#2 , 10 jan 2012 10:38
Beste Tianneke,
In principe ben je als consument beschermd door het Europese (Belgische) recht en dat zegt dat de verzending steeds op het risico van de verkoper gebeurt (en dat hij dus moet bewijzen dat hij geleverd heeft). Als het verloren gegaan is, is dat dus in principe het probleem van de verkoper.
Tot zover de theorie. Probleem is dat je dat ten aanzien van een Amerikaans bedrijf in de VS in praktijk moeilijk kan afdwingen.
Heb je al contact gehad met de verkoper? Heb je een bewijsje van verzending opgevraagd? Zelfs zonder tracking nummer hebben ze toch bewijs van verzending met datum? Hoeveel tijd is er al over gegaan sinds verzending?
Maar wellicht is het probleem niet dat je pakket verloren is gegaan. Wat heb je precies gekocht? Afhankelijk van wat het was, is de kans groot dat het op dit ogenblik in Zaventem bij de douane staat en dat je binnenkort gecontacteerd zal worden met de vraag om invoerrechten te betalen...
Als je van de verkoper kan achterhalen wanneer en hoe het verzonden is, weet je ook waar je het in België kan beginnen zoeken...
Mvg,
Sirius Legal
"It's not what you look at that matters, it's what you see" (Henri D. Thoreau)