Max termijn herstelling tijdens Garantie

Crash
Topic Starter
Berichten: 3

Max termijn herstelling tijdens Garantie

#1 , 15 nov 2005 10:39

Hallo,

Ik heb een tijdje geleden een laptop gekocht, er is een defect aan, dus ik heb hem binnen gegeven voor garantie. Nu is mijn portable reeds 3 maanden binnen voor herstelling (dit door een bestelling van een onderdeel die er niet doorkomt).

Nu zou ik graag weten of er een maximum is op de duur van herstelling van een toestel binnen garantie ? 3 maanden lijkt me al heel lang ...

Ik heb ergens gelezen dat er daar niet echt een maxmimum getal op plakt op de duur ervan, maar zoiets als 'moet binnen een redelijke termijn'.

Ik heb ook de garantie voorwaarden doorgenomen en daar staat niks van in vermeld.

Alvast bedankt,

Bart/Crash

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 15 nov 2005 11:04

Er dient een onderscheid gemaakt tussen GARANTIE en VERBORGEN GEBREKEN.

"GARANTIE" of "Waarborg" wordt contractueel verleend.Onderzoek vooraf zorgvuldig in de Algemene Voorwaarden op uw bestelbon of gelijkwaardig document wat uw garantie inhoudt/uitsluit.

Art.1643. Hij(=de verkoper) moet instaan voor de verborgen gebreken,zelfs wanneer hij,die niet gekend heeft...Art.1644. In het geval van de artikelen...1643,heeft de koper de keus om ofwel de zaak terug te geven en zich de prijs te doen terugbetalen,ofwel de zaak te behouden en zich een gedeelte van de prijs te doen terugbetalen,welk gedeelte door deskundigen zal worden bepaald...(Burgerlijk Wetboek)

Crashje

#3 , 15 nov 2005 11:32

Ik was misschien vergeten te vermelden dat het defect er pas na een tijd gekomen is, dus niet tijdens aankoop. Het heeft dus gewerkt. Dus ik vermoed dat het om garantie gaat.

Wat in geval van alleen maar uitsluitsels in garantie voorwaarden (zonder vermelding van termijn) ?

Is dit dan gebaseerd op een algemene template garantie voorwaarden ?

Aangezien er niks ervan in het contract staat, moet m'n zich toch ergens anders op baseren ?

Thanks,

Reclame

Gast

#4 , 15 nov 2005 13:02

Zou je misschien kunnen zeggen wanneer je die laptop hebt gekocht. Deze info is relevant voor de toepasselijkheid va de nieuwe wet consumentenkoop.

Bibendum
Berichten: 94

#5 , 15 nov 2005 17:18

Ik was misschien vergeten te vermelden dat het defect er pas na een tijd gekomen is, dus niet tijdens aankoop. Het heeft dus gewerkt. Dus ik vermoed dat het om garantie gaat.

Wat in geval van alleen maar uitsluitsels in garantie voorwaarden (zonder vermelding van termijn) ?

Is dit dan gebaseerd op een algemene template garantie voorwaarden ?

Aangezien er niks ervan in het contract staat, moet m'n zich toch ergens anders op baseren ?

Thanks,
Dat doet weinig ter zake. U hebt een product gekocht als consument. Dan legt de wet verplichtend een garantietermijn op van 2jaar. Behoudens bedrog etc he

Gast

#6 , 17 nov 2005 17:27

In de wet consumentenkoop wordt geen onderscheid gemaakt tussen verborgen gebreken of niet-conforme levering (= niet geleverd wat u dacht dat er geleverd zou zijn). Er bestaat enkel een monistisch begrip van conformiteit: de levering moet conform zijn met datgene wat de consument geacht heeft te kopen.
Ik wil ook even opmerken dat het belangrijk is, dat het inderdaad om een consument gaat, namelijk heeft u de laptop nodig voor priv?doeleinden, of net voor doeleinden die verband houden met uw beroep of bedrijf. Namelijk, in het tweede geval, is de wet consumentenkoop NIET op u van toepassing en is het gemene recht (gewone recht, het Burgerlijk Wetboek) van toepassing.
Indien het gebrek zich manifesteert binnen 6 maanden: weerlegbaar vermoeden dat het gebrek bestond op moment van levering (voordeel voor consument), na 6 maanden moet de koper het bewijs zelf brengen, zonder dit vermoeden. De vordering kan tot max 2 jaar na de levering ingesteld worden.
Er is verder geen termijn bepaald voor hoelang het herstel mag duren.

