wet omtrent verpakkingsmateriaal

Ruby2012
Topic Starter
Berichten: 3

wet omtrent verpakkingsmateriaal

#1 , 04 feb 2012 16:15

Beste,

Situatieschets.
Ik werk in een schoenenzaak waarvan de plaats voor het karton weg te steken zeer beperkt is.
De ophaling van het karton gebeurt ook maar 1 of 2 maal in de maand door onze gerante, door omstandigheden is het echt niet mogelijk dat dit vaker gebeurt.
Nu behoud ik mij het recht om de klanten tijdens de drukke leverperiode van de nieuwe collectie (overload aan karton dus)
hun vraag om de schoendozen bij ons achter te laten te weigeren.
Kan dit? Bestaat er een wet waarbij ik de klant de keuze MOET laten om hun doos mee te nemen of niet?
Sowieso is onze policy dat omruiling MET de originele doos gebeurt. Dat begrijpen de klanten zeker, maar we krijgen heel vaak de opmerking: "De maat is goed, dus mag ik de doos hier achterlaten?"
Antwoord van ons "Jammergenoeg moeten we de doos meegeven tijdens periode van leveringen, we hebben veel te veel karton anders."

Nu is er een klant afgekomen met de opmerking "Er bestaat een wet dat de winkelier de doos sowieso moet bijhouden als de klant dit wenst."


Heeft er iemand een antwoord voor mij en mijn collega? We breken er ons het hoofd over, over wat wij doen eigenlijk wel mag of niet.


Alvast bedankt voor het lezen en voor de eventuele reacties!

Groetjes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38614

#2 , 04 feb 2012 17:35

Hier al eens lezen :
http://www.valipac.be/pdf/NL/2009/GrijzeLijst2008.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.valipac.be/Belgie/wetgeving/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Ruby2012
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 04 feb 2012 18:00

Alvast bedankt!
Maar na deze site bekeken te hebben en uitleg over verschillende soorten verpakkingen vind ik niet echt terug wat een antwoord op mijn vraag zou moeten zijn:
"Bestaat er een wet waarin de winkelier de doos/verpakking moet bijhouden als de klant de verpakking niet wenst mee te nemen?"

Reclame

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#4 , 04 feb 2012 18:21

laat de klant(en) maar zeveren/dreigen

de doos kunt ge beschouwen als een "onderdeel" van het produkt.

de doos bied bescherming voor de nieuwe schoenen en om deze eventueel op te bergen bij weinig gebruik ( bv dure schoenen ), de winkel kan niet verplicht worden om deze doos bij te houden voor de klant.

als de klant de doos niet wilt, is het op hun eigen 'risico' dat ze bij een omruiling/teruggave bot vangen wegens "niet in originele verpakking".

Lanox
Berichten: 3525
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 feb 2012 19:55

Misschien toch maar eens even de link van Franciscus lezen. Een verpakking is geen onderdeel van het product. Als de klant wenst om de verpakking niet mee te nemen, dan kan U hem niet verplichten en ja, U bent wel degelijk verplicht om die verpakking terug te nemen.

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#6 , 04 feb 2012 20:44

ik betwijfel of een schoenendoos "verpakking" is zoals in de links word beschreven, zoals ik zei, de doos kan ook worden gebruikt als als middel om de schoenen op te bergen ( of hoe ge het ook wilt noemen ), in mijn ogen is de doos dan een 'onderdeel' . . .

maar tussen terug nemen ( om weg te gooien ) of bijhouden ( zoals ruby zegt ) ligt dan weer een wereld van verschil, ik kan mij moeilijk inbeelden dat een schoenen winkel ( of keten ) een apart magzijn heeft om lege dozen van klanten te stockeren . . .

xena

#7 , 05 feb 2012 06:58

Misschien toch maar eens even de link van Franciscus lezen. Een verpakking is geen onderdeel van het product. Als de klant wenst om de verpakking niet mee te nemen, dan kan U hem niet verplichten en ja, U bent wel degelijk verplicht om die verpakking terug te nemen.
hebt u ook een wettelijke basis ?

en wat als men werkt met een toetredingsovereenkomst ?

Lanox
Berichten: 3525
Juridisch actief: Nee

#8 , 06 feb 2012 09:25

De verpakkingsrichtlijn uit '94 (Europese richtlijn) is in '96 in een wet gegoten in België. Ik weet het niet van buiten, maar van een beetje googlen is nog niemand dood gegaan.

@Drone: Ik denk dat de TS met "bijhouden" bedoelt dat de klant de schoenendoos mag achterlaten. Niet dat de winkel deze moet stockeren.

