weigering factuur op te maken

Dominique 197638
Topic Starter

weigering factuur op te maken

#1 , 17 feb 2012 20:05

Hay iedereen,

ik heb recentelijk een bureel besteld in een winkel. Voor mijn nieuwjaar heb ik per toeval ook waardebons ontvangen bij diezelfde winkel.
Aangezien dit een beroepsbesteding is, wil ik een factuur voor die buro en kasten. De winkelier weigert echter een factuur op te maken indien er een gedeeltelijk betaling is met die waardebons van zijn winkel. ik dien me tevreden te stellen met een leveringsbon ( en zou dus geen BTW kunnen aftrekken)
Volgens mij gaan ze hier toch ferm de mist in en kunnen ze dit niet weigeren.
Kan iemand me hierover advies verlenen of bestaan hier wetteksten over? ( mb kan iemand weigeren e"en factuur op te maken op vraag van een klant)

MVG

Dominique

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 feb 2012 20:21

Ik ben hoegenaamd geen boekhouder, maar denk eens logisch na: die waardebons werden waarschijnlijk al in de loop van de maand december aangekocht en betaald. Ondertussen is er een waarschijnlijk een ander boekjaar aangevangen. Hoe kan die winkel nu een faktuur maken voor iets waar hij NU geen geld voor heeft ontvangen, maar dat al in zijn boeken van vorig jaar is verwerkt.

Dominique 197638
Topic Starter

#3 , 17 feb 2012 20:26

Ik ben hoegenaamd geen boekhouder, maar denk eens logisch na: die waardebons werden waarschijnlijk al in de loop van de maand december aangekocht en betaald. Ondertussen is er een waarschijnlijk een ander boekjaar aangevangen. Hoe kan die winkel nu een faktuur maken voor iets waar hij NU geen geld voor heeft ontvangen, maar dat al in zijn boeken van vorig jaar is verwerkt.
Deze redenering volg ik niet: stel dat ik geen factuur vraag, dan is er nog steeds een verkoop zonder dat er cash tegenover staat?

Er staan ook geen voorwaarden op de waardebons, noch beperkingen in aanvaarding ervan op de algemene voorwaarden van mijn bestelbon.

Gr

Reclame

ganapathi tantra

#4 , 17 feb 2012 22:16

Bent u er zeker van dat u niet hebt verzaakt aan de verplichting om u bekend te maken als de andere helft van B2B.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Dominique 197638
Topic Starter

#5 , 18 feb 2012 09:37

Neen, op mijn bestelbon staat wel degelijk mijn BTW-nr en er staat zelfs een stempel op "factuur op te maken". Ik had tevens mondeling gemeld aan de verkoper dat er een gedeelte in cheques ging bet worden (maar das woord tegen woord natuurlijk)

bartvdv

#6 , 18 feb 2012 10:21

Dat zou inderdaad niets mogen uitmaken. Als de klant een factuur nodig heeft, dan kan die niet geweigerd worden. Afgesloten boekhouding, waardebonnen, ... Zijn geen redenen. Zelfs aan particulieren moet een factuur worden overgemaakt als ze daar om verzoeken.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 feb 2012 17:28

Die waardebons had je die gekregen als privé persoon of als firma?
Trouwens als firma krijgt men dikwijls ook bepaalde zaken of bons die men kan gebruiken als korting of als geschenkenbon.

j.demoor

#8 , 19 feb 2012 10:10

“Art.53...§ 2. De belastingplichtige die andere leveringen van goederen of diensten verricht dan die welke krachtens artikel 44 zijn vrijgesteld en die hem geen enkel recht op aftrek verlenen, is ertoe gehouden een factuur uit te reiken aan zijn medecontractant of ervoor te zorgen dat in zijn naam en voor zijn rekening, door zijn medecontractant of een derde een factuur wordt uitgereikt :1° wanneer hij een levering van goederen of een dienst heeft verricht voor een belastingplichtige of een niet-belastingplichtige rechtspersoon...”(3 juli 1969 BTW-Wetboek).

‘Aangezien dit een beroepsbesteding is, wil ik een factuur voor die buro en kasten‘.

Deel uw winkelier mee dat u uw factuur via het BTW-kantoor vordert indien hij voornoemd art.53 niet minnelijk in acht neemt en gedraag u ernaar.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

ganapathi tantra

#9 , 19 feb 2012 13:25

Boekhoudkundig zou ik daar nu nie echt een probleem van maken. Ge kunt die goederen in uw kosten ook onder brengen in uw boeken inclusief de btw.
Veel heisa zou ik daar niet om maken. Het zijn tenslotte kosten dus met of zonder btw inbrengen.... ik zou daar als het niet gaat om grote bedragen niet
teveelenergie in steken. Misschien gewoon melden aan de btw administratie. Uw kleine aankopen met bvb kasticket die boek je ook in zonder btw aftrek.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Terug naar “Consumenten Koop”