Opgelicht bij internetaankoop, waar kan ik écht aankloppen?

ray
Topic Starter

Opgelicht bij internetaankoop, waar kan ik écht aankloppen?

#1 , 06 jan 2012 12:21

Onlangs heb ik via een tweedehands-website een kinderstoel gekocht. Ik heb de persoon in kwestie telefonisch gecontacteerd en nadat die persoon heeft bevestigd dat het om een specifiek A-merk gaat, omdat dat een voorwaarde was, zijn we achter de stoel gegaan. Daar aangekomen, heb ik het haar nog een paar keer gevraagd of die stoel van dat A-merk was, want begon wat te twijfelen. Omdat ik dacht dat het logo erop zou vermeld staan. Maar zij verzekerde mij dat het om dat merk ging. Enkele uren later ging ik naar een babywinkel want wij wilden daar een accesoire voor kopen maar de verkoopster zei dat het om een namaakmerk ging natuurlijk...

Ik heb daarop de verkoopster gecontacteerd en zij viel zelf uit de lucht en vroeg dan beleefd of ik hem mocht terugbrengen want wij kunnen er niets mee doen en dat was ook de voorwaarde voor mij om tot de aankoop over te gaan. Bovendien staat expliciet in haar zoekertje vermeld dat het om DAT gaat met bijhorende foto én omschrijving. Zij liep er ambetant van en zei dat ik haar dan na 2 dagen mocht terugbellen want ze ging het overleggen met haar wederhelft. 2 dagen later probeerde ik terug te bellen maar sindsdien neemt ze nooit meer mijn telefoon op.

Ik heb al klacht ingediend bij een instantie, e-cops en heb een PV laten opstellen bij de politie. Zij zeiden dat het om een burgerlijk conflict gaat en zij dus niks kunnen doen dan een verklaring opstellen. Ik zou mij daarvoor moeten wenden tot de vrederechter. Ik heb daarover een bevriende adovcaat gecontacteerd en hij zei mij dat het bedrag te laag was om daarvoor een proces aan te spannen bij de vrederechter. Zij zullen het zelfs weigeren te behandelen voor dat bedrag (50 euro). E-cops heeft ook nog niks laten weten...

Ik heb haar intussen aan de lijn gehad en ze heeft het uiteindelijk formeel geweigerd om het terug te nemen.

Maar dan vraag ik mij af: ik word gewoon duidelijk bedrogen, ik heb alle bewijzen staan maar ik kan nergens terecht met mijn klacht. Probleem is dat het bedrag te laag zou zijn, maar anderzijds: het bedrag doet er toch niet toe? Ik word opgelicht en ik kan nergens terecht. Ik heb die persoon haar telefoonnummer, adresgegevens, eigenlijk alles. Als ik in de winkel 50 euro steel aan goederen, wordt de politie toch ook ingeschakeld? Voor kleine geschillen is de politie toch het juiste aanspreekpunt? Het gaat mij uiteindelijk niet om die luttele 50 euro maar wel om het principe dat iemand mij in het zak heeft gezet.

Wat kan ik nu doen? Ik heb al een PV laten opstellen en heb hier alle bewijzen liggen dat er een dwaling in het spel is.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
WP002

#2 , 06 jan 2012 14:36

Dat ze dit zouden weigeren te behandelen voor het vredegerecht is onzin. Roep eerst de tegenpartij eens in verzoening op bij het VG, dat is gratis. Informatie bij de griffie van de rechtbank waar u woont. Indien ze niet komt opdagen sta je iets sterker omdat ze dan geen goede wil heeft getoond en kan je alsnog dagvaarden. Als je wint kan je de dagvaardingskosten (reken 150 euro) terugvorderen. Namaakspullen verkopen is ook strafbaar, ik zou bovendien klacht neerleggen voor bedriegelijke verkoopspraktijken, kan misschien zwaarder wegen. U moet alleszins beginnen met de tegenpartij een aangetekend schrijven te sturen waarin u uw zaak uiteenzet en uw concrete eis formuleren, best voorzien van een uiterste termijn, na dewelke u meedeelt verdere juridische stappen te ondernemen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 jan 2012 14:40

Waarvoor juist heb je klacht bij politie ingediend?