Ruby2012
Topic Starter
Berichten: 3

#9 , 06 feb 2012 12:09

met de schoendozen bijhouden bedoel ik bijhouden om ze zelf te moeten weggooien als winkelier.
Zodat ons bedrijfsafval nog meer wordt.
Als ik de link lees van franciscus bestaat er blijkbaar een overeenkomst om het bedrijfsafval te verminderen.
Dus als ik dan logisch redeneer is het op die manier bij wet geen verplichting om als winkelier de schoendoos bij te houden (om ze dan bij ons bedrijfsafval te deponeren).

Klopt mijn redenering?

bartvdv
Berichten: 1911

#10 , 06 feb 2012 12:41

Normaal beschikt ieder bedrijf over een verpakkingsverantwoordelijke; zo moet ik ieder jaar een document invullen, ook al produceer ik 'geen' afval, maar onze activiteit staat verkeerdelijk onder een foute NACE-Bel-code en kan niet gewijzigd worden. Karton wordt opgehaald door een erkend organisme zoals VAL-I-PAC. Je kan zelfs premies krijgen voor het huren van containers of het sorteren van dit soort afval.

Voor iedere sector zijn de voorwaarden wel iets anders. Ik weet niet of een schoendoos aanzien wordt als verpakkingsmateriaal dat verplicht moet worden teruggenomen door de verkoper. Mogelijk niet; anders zou de slager de verpakking van verkocht vlees of slaatjes ook moeten terugnemen. De kartonnen verpakking rond een ijskast of de krimpfolie rond een pallet moet wel verplicht worden teruggenomen door de leverancier.

Er is dus wel degelijk wetgeving. Licht opsteken bij de beroepsvereniging van de schoenverkopers ? (Als die al bestaat, natuurlijk).

Lanox
Berichten: 3525
Juridisch actief: Nee

#11 , 06 feb 2012 12:48

Als ik de link lees van franciscus bestaat er blijkbaar een overeenkomst om het bedrijfsafval te verminderen.
Dus als ik dan logisch redeneer is het op die manier bij wet geen verplichting om als winkelier de schoendoos bij te houden (om ze dan bij ons bedrijfsafval te deponeren).

Klopt mijn redenering?
Nee, met bedrijfsafval reduceren bedoelt men niet de rommel gewoon naar de consument sturen, maar de uiteindelijke totale afvalberg verkleinen. Als U logisch wil redeneren zou U de producent van de schoenen vragen om enkel schoenen te leveren zonder doos. U verkoopt immers schoenen en geen dozen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 08 feb 2012 13:43

Misschien toch maar eens even de link van Franciscus lezen. Een verpakking is geen onderdeel van het product. Als de klant wenst om de verpakking niet mee te nemen, dan kan U hem niet verplichten en ja, U bent wel degelijk verplicht om die verpakking terug te nemen.
Dus als ik in de supermarkt gaan winkelen ben, mag ik de kartonnen wikkels die rond dessertjes zitten daar achterlaten? Of de kartonnen pamperdozen, en enkel de plastic zakken met de pampers meenemen? En in de plantenzaak / DVD zaak mag ik enkel de schijfjes meenemen als ik dat wens, en de lege doosjes daar laten?

Kan zijn dat dit allemaal juridisch gezien mag, maar praktisch lijkt het me niet echt uitvoerbaar. Stel je voor dat iedereen in de supermarkt dit daadwerkelijk gaat doen... Dit wordt een chaos!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mava105
Berichten: 22278
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 08 feb 2012 15:21

Dus als ik in de supermarkt gaan winkelen ben, mag ik de kartonnen wikkels die rond dessertjes zitten daar achterlaten? Of de kartonnen pamperdozen, en enkel de plastic zakken met de pampers meenemen? En in de plantenzaak / DVD zaak mag ik enkel de schijfjes meenemen als ik dat wens, en de lege doosjes daar laten?
Of de verpakking van vleeswaren, salami bvb, opendoen en overladen in een meegebracht doosje :lol:

Lanox
Berichten: 3525
Juridisch actief: Nee

#14 , 08 feb 2012 16:01

Ja U mag al die dingen daar laten. Voor vleeswaren hangt het er vanaf: de producent kan uitzonderingen aanvragen met oog op oa hygiëne. Alleen is de regel dat de verpakkingen moeten teruggenomen worden en dat uitzonderingen individueel moeten aangevraagd worden.

De gigantische afvalberg waar wij allemaal samen voor zorgen is op termijn een veel groter probleem dan de chaos waar U naar refereert. Trouwens producenten kunnen zelf deze chaos voorkomen door geen onnodige verpakkingen te produceren. In die zin is die chaos dus een drukkingsmiddel opdat de producenten spontaan datgene zouden doen waarvoor de wet ontworpen is: de afvalberg verkleinen.

En Tom, ik zou toch geen schijfjes meer kopen in de plantenwinkel. ;-)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 08 feb 2012 16:22

En Tom, ik zou toch geen schijfjes meer kopen in de plantenwinkel. ;-)
Je moet het eens proberen. Echt een aanrader ;).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Consumenten Koop”