Vervangwagen etc.

Fambroos
Topic Starter

Vervangwagen etc.

#1 , 25 jan 2012 23:29

Beste,

Ik heb net men wagen verkocht aan een 'garage' en daar dan ook een andere gekocht,
deze ligt op een goede 100km van bij mij thuis.
Ik ben in 1 week tijd al 3 keer op en af moette rijden omdat deze auto niet gekeurd is voor verkoop, toch hebbe ze mijn nummerplaten al op de nieuwe(2dehands) wagen gehangen. En de personen van de garage vertelde mij dat ik dan volledig in orde ben...

In de loop van vorige week ben ik dan naar daar geregen om de wagen te keuren maar werd afgekeurd: toen heb ik de stukken zelf nog gemaakt ook!
Vandaag naar de keuring, weer afgekeurd...
Nu heb ik daarstraks men wagen terug naar de garage gedaan omdat deze dan gemaakt moet worde voor de keuring, nu hebbe ze mij een 'vervangwagen' meegegeven waar ze dan ook eveneens mijn nummerplaten hebbe opgehangen.
Na wat opzoek werk heb ik nu dus eindelijk wel door dat dit niet mag! Maarja, wie stelt er nu een garage in twijfel toch?

Ik vertelde ze dan daar straks: ' ik neem mijn wagen terug mee die ik hier heb achtergelaten en bel me maar als de andere gekeurd is en in orde is'
toen vertelde de persoon daar tege mij dat er op papier staat dat mijn wagen nu hun bezit is,
Maar zij komen hun deel van het contract niet na, en bij mijn wete bij contractbreuk vervalt dit toch?

Mijn zus wist mij dan ook te vertellen dat ik een dwangsom kan eisen omdat ik mijn 'verkochte' wagen niet terug mee kreeg en omdat de andere niet in orde is. Eveneens een vergoeding omdat ik tog altijd men dage moet opofferen (en benzine!) om naar hun toe te gaan.

Graag had ik iemand zijn stand punt en hulp hier even in gehad.

Mvg,

Janssens Ken

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
snellemichiel

#2 , 26 jan 2012 00:18

Ja,

Inderdaad mijn vader had zoiets ook meegemaakt.
Auto binnen voor herstelling, gratis en voor niets vervangwagen tijdens de herstellingen.
Pa vond het wat raar van de nummerplaten, maar dacht voor het flitsen enzo.
Tot hij het parkeerklokje zocht, en de papieren van onze auto in de vervang wagen vonden!
Kortom: Hij reed dus onverzekerd rond! :)

Niets gezegd(anders kon hij nog wat op de factuur gooien natuurlijk.) maar spreekt voor zich dat men pa daar absoluut niet meer naar toe gaat.
En natuurlijk de mond aan mond reclame over die garage niet positief is.

Ik denk wel dat hij gelijk heeft, dat die auto van hun is. Bij een overeenkomst moeten beide partijen zich natuurlijk aan de overeenkomst houden. En jij hebt jouw deel gedaan! Dus nu is het de beurt aan de garagist om zijn voorwaarden te vervullen met de nieuwe auto aan jou!
Dus naargelang wat er getekend is, kan je waarschijnlijk wel iets doen! Om het ene of het andere terug te krijgen of te draaien.

j.demoor

#3 , 27 jan 2012 11:26

"Art.1583.Hij(=de koop) is tussen partijen voltrokken en de koper verkrijgt van rechtswege de eigendom ten aanzien van de verkoper,zodra er overeenkomst is omtrent de zaak en de prijs, hoewel de zaak nog niet geleverd en de prijs nog niet betaald is...."(Burgerlijk Wetboek).

“Ik heb net men wagen verkocht aan een 'garage' “ + ‘zij komen hun deel van het contract niet na, en bij mijn wete bij contractbreuk vervalt dit toch? ‘

Dit verval is niet automatisch.

“Art.1610.Wanneer de verkoper in gebreke blijft de levering te doen binnen de tussen partijen bedongen tijd, heeft de koper de keus om ONTBINDING van de koop ofwel inbezitstelling te VORDEREN, indien de vertraging alleen aan de verkoper te wijten is.”(Burgerlijk Wetboek).

‘daar dan ook een andere gekocht’

Bij niet-levering binnen de tussen partijen bedongen tijd van die ‘andere’ kan u toepassing maken van voornoemd art.1610.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”