Verlies van zending twv 730 euro door Bpost

Sjoera
Topic Starter

Verlies van zending twv 730 euro door Bpost

#1 , 28 apr 2012 19:53

Hallo,

Ik zit met een heel groot probleem dat dreigt onze vakantie in het water te laten lopen.

Ik en nog vier andere vrienden kochten online 5 festivaltickets, voor een festival in Slovenië. De tickets werden aangetekend verstuurd. Toen de postbode met de zending aanbelde, was ik niet thuis dus er werd een briefje achtergelaten dat ik de zending in het postpunt kon komen ophalen.

Toen ik een paar dagen later de zending wilde gaan ophalen, beweerde men daar dat de zending daar niet lag. Ik dus naar de post gebeld, waar ze bij hoog en laag bleven beweren dat de zending daar móest liggen. Volgens het tracking nummer was de zending daar ook ingescand. In het postpunt vinden ze ze echter niet. Onze tickets zijn dus kwijt.

Bpost beweert nu niet aansprakelijk te zijn omdat het een internationale zending is en de dienst in het land van herkomst is aansprakelijk voor het verlies. Nu moet je mij eens uitleggen hoe een ander aansprakelijk kan zijn als de tickets daadwerkelijk zijn aangekomen en in het postpunt verloren zijn gedaan.

Er is een klachtendossier geopend maar meer gebeurt er ook niet. Als ze de tickets niet vinden, krijgen we daar geen compensatie voor en is onze vakantie dus ook naar de haaien... We kunnen het ons niet permitteren om nog een keer meer dan 700€ neer te tellen.

Is er iets dat we kunnen doen om toch het geld van onze tickets terug te eisen?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 28 apr 2012 21:16

U hebt briefje van aankomst aangetekende zending.
U hebt niets afgetekend voor ontvangst.
Bijgevolg moet bpost toch IETS kunnen tonen wat er zou zijn aangekomen?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

knokkie

#3 , 28 apr 2012 22:00

Zoals hierboven gezegd,u hebt toch een briefje van de post dat u op die datum op dat uur niet thuis was en dat u vanaf dag X uw pakje kunt afhalen in het postpunt.Mss es langsgaan bij het postkantoor en/of postpunt en er de desbetreffende postbode bij roepen.Ik zal deze situatie morgen es voorleggen aan mijn broer die postbode is,kijkn wat hij hiervan vindt!

Reclame

Sjoera
Topic Starter

#4 , 29 apr 2012 11:39

Oké, alvast bedankt!

We hebben inderdaad het briefje en hebben niets afgetekend.

Drone

#5 , 29 apr 2012 12:04

in belgie is de afzender verantwoordelijk voor de goede levering, wie of wat hij daarvoor gebruikt maakt op zich niet veel uit.

wat dan wel in uw voordeel speelt, is dat bpost bevestigd heeft dat de zending bij hun is aangekomen en "verwerkt".

als blijkt dat zij de zending zijn verloren of afgeleverd heeft aan iemand anders dan de bestemmeling op het pakje, is bpost verantwoordelijk en zullen zij voor de schade dienen op te draaien.

goed alle communicatie bijhouden en als ze geen oplossing bieden of hun verantwoordelijkheid proberen te ontlopen, zal de enige keuze op korte termijn een dagvaarding zijn voor het vredegerecht.

Sjoera
Topic Starter

#6 , 29 apr 2012 21:28

Indien we zouden overgaan tot een dagvaarding, welke kosten zijn daaraan verbonden?

knokkie

#7 , 29 apr 2012 21:38

Net ff mijn broer gesproken.Je kunt aan de hand van het nummer op je briefje toch zien waar de zending zich nu momenteel bevindt?Hij denkt dat de post verzekerd is voor zo een soort zaken,gaat dit es navragen.Mss zelf ook es contact opnemen met de postkantoor....

