abonnement opzeggen per aangetekend schrijven verplicht ?

chris
Topic Starter

abonnement opzeggen per aangetekend schrijven verplicht ?

#1 , 21 dec 2005 11:09

Hallo,


Ik schets kort de situatie: heb een abonnement lopen voor mijn partner en mezelf bij een fitness centrum. Dat contact stipuleert dat het elke maand opzegbaar is (na 3 maand verplicht), ten laatste de laatste dag van de maand voor de eigenlijke opzegmaand en dat met een aangetekend schrijven. Aangezien we net vernomen hadden dat ons eerste kindje onderweg is, leek ons een fitness-abonnement het eerste wat we konnen schrappen uit budgetaire overwegingen. Op 30 november bel ik naar het centrum, daar een aangetekend schrijven niet op tijd zou aankomen en ik doe een voorstel om persoonlijk langs te komen om zo een document in tweevoud op te stellen en te ondertekenen, m.i. minstens even "geldig" dan een aangetekend schrijven?. Dit voorstel wordt afgewezen, maar men geeft me een e-mail adres waarop ik de zaak zou kunnen regelen.

Zo gezegd, zo gedaan en de week erop stuur ik een e-mail, waarin ik de situatie uitleg. Nog een week later ontvang ik een brief, waarin vermeld wordt dat de opzegtermijn ingegaan is, maar wel pas in december, omdat de e-mail in december is verstuurd. Gevolg: zowel voor de maand december, ?ls de maand januari wordt het lidgeld aangerekend (60?/persoon/maand). Ondertussen had ik de domicili?ring reeds stopgezet.

Ik ben het dan ook helemaal niet eens om de maand januari te betalen, daar ik weldegelijk mijn opzeg gedaan heb op 30 november (doch niet door hen geaccepteerd, wegens geen aangetekend schrijven). Ook in der minne valt de zaak blijkbaar niet te regelen, zij dringen er op aan dat ik ook januari nog betaal.

De zaak zit in een impasse: momenteel is noch december, noch januari betaald. Ik wil zonder enig probleem december betalen (zo bepaald in het contract), maar weiger omwille van een techniciteit de maand januari te betalen.

Na wat onderzoek blijkt dit een veel voorkomend fenomeen bij hen, vaak gevolgd door dreigbrieven, incassobureaus en "juridische stappen". Mijn vraag is nu: ben ik wettelijk verplicht toch die maand januari te betalen of zijn zij in fout door mijn opzeg in november niet te accepteren? Verder: ikzelf acht de kans klein dat er hier een gerechterlijke zaak van komt (voor 120? ?), maar is dat ook wel zo?

Graag uw vrijblijvend advies omtrend deze materie.


Alvast bedankt,
Chris.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 21 dec 2005 13:35

Art. 1134. Alle overeenkomsten die wettig zijn aangegaan, strekken degenen die deze hebben aangegaan, tot wet.(Burgerlijk Wetboek)

Indien de opzeg ??n maand is, dient U deze te respecteren!

Uw (aangetekende) opzeg...Bij kennisgeving per aangetekende brief wordt de dag van de aanbieding van de brief door De Post aan de woning van de bestemmeling beschouwd als de dag van de kennisgeving,ook indien de bestemmeling de zending niet in ontvangst neemt,bijvoorbeeld omdat hij afwezig is.Een loutere afwezigheid,zelfs in het buitenland,is geen geval van overmacht.,R.W.2003-04,p 1268.

INDIEN...U een AZ had verzonden op 30 nov., dan ZOU deze TEN VROEGSTE 1 dec. als kennisgevingsdatum kunnen hebben...volgens de alg. voorw. "ten laatste de laatste dag van de maand voor de eigenlijke opzegmaand" begint de opzeg op 1 jan. 2006 om te eindigen op 31 jan. 06.

Overigens, proficiat en enjoy de zwangerschap.
Lex (mama van 3 en 8/10de kids)

chris
Topic Starter

#3 , 21 dec 2005 15:27

Dus kortweg: geen poot om op te staan indien de goodwill langs hun kant onbestaande is?

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”