On line aankoop VS pakketten niet ontvangen

tianneke
Topic Starter

On line aankoop VS pakketten niet ontvangen

#1 , 09 jan 2012 16:25

Bij on line aankoop (met kredietkaart) bij een betrouwbare firma in de VS, zijn er twee pakketten (verzending zonder trackingnummer) niet geleverd. In hun voorwaarden staat dat ze niet verantwoordelijk zijn voor verlies van de pakjes...kan ik, behalve het melden aan de bewtistingen dienst van mijn kredietkaart, nog iets ondernemen?
Ik heb al contact opgenomen met bpost, die niets doen zolang de afzender geen klacht neerlegd. De douane, die ook niets kan/wil ondernemen...

Alvast bedankt,
vriendelijke groetjes,
tianneke

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirius_Legal
Contacteer: Website

#2 , 10 jan 2012 10:38

Beste Tianneke,

In principe ben je als consument beschermd door het Europese (Belgische) recht en dat zegt dat de verzending steeds op het risico van de verkoper gebeurt (en dat hij dus moet bewijzen dat hij geleverd heeft). Als het verloren gegaan is, is dat dus in principe het probleem van de verkoper.

Tot zover de theorie. Probleem is dat je dat ten aanzien van een Amerikaans bedrijf in de VS in praktijk moeilijk kan afdwingen.

Heb je al contact gehad met de verkoper? Heb je een bewijsje van verzending opgevraagd? Zelfs zonder tracking nummer hebben ze toch bewijs van verzending met datum? Hoeveel tijd is er al over gegaan sinds verzending?

Maar wellicht is het probleem niet dat je pakket verloren is gegaan. Wat heb je precies gekocht? Afhankelijk van wat het was, is de kans groot dat het op dit ogenblik in Zaventem bij de douane staat en dat je binnenkort gecontacteerd zal worden met de vraag om invoerrechten te betalen...

Als je van de verkoper kan achterhalen wanneer en hoe het verzonden is, weet je ook waar je het in België kan beginnen zoeken...

Mvg,

Sirius Legal
"It's not what you look at that matters, it's what you see" (Henri D. Thoreau)

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 jan 2012 10:42

Ben je zeker dat ze niet geleverd zullen worden? Als uw paketten door de douane zijn tegengehouden voor inspectie, is het goed mogelijk dat ze daar 2 - 3 weken blijven liggen zonder dat er iets mee gebeurd. Het is dus niet abnormaal dat een pakket uit de US pas na meer dan een maand toekomt. Ik bestel regelmatig uit de US, en het langste dat ik al moeten wachten heb voor een pakket toekwam was meer dan twee maand...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

tianneke
Topic Starter

#4 , 10 jan 2012 13:05

Bedankt voor de bruikbare informatie.

Ik heb Mor Epa gekocht (omega 3 supplement) dit is echter niet de eerste bestelling en de vorige werden steeds correct geleverd.
De firma heb ik al 2 maal gemaild...helaas zonder enige reactie van hun kant (misschien door de eventuele drukte van de feestdagen, dus ik wacht nog even af)

Mochten de pakjes volgende maand nog niet geleverd zijn, dan ga ik een bewijs van verzending opvragen (had ik nog helemaal niet aan gedacht, dus tx voor de tip)

Ik laat nog iets weten en hoop natuurlijk dat ze weldra aangeboden worden.

met vriendelijke groetjes,
tianneke

JPV
Juridisch actief: Ja

#5 , 10 jan 2012 14:29

misschien tegengehouden omwille van "geneesmiddel"?

tianneke
Topic Starter

#6 , 10 jan 2012 16:36

Word ik daarvan niet in kennis gesteld als het tegengehouden wordt?
In principe is het gewoon visolie, een voedingssupplement. Gefabriceerd in België:
Worldwide Head Office Minami Nutrition
Minami Nutrition Health
Aartselaar Belgium

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#7 , 10 jan 2012 16:41

Normaal houdt men inderdaad niet zomaar iets tegen zonder het je te laten weten. Ik heb al enkele keren een brief in de bus gehad, waarbij om meer details gevraagd werd ivm de zending. Als die papieren dan correct ingevuld worden, krijg je het pakket alsnog thuis gestuurd.

Vraagje: als dat product in België gemaakt wordt, kan je het hier dan nergens krijgen tegen een gelijkaardige prijs?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

tianneke
Topic Starter

#8 , 10 jan 2012 20:09

In de VS is de Morepa gemiddeld 30% goedkoper, veel voedingssupplementen overgens.
Andere supplementen zijn tot 60% goedkoper en vaak worden er in de apotheek hoge verzendkosten aangerekend (die zij ook moeten betalen uiteraard)

Daarnet een bijzonder positief mailtje gekregen, de bedragen worden waarschijnlijk gecrediteerd :D
nog even geduld dus...

Jorgo

#9 , 13 jan 2012 21:39

Ik heb enkele keren voorgehad dat ik bij aankomen van de VS 3 maand heb moeten wachten voor het pakket omdat het vastgehield werd door de douane in Amerika. Dan worden er ook stickers opgeplakt van de douane (dit kan je zien als het pakket is toegekomen).
Een andere mogelijkheid is dat het bij de douane ligt hier in Zaventem.

Terug naar “Consumenten Koop”