Sjoera
Topic Starter

#8 , 29 apr 2012 22:00

Knokkie, volgens het tracking nummer ligt de zending in het postpunt (Carrefour Hoboken), laatste status is "In afwachting van afhalen door de klant". In dat postpunt ben ik echter al meerdere keren geweest, waarna ze daar eens tussen de aangetekende brieven kijken en zeggen dat de mijne er niet tussen zit. Bijzonder veel moeite doen ze daar voor de rest ook niet om te zoeken...

Het is om stapelgek van te worden! Wij hebben ook al meerdere malen contact opgenomen met de post, en ze beloven ons dat ze iemand naar Carrefour gaan sturen om het uit te zoeken, maar dit sleept ondertussen al heel lang aan en er is nog altijd niets gebeurd.

knokkie

#9 , 30 apr 2012 08:33

Mja,ofwel is het dus fout gelopen bij de postbode of in de Carrefour. Nadeel is natuurlijk dat een postpunt zoals de Carrefour verschrikkelijk groot is en er veel mensen werken en er al vlugger es iets 'verloren' kan gaan....
Feit is wel dat volgens mij de post hiervoor moet opdraaien.....

Ikzelf woon in een kleine gemeente met een klein postpunt en een bescheiden postkantoor,dit zou de zaken ook al wat makkelijker maken moest er hier iets verloren gaan,maar ik kan me perfect voorstellen dat het daar bij u aansleept......

Drone

#10 , 30 apr 2012 10:12

Indien we zouden overgaan tot een dagvaarding, welke kosten zijn daaraan verbonden?

eventuele advocaat kosten + deurwaarders kosten ( gemakkelijk 200 euro ) + kosten voor het vredegerecht ( rol kosten ? )

in theorie kunt ge die kosten wel terug eisen van de tegenpartij.

Vandebos

#11 , 30 apr 2012 11:40

Je zou door een deurwaarder moeten laen vaststellen dat je je op dag x hebt aangeboden om de tickets af te halen, dat deze als beschikbaar op het kantoor geseind staan doch dat men ze je niet kan afgeven. Dan heb je een onweerlegbaar bewijs waarmee je verder kan.

roharro

#12 , 30 apr 2012 12:26

bPost is een ramp. Daar weet men niet wat "verantwoordelijkheid" is.
Zo lag mijn pakket met wegwerplenzen dat maandenlang spoorloos was heel die tijd in een bloemenbak in mijn voortuin waar het door de postbode ingesmeten was.
Maanden later -toen de bloemen verwelkten- kwam het pakket tevoorschijn.
Maak voor verzenden van pakketten steeds gebruik van private koerierbedrijven.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

j.demoor

#13 , 30 apr 2012 13:42

“Art.17.1.De vervoerder is aansprakelijk voor geheel of gedeeltelijk verlies en voor beschadiging van de goederen,welke ontstaan zijn tussen het ogenblik van de inontvangstneming van de goederen en het ogenblik van de aflevering...Art.34.Indien een vervoer,onderworpen aan een enkele overeenkomst,wordt bewerkstelligd door opvolgende wegvervoerders,worden de tweede en ieder van de volgende vervoerders door inontvangstneming van de goederen en van de vrachtbrief partij bij de overeenkomst op de voorwaarden van de vrachtbrief en wordt ieder van hen aansprakelijk voor de bewerkstelliging van het gehele vervoer..."(19 mei 1956 C.M.R.-Verdrag).

‘dus er werd een briefje achtergelaten dat ik de zending in het postpunt kon komen ophalen’

Hieruit volgt dat BPost de voor u bestemde goederen in ontvangst nam en dus aansprakelijk werd voor de bewerkstelliging van het gehele vervoer.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Sjoera
Topic Starter

#14 , 02 mei 2012 20:23

Bedankt j.demoor, dat geeft me al meer hoop dat, moesten we dagvaarden, we effectief een poot hebben om op te staan. Ik hoop alleen dat het niet nodig zal zijn want die extra kosten kunnen we zeker missen...

knokkie

#15 , 02 mei 2012 22:32

Heb je geen rechtsbijstandsverzekering(DAS) bijv....?

Terug naar “Consumenten Koop”