechten?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 mei 2012 09:02

Douane taksen is gewoon natte vinger werk. Ivm onze zaak, komen er ook veel zendingen uit het buitenland, en elke keer heb je een ander bedrag te betalen
Yep, dat is ook mijn ervaring. Gisteren stak er nog een briefje van de post in de bus: een zending uit de US met een toch wel vrij dure replica van een film-prop (makkelijk 250 € a 300 € waard): te betalen koten: 0 €. Vorige week een paar simpele DVD's thuis gekregen (waarde 80 €): te betalen: 21 €... Probeer daar maar aan uit te komen?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jang
Topic Starter
Berichten: 3

#6 , 12 mei 2012 10:00

Ik heb gisteren (eindelijk) een gedetailleerde opsomming van de verschillende taksen gekregen per mail.

Letterlijk citaat uit de mail:
"Geachte,

De waarde van de zending, zoals door u vermeld : 173,06 EUR
Aangezien er nergens op de documenten een vermelding van de leveringsvoorwaarden te vinden is, diende de zending als “EXW” beschouwd te worden en de verzendingskosten (79,42 EUR) moesten dan ook bijgevoegd worden voor de berekening van de douanerechten en –taksen.
Derhalve totale waarde van de zending : 173,06 + 79,42 = 252,48 EUR.

Invoerrechten : 252,48 x 12% = 30,30 EUR

BTW : 252,48 + 30,30 + 25,00 = 307,78 x 21% = 64,63 EUR

Te betalen :
Invoerrechten 30,30
BTW 64,63
Voorschot van fondsen 0,94
Inklaringskosten 25,00

---------

120,87
Waarom die verzending 79,42 euro moet kosten weet ik nu nog niet natuurlijk. Enfin, nu weet ik al iets meer. Een les voor mezelf naar de toekomst toe als ik nog eens iets buiten de Europese unie wil kopen. :(

Boregard
Berichten: 245

#7 , 12 mei 2012 10:59

Invoerechten hangen ook af van de code die je invult op het formulier.
1 zaak kan soms onder verschillende codes vallen (of een beetje ernaast :wink:
Het is zo gecompliceerd en de mensen kennen ook alle codes niet daarbij komt de tijdsdruk nog voor hen.
Er is maar 1 goed: kennis
en er is maar 1 kwaad: onwetendheid
:arrow: Socrates

Lori
Berichten: 221

#8 , 12 mei 2012 12:24

Sommige bedrijven leveren(verzendskosten ) maar tot aan de grens en de verzending van daar tot aan je deur krijg je nog eens bijgerekend .Misschien is dit nu ook het geval bij jou . Zou wel handiger zijn als het bedrijf in kwestie dit jou ook laat weten tijdens de bestelling ,misschien ligt daar net het probleem .

Gr,

patrick degrave
Berichten: 2

#9 , 14 mei 2012 11:33

ik hou mijn hart al vast. ik heb op 11 april een 2e hands racefiets gekocht op ebay kostprijs om en bij de 1050 euro uit oekraine.
is die fiets op een week in belgie, en begint de ellende, nu 14 mei blijkt deze bij brucargo in zaventem te staan, te wachten tot er iemand van de douane eens tijd heeft om dat ding in te klaren. papieren heb ik reeds gehad en direct ingevuld en terug gestuurd. en nu maar hopen dat we lang leven, want ik heb het pakket nog steeds niet gezien, terwijl de papieren reeds een week terug in hun bezit zijn.
als je probeert te bellen naar 02/278.50.80 wordt gewoonweg niet opgenomen.
nu verwacht ik me aan een faktuur van jewelste. probeer maar eens een lijn te trekken in de aanrekening van de kosten. zelfs op transport moet je nog btw betalen. snaapen wie snappen kan.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 14 mei 2012 13:40

Tja, ik koop al lang niet meer "voor het profijt" in het buitenland, hoor. Als ik iets buiten Europa bestel, is het omdat het in de EU gewoon niet te verkrijgen is.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 14 mei 2012 13:47

Sowieso moet je oppassen met invoeren uit niet-EU landen. Wie een tweedehandse fiets van 1050 euro koopt uit een land als Oekraïne, kan verwachten dat de douane dit niet zomaar laat passeren. De combinatie van tweedehands, het bedrag én het land doen vragen rijzen.

Fore
Berichten: 1298

#12 , 14 mei 2012 17:56

ik laat nogal eens klein elektronica en prullaria uit china komen. Nog nooit prob gehad (bedragen waren ook wel <20euro en gratis verzending)
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 15 mei 2012 07:39

Een tijd geleden probeerde ik een bepaalde afstandsbediening uit de US in te voeren. Deze werd in beslag genomen door de douane wegens "niet conform de europese richtlijnen". Deze week datzelfde type afstandsbediening gekocht, maar dan in de UK: twee dagen later thuis geleverd. Wat is het nut van zoiets tegen te houden aan de Belgische grens, als het in een ander Europees land (de UK) gewoon kan ingevoerd worden en zo doorgestuurd naar België? Er is nog werk aan de winkel voor een ééngemaakt Europa, denk ik...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#14 , 15 mei 2012 10:41

Er kan geen 100% perfecte sluiting van de grenzen zijn. Als er dus iets onterecht doorkomt naar de EU, zal de verspreiding ervan in de EU zelf vlotjes gaan... mùaar dat kan je onmogelijk tegenhouden.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 15 mei 2012 13:02

Er kan geen 100% perfecte sluiting van de grenzen zijn. Als er dus iets onterecht doorkomt naar de EU, zal de verspreiding ervan in de EU zelf vlotjes gaan... mùaar dat kan je onmogelijk tegenhouden.
Ik heb van de verkoper uit de UK gehoord dat hij deze remotes probleemloos invoert vanuit de VS. Het is dus weldegelijk een verschil in aanpak tussen de UK en België... Niet ééntje die "door de mazen van het net geglipt is".
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Consumenten Koop”