Pagina 1 van 1

besteld en betaald bureau niet beschikbaar

Geplaatst: 30 mar 2012 08:56
door Ingrid Stinkens
hallo,

in december hebben wij eiken meubels besteld voor in de living (grote bibliotheekkast, tv-meubel, dressoir en bureau). Dit allemaal uit dezelfde serie zodat alles mooi samen zou passen.
Alles was betaald 3 weken voor de levering. Levering was 1 maart.
Bij de levering bleek dat het bureau er niet bij was. Na gebeld te hebben, blijkt dit niet meer leverbaar.
Dit was ons nooit verteld geweest, ook niet op het document dat we kregen waarop bevestigd was dat alles betaald was en waar de leveringsdatum op stond.
We krijgen het geld van het burau terug, maar hebben wij ook recht op schadevergoeding?
Als we dit hadden geweten, hadden wij deze serie niet aangekocht.

Re: besteld en betaald bureau niet beschikbaar

Geplaatst: 30 mar 2012 19:20
door Drone
zoals u het hier verteld heeft u recht op ontbinding van de aankoop en de volledige terugbetaling van het bedrag

Re: besteld en betaald bureau niet beschikbaar

Geplaatst: 01 apr 2012 17:55
door Eddy009
Beste,

Zoals ik het meen te mogen verstaan, werd er 1 bestelbon opgemaakt voor het geheel van de meubels. Deze meubels maken in se 1 geheel uit.

Door het feit dat het bureau niet kan worden geleverd is er m.i. sprake van een koopvernietigend gebrek.

Indien u dit wenst kan u de ontbinding van de 'totale' aankoop vorderen, doch in dat geval ben ik er vrij zeker van dat u deze zaak voor de Rechtbank zal komen (voor de goede orde : ontbinding van een overeenkomst kan enkel als beide partijen akkoord gaan of dient door een rechter te gebeuren). Op basis van de door u verstrekte elementen, meen ik dat er een grote kans bestaat dat u de zaak kan winnen maar uiteraard dient u wel een raadsman onder de arm te nemen (kosten van een raadsman lopen zeer snel op).

Een tweede optie (en degene die mij het meest overwegen waard lijkt) is dat u de verkoper aanschrijft en hem meldt dat u een schadevergoeding wenst (trouwens vind ik het weinig begrijpelijk dat de verkoper geen commerciƫle geste heeft gedaan) ingevolge de gebrekkige levering gekoppeld aan het feit dat u meubels wou in exact dezelfde stijl. Als dreigement kan u stellen dat u, bij gebreke aan tegemoetkoming binnen de 15 dagen, u de ontbinding van de overeenkomst zal vorderen. Als de verkoper een beetje verstandig is, zal hij wel een tegemoetkoming doen (terugbetaling van de prijs van het bureau is geen tegemoetkoming maar slechts de logica zelve) ...

Een billijke schadevergoeding lijkt mij 15% van de aankoopprijs (je kan meer vragen, om minder te bekomen ...) met de kostprijs van het bureau als maximum.

Succes !!