Reclame

ray
Topic Starter

#4 , 06 jan 2012 23:22

Dat ze dit zouden weigeren te behandelen voor het vredegerecht is onzin. Roep eerst de tegenpartij eens in verzoening op bij het VG, dat is gratis. Informatie bij de griffie van de rechtbank waar u woont. Indien ze niet komt opdagen sta je iets sterker omdat ze dan geen goede wil heeft getoond en kan je alsnog dagvaarden. Als je wint kan je de dagvaardingskosten (reken 150 euro) terugvorderen. Namaakspullen verkopen is ook strafbaar, ik zou bovendien klacht neerleggen voor bedriegelijke verkoopspraktijken, kan misschien zwaarder wegen. U moet alleszins beginnen met de tegenpartij een aangetekend schrijven te sturen waarin u uw zaak uiteenzet en uw concrete eis formuleren, best voorzien van een uiterste termijn, na dewelke u meedeelt verdere juridische stappen te ondernemen.
Maar stel nu dat ik die zaak zou winnen, kan ik dan alle kosten terugvorderen die ik heb gemaakt of die er zijn bij een procedure via de vrederechter? En eventueel ook extra bijkomende kosten zoals die aangetekende brief? Het is geen namaakspul maar eerder een B-merk.

Bij de politie heb ik een PV laten opstellen zoals gebruikelijk maar zij hebben mij gezegd dat zij wss niet bevoegd zijn omdat het om een burgerlijke zaak/conflict gaat en het dus via de vrederechter moet gaan. In het andere geval, als zij wel bevoegd zouden zijn, moeten ze de tegenpartij oproepen voor verhoor. Ik vind het logischer als de politie gewoon tussenbeide komt in dergelijke kleinere conflicten.
Waarvoor juist heb je klacht bij politie ingediend?
echt een omschrijving staat er niet op die PV... ik heb gewoon mijn verhaal gedaan bij de politie en gevraagd om er een PV van te maken omdat dat het minimum is dat ik moest doen als ik gevolg wil geven aan deze zaak...

WP002

#5 , 07 jan 2012 00:15

Maar stel nu dat ik die zaak zou winnen, kan ik dan alle kosten terugvorderen die ik heb gemaakt of die er zijn bij een procedure via de vrederechter? En eventueel ook extra bijkomende kosten zoals die aangetekende brief? Het is geen namaakspul maar eerder een B-merk.
De kosten van het AS denk ik niet, maar de kosten voor de deurwaarder wel. Ik heb juist een gelijkaardig voorval gehad, deurwaarderskosten zijn tot de laatste cent terugbetaald. Denk er maar wel aan dat dit het laatste redmiddel is.
Bij de politie heb ik een PV laten opstellen zoals gebruikelijk maar zij hebben mij gezegd dat zij wss niet bevoegd zijn omdat het om een burgerlijke zaak/conflict gaat en het dus via de vrederechter moet gaan. In het andere geval, als zij wel bevoegd zouden zijn, moeten ze de tegenpartij oproepen voor verhoor. Ik vind het logischer als de politie gewoon tussenbeide komt in dergelijke kleinere conflicten.
Mij lijkt het nochtans typisch een geschil voor een vrederechter.

ray
Topic Starter

#6 , 07 jan 2012 09:48

nja het aangetekend schrijven kan mij uiteindelijk niet veel schelen, als ik de gerechtskosten en deurwaarderskosten kan terugbetaald zien, ben ik al tevreden... ik zal dan maar hier best eens informeren of ze die zaak willen behandelen want toegegeven, ik voel mij echt belachelijk met die 50 euro

Eddy009

#7 , 07 jan 2012 14:32

Beste,
Indien het tot een dagvaarding zou moeten komen (volg eerst de stappen zoals W. PEETERS die heeft uiteengezet), dan kan u gerust de kosten voor uw aangetekende zending vorderen. Sommige Vrederechters (en ja een Vrederechter zal weldegelijk deze zaak ten gronde behandelen) zullen dit toekennen, anderen niet ... alleszins het proberen waard.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 07 jan 2012 18:03

Ray
""Bij de politie heb ik een PV laten opstellen zoals gebruikelijk maar zij hebben mij gezegd dat zij wss niet bevoegd zijn omdat het om een burgerlijke zaak/conflict gaat en het dus via de vrederechter moet gaan. In het andere geval, als zij wel bevoegd zouden zijn, moeten ze de tegenpartij oproepen voor verhoor. Ik vind het logischer als de politie gewoon tussenbeide komt in dergelijke kleinere conflicten.""
Voor welke feiten heb je juist klacht bij politie ingediend?
Gelet op uw laatste zin: "Ik vind het logischer als de politie gewoon tussenbeide komt in dergelijke kleinere conflicten.""
Politie is NIET bevoegd om op te treden in burgerlijke geschillen. In principe MOGEN ze daar geen PV voor opstellen. Zowel de omzendbrieven parket als parket generaal zijn daar zeer duidelijk over. Ofwel wordt PV al tegengehouden door de bevoegde politieambtenaar die PV NIET doorstuurt naar parket (wel een melding) ofwel komt PV terug met een 'vriendelijke' kantschrift opsteller aan te manen zijn ambtsplichten correct toe te passen.

Of is het louter door de politie geregistreerd als 'melding'??

Terug naar “Consumenten Koop”