Toiletjuffrouw betalen

AD_Kor
Topic Starter
Berichten: 26

Toiletjuffrouw betalen

#1 , 05 apr 2012 18:03

Hallo,

ik weet dat er enkele topics kunnen bestaan maar dit zijn geen recente. Mijn vraag is:
Ben je verplicht een toiletjuffrouw te betalen en indien niet, bestaat er daar een wet over? (kun je verwijzen naar een bepaald wetsartikel?)?
Wanneer ben je het verplicht?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#2 , 05 apr 2012 18:34

aangezien het duidelijk staat aangeduid, gaat u in theorie een overeenkomst aan.

voor X aantal cent, mag u gebruik maken van de toiletten en worden deze voor u gereinigd.

als u niet betaald na het gebruik, pleegt u in feite 'contractbreuk'.

Lightning

#3 , 05 apr 2012 18:47

U maakt gebruik van een dienst. Ik zou geen reden kunnen bedenken waarom U niet zou moeten betalen als de prijs voor die dienst duidelijk geafficheerd staat.

Reclame

VDG2
Berichten: 785

#4 , 05 apr 2012 19:47

En wat als de toiletjuffrouw er enkel zit om geld te innen en de Story te lezen ipv de infrastructuur te onderhouden? Welke dienst levert ze dan?

En dit vraag ik omdat ik toevallig net in het station naar het toilet moest, waarvoor ik uiteraard 50 cent betaalde, om dan tot de vaststelling te komen dat er van reinigen allesbehalve sprake was...

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#5 , 05 apr 2012 20:50

het spreekt voor zich dat de toiletjuffrouw zich ook aan haar deel van de afspraak moet houden ;)

beste dat ge kunt doen is de nmbs hierover inlichten

Turaki
Berichten: 6870

#6 , 05 apr 2012 23:07

Altijd betalen na bezoek, en enkel indien de toiletten onderhouden zijn.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 10 apr 2012 19:20

Ik weet zelfs niet of je wettelijk het recht hebt om niet te betalen indien de toiletten niet proper onderhouden zijn.

Ik weet zelfs niet of je een contract met de toiletdame of met de NMBS zou hebben ;)

Turaki
Berichten: 6870

#8 , 10 apr 2012 20:09

Dacht ooit ergens een reportage gehoord of gezien te hebben, waarin besloten werd dat je niet diende te betalen voor toiletbezoeken. Waarom dit zo was (en waar die reportage was) weet ik echter niet meer.

Daarnaast werken veel van deze dames in het zwart, en dit georganiseerd (dus mafia). Nu kan je dit als consument natuurlijk moeilijk controleren, maar betalen doe ik altijd pas na het bezoek, als het proper is.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 10 apr 2012 20:55

Het enige wat je imho kan eisen is een kassabon :)

klungel

#10 , 11 apr 2012 00:54

Hallo,

ik weet dat er enkele topics kunnen bestaan maar dit zijn geen recente. Mijn vraag is:
Ben je verplicht een toiletjuffrouw te betalen en indien niet, bestaat er daar een wet over? (kun je verwijzen naar een bepaald wetsartikel?)?
Wanneer ben je het verplicht?
toch een vraagje aan toevoegen
hoe zit het voor werknemers die komen werken in een (benzine)station via een externe firma

Veebee
Berichten: 565

#11 , 11 apr 2012 08:23


toch een vraagje aan toevoegen
hoe zit het voor werknemers die komen werken in een (benzine)station via een externe firma
Die werken voor eigen rekening, ik heb voorgehad dat desbetreffende persoon niet op haar plek zat of al weg was. Ik vroeg dan aan de kassabediende van de tankstation wat er dan dient te gebeuren en deze zei kordaat dat die dienst volledig los staat van het tankstation. Hoe ze het precies regelen, geen idee, maar ik moest alleszins niet betalen.

Turaki
Berichten: 6870

#12 , 11 apr 2012 11:03

Het enige wat je imho kan eisen is een kassabon :)
Ik ben nogal vaak de baan op voor mijn werk, dus om deze 'kosten' terugbetaald te krijgen zou ik dit nodig hebben. Ga het eens vragen volgende keer. Als ze geen willen (kunnen) meegeven, dan ben ik niet verplicht te betalen? :twisted:

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#13 , 11 apr 2012 12:03

Het lijkt me logisch dat je van iedere transactie een bewijs kan vragen. Waarschijnlijk zal op dat bewijs dan ook btw of onderneminggsnummer, ... moeten staan.

artemis
Berichten: 3294

#14 , 11 apr 2012 12:31

Dit onderwerp keert regelmatig terug.

Nu durf ik persoonlijk ook niet te betalen indien er geen service wordt geleverd, maar los daarvan vind ik dat de meeste toiletdames niet de eer toekomt die ze verdienen. Het vragen van een betalingsbewijs vind ik dan ook nogal laag bij de grond.
Ja er is die toiletdame-mafia die vooral op de autostrades actief is, maar er zijn ook al die gewone ouwe dametjes die het doen om rond te komen.
Was vorige week in een zo goed als leeg recreatiedomein met toiletdame die 30 cent vroeg. Het was er proper. Van die 30 cent per beurt moest zij zelf al het toiletpapier, poetsmiddelen en papier om handen af te drogen betalen. Ik heb veel respect voor wat zo iemand doet en ik denk niet dat ze er veel geld aan zal overhouden, misschien wat meer in de zomermaanden.

Autostrades is dan weer een ander verhaal dat geef ik toe.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#15 , 11 apr 2012 12:38

Wat ik erg vond verleden jaar, een groep van 20 a 25 scouts leeftijd van 6 a 8 jaar en de leidster moest na wat woorden wisseling toch voor ieder kind betalen in het station van Gent, dit vond ik erg die kinderen hebben geen geld op zak en die leiders zijn ook maar studenten, te meer dat het juist op een stakingsdag was en die kinderen al uren hadden moeten wachten !
Daar zou de NMBS toch iets mogen voor doen, dit zijn toch de toekomstige klanten.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Consumenten Koop”