auto verkopen via internet aan buitenlander

Monique666
Topic Starter

auto verkopen via internet aan buitenlander

#1 , 06 mar 2012 21:42

Mijn zoon heeft onlangs zijn wagen te koop aangeboden via hebbes. Al dezelfde dag was er een positieve reactie van een man uit London, GB. Hij is bereid de wagen te kopen aan de gevraagde prijs, zal zelf alle verzendkosten betalen, ed. Mijn zoon had gevraagd om een voorschot te betalen want de wagen is pas eind mei beschikbaar. Nu wil deze man de auto al volledig betalen.
Nu is mijn vraag : als hij het volledige bedrag betaald kan hij dan aanspraak maken op de wagen of moet hij zich aan de afgesproken datum van beschikbaarheid houden, en zo ja is email dan een geldig bewijs van afspraak. En hoe maak je een verkoopovereenkomst via internet ?

Groetjes, Monique

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 mar 2012 21:51

OPLICHTING NOOIT OP INGAAN.
Bedrag dat gestort wordt wordt kort daarna terug van uw rekening gehaald.
ofwel is de cheque niet gedekt duurt nl enkele weken om na te gaan
ofwel vragen ze eventjes wat voor te schieten
ofwel hebben ze na dat uw contact en bankgegevens gekend zijn vrij spel om uw rekening leeg te maken of te gebruiken.

Speel de gegevens van die man door aan e-cops.

Monique666
Topic Starter

#3 , 06 mar 2012 22:09

Bedankt Franciscus, ik heb het aan mijn zoon doorgegeven en hij gaat alles afblazen, gelukkig waren en nog geen gegevens uitgewisseld.

Reclame

Boregard

#4 , 06 mar 2012 23:45

Normaal komen de mails uit afrika. " Je moet je geen zorgen maken wij betalen alle kostn die je doet."
Antwoord gewoon niet op deze mails.
Er is maar 1 goed: kennis
en er is maar 1 kwaad: onwetendheid
:arrow: Socrates

Moraelin

#5 , 07 mar 2012 12:52

Heb exact hetzelfde meegemaakt. Had de cheque al gekregen ook. Even gepraat met de bank en die kenden dit fenomeen. Ik dacht dat als het geld op mijn rekening stond het er niet meer af kan maar blijkbaar kan men in geval van ongedekte cheque of fraude tot 3 maanden erna nog het geld eraf halen.

Meestal gaat het ook totaal niet om de wagen. Wat men doet is een bedrag geven per cheque dat hoger is dan het bedrag dat de wagen waard is. Men zegt dan dat het om een vergissing gaat en vraagt een stuk terug te storten. Dat stuk bent u al kwijt en dan zal de bank uit GB nog het volledige originele bedrag ook terugvorderen wegens niet gedekt.
Opletten dus.

patjebrussel

#6 , 07 mar 2012 13:45

Monique, zoals vorige posters al hebben geschreven, doch voor aal duidelijkheid : NIET DOEN !!
En ik die dacht dat zulke praktijken genoeg bekend waren bij het publiek, maar niet dus. Al goed dat je het eerst komt vragen, is toch al een pluspunt.
En in GB kan men met die wagen niets doen, ze rijden daar aan de verkeerde kant :mrgreen:

Monique666
Topic Starter

#7 , 07 mar 2012 16:18

Bedankt iedereen, vonden het verdacht en vandaar onze vraag.

@ patjebrussel :" En in GB kan men met die wagen niets doen, ze rijden daar aan de verkeerde kant " : dat was ook onze reactie, hartelijk dank :-)

Gebruiker21

#8 , 15 mar 2012 16:59

OPLICHTING NOOIT OP INGAAN.
Bedrag dat gestort wordt wordt kort daarna terug van uw rekening gehaald.
ofwel is de cheque niet gedekt duurt nl enkele weken om na te gaan
ofwel vragen ze eventjes wat voor te schieten
ofwel hebben ze na dat uw contact en bankgegevens gekend zijn vrij spel om uw rekening leeg te maken of te gebruiken.

Speel de gegevens van die man door aan e-cops.
Ruikt inderdaad naar oplichting (afin, is vrijwel zeker oplichting), maar hoe men een gestort bedrag van uw rekening kan terughalen, is mij wel een raadsel. Een bank mag NOOIT zomaar geld van een rekening halen ("terughalen") zonder toestemming van de rekeninghouder.

Waarschijnlijk zal de topic starter het ook niet klaarkrijgen een bedrag effectief te laten STORTEN op de bankrekening, maar zal de oplichter, zoals je zei, proberen te betalen via een ongedekte cheque. Puur uit nieuwsgierigheid, zou ik de "koper" vragen hoe hij ecaxt de verdere afhandeling van het gebeuren zag...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus

#9 , 15 mar 2012 17:59

Gezien de cheque niet gedekt is... buitenlandse cheque controle duurt enkele maanden.

Gebruiker21

#10 , 16 mar 2012 07:58

Gezien de cheque niet gedekt is... buitenlandse cheque controle duurt enkele maanden.
Ah, OK. Ja, idd, een cheque op je rekening laten zetten is iets anders. Ik dacht dat je het had over geld dat door de koper op je rekening gestort werd, dat er nadien terug zou afgehaald worden.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Consumenten Koop”