my
Berichten: 11
Locatie: Limburg

#7 , 18 nov 2005 10:57

oei ik zie dat ik precies niet geregistreerd was. Ik heb bovenstaand bericht ingestuurd. My dus.:-) Sorry dat ik nu twee berichten heb geplaatst, zal in het vervolg beter letten op wat ik hier doe:-)

webmaster
Beheerder
Berichten: 1146

#8 , 18 nov 2005 11:16

Een tip om het je wat makkelijker te maken:

Wanneer je inlogt en login-naam + paswoord moet opgeven, klik dan op het vakje "Log me automatisch in bij elk bezoek".

Zo vermijd je dat je telkens moet her-inloggen.

Crash
Topic Starter
Berichten: 3

#9 , 25 nov 2005 14:32

Het gaat dus om een Notebook van Medion die ik bij Aldi heb gekocht in februari 2003, waar 3 jaar garantie op is. Maw. het oude garantie systeem denk ik.

Ik heb mijn notebook (portable laptop) binnen gedaan voor herstelling 2 augustus 2005 bij GSC, zij doen herstellingen binnen garantie voor Medion in onder aaneming.
maw. het toestel is al +/- 4 maanden binnen voor herstelling.

De bestelling van het onderdeel bij Medion komt echter nooit binnen, dus m'n toestel kan niet gemaakt worden.

GSC zelf zegt dat ze niets kunnen doen dan wachten.

Ik kan alleen concluderen dat m'n garantie niets waard is ...

Crash
Topic Starter
Berichten: 3

#10 , 25 nov 2005 14:49

Vergeten bij te vermelden dat het hier als particulier is aangekocht. Priv? gebruik normaal.

Eigenlijk gaat het om twijfel situatie, dat m'n denkt dat m'n het nog kan maken, dus gaat m'n mij geen vervangende laptop geven.

Vandaar m'n vraag hoelang m'n op zoiets kan blijven wachten ...

hans

#11 , 25 nov 2005 18:46

Neem eens contact op methet Ministerie van economische zaken

http://www.mineco.fgov.be/homepull_nl.htm


De FOD: Organisatie




Regulering en Organisatie van de Markt
Consumenten en ondernemingen
Bescherming van de consumentenrechten

Opdracht - Oppuntstelling, opvolging en evaluatie van het consumentenbeleid op nationaal en Europees niveau
- Specifieke wetgevingen: huwelijksbemiddeling, timesharing, reiscontracten, enz.
- Advies en informatie in verband met consumentenzaken
- De promotie van de buitengerechtelijke regeling van consumptiegeschillen
- Secretariaat van de Raad voor het Verbruik, van de Commissie voor Onrechtmatige Bedingen en van de Commissie voor Milieuetikettering en - reclame
Adres North Gate III, Koning Albert II-laan 16,
1000 Brussel


Verantwoordelijke ambtenaar ALLARDIN Michel adviseur

Tel : 02 206 51 81
Fax : 02 206 57 71
E-mail : Michel.Allardin@mineco.fgov.be

Informatie op de site Timeshare-ondernemingen
Huwelijksbureaus
Reiscontracten
Exploitatie van huwelijksbureaus
Timesharing
Praktische informatie en advies voor de consument
Geschillencommissie Reizen
Borgtocht
Regeling van consumentengeschillen
Krediet en jongeren
Flash. Raad voor het Verbruik
Registratie van personen die aan huwelijksbemiddeling doen
Inschrijving van verkopers timesharing
Rechten van luchtreizigers
Garanties van consumptiegoederen

Terug naar “Consumenten Koop”