Aankoop op afstand?

Vdhk
Topic Starter

Aankoop op afstand?

#1 , 22 jan 2012 04:25

Enkele dagen geleden heb ik een contract ondertekend voor de aankoop van een nieuwe wagen. De verkoper had de bestelbon per email naar mij gestuurd waarna ik het ondertekende en naar hem terugstuurde. Kan ik, aangezien ik niet in de onderneming was, gebruik maken van de 7 dagen bedenktijd, voorzien voor consumenten die een aankoop doen buiten de onderneming van de verkoper?

Hartelijk dank.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vdhk
Topic Starter

#2 , 22 jan 2012 13:46

Misschien zal ik wat meer uitleg geven:

Ik ben dus naar de garage gegaan om de wagen te bekijken maar heb daar geen beslissing genomen omdat de condities nog onder voorbehoud waren. De volgende dag was ik bij mij thuis toen de verkoper mij contacteerde om de condities te confirmeren. Op dat moment heb ik gezegd dat hij een bestelbon mocht doorsturen via mail. Eens deze ondertekend heb ik hem de ondertekende bestelbon teruggemaild. Enkele dagen later heb ik bedenkingen gekregen en ben ik niet zo zeker meer van mijn beslissing. Ik heb nog geen contact opgenomen met de verkoper (die overigens steeds heel correct was) aangezien ik niet zeker ben van de mogelijkheden.

Op de bestelbon staat vermeld:

"Bijzondere voorwaarden enkel van toepassing in geval van verkoop aan de consument gesloten buiten de onderneming van de verkoper in de zin van art 86 tot 88 van de Wet van 14 juli 1991 op de handelspraktijken en de voorlichting en de bescherming van de consument".

En die bijzondere voorwaarde is dan verduidelijkt als zijnde het recht op kosteloos afzien van de aankoop door de consument binnen de 7 werkdagen.

De vraag is dus of in mijn geval, aangezien ik het contract thuis ondertekend, ik van deze bijzondere voorwaarde kan gebruik maken en afzien van de aankoop?

Hartelijk dank.

j.demoor

#3 , 23 jan 2012 10:00

“Art.47.§ 1. Bij elke overeenkomst op afstand beschikt de consument over een termijn van ten minste 14 kalenderdagen waarbinnen hij de overeenkomst kan herroepen. Hij kan dit recht uitoefenen zonder betaling van een boete en zonder opgave van motief...”(6 APRIL 2010. - Wet betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 jan 2012 19:21

Wetgeving is gewijzigd maar het is niet de verkoper die bij u thuis de verkoop is komen afsluiten.
U bent in de garage geweest vrijwillig en beschikkende over al uw geestesvermogens .... het contract is louter opgestuurd OP UW VRAAG.
Dus ik heb mijn twijfels

Terug naar “Consumenten Koop”