Verborgen gebreken

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

Verborgen gebreken

#1 , 02 mar 2007 10:05

Ik laat een trap plaatsen, om geen fouten te maken laat ik de intstallateur langskomen om het geheel op te meten, terwijl er een trap stond die perfect paste.

Plaatsing wordt verzorgd, ik was niet bij de plaatsing aanwezig, maar blinde vader wel en die betaalt het resterende saldo.

We gaan naar de trap kijken en merken op dat die niet goed geplaatst is, balustrade staat scheef, met als gevolg dat er een gevaarlijke opening ontstaat.

Ik bel naar de installateur en die komt kijken, geeft toe dat de plaatsing niet goed was en stelt voor om materialen te bestellen om de afwerking te verzorgen, dus niet om de balustrade goed te plaatsen, maar om het gat dicht te maken.
Enige wat ik moest doen was de volgende dag bellen en mijn akkoord geven.

Bel ik de volgende dag, komen ze op hun woord terug. Materialen willen ze best bestellen, maar plaatsing mogen zij niet doen van de baas. Dat moeten wij laten doen, of het aan hen vragen, maar mits betaling.

Ik kijk de algemene voorwaarden even na en daar staat : X waarborgt de goederen tegen elk verborgen gebrek dat hen ongeschikt maakt voor een normaal gebruik en waarvan de oorsprong niet te wijten is aan de klant.

Een balustrade die schuin staat op een overloop en resulteert in een opening v??r de balustrade is niet veilig, maar ik vraag me af of dat hier als een verborgen gebrek kan beschouwd worden.

Het was door het slechte opmeten van de trap dat deze foutief geplaatst is.

Heb ik nu een poot om op te staan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 03 mar 2007 10:06

"Art.1144. De schuldeiser(=u) kan ook,in geval de verbintenis niet ten uitvoer wordt gebracht,gemachtigd worden om zelf de verbintenis te doen uitvoeren op kosten van de schuldenaar(=uw aannemer)"(Burgerlijk Wetboek).

"Zichtbare gebreken worden gedekt zodra er definitieve aanvaarding is"( Cass.,4 maart 1977,R.W.,1976-77,2413).

Ik ga ervan uit dat er geen definitieve aanvaarding was.

Maan de aannemer aangetekend aan de gebreken vakkundig weg te werken v??r een door u daarin vermelde redelijke termijn.

Blijft de aannemer daarna nog in gebreke dan kan u op grond van art.1144 B.W. aan de rechter machtiging vragen om zelf de verbintenis te doen uitvoeren op kosten van uw aannemer.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”