Factuur rusthuis na overlijden

Ice
Topic Starter

Factuur rusthuis na overlijden

#1 , 21 dec 2011 14:10

Mijn moeder is overleden op 6 december jl.
Zij is op 5 december naar het ziekenhuis gebracht, dus heeft zij nog 5 dagen in het rusthuis verbleven van de maand december.
Nu krijgen wij een factuur om de hele maand december te betalen (1.860€) alhoewel in het contract van het rusthuis staat dat bij overlijden de overeenkomst onmiddellijk ophoudt.
Bovendien vervalt meteen haar pensioen voor heel december.
Bij vervallen van een overeenkomst vervalt ook alles wat in het contract is opgenomen, meen ik?
Natuurlijk zijn wij bereid om de 5 dagen verblijf te vergoeden maar niet de hele maand.
Hoe zit dit juridisch?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 21 dec 2011 16:39

staat er nergens in de overeenkomst per begonnen (kalender)maand

wanton

#3 , 21 dec 2011 20:04

Dien gerust klacht in tegen deze factuur , dit is onterecht. Waarschijnlijk is er al een nieuwe huurder van die kamer per 10 december.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

prima

#4 , 26 dec 2011 12:01

Normaal betaal je zolang de kamer niet leeggehaald is. Ze kunnen er zolang geen nieuwe bewoner inzetten.
Dus hoe sneller je de persoonlijke spullen meeneemt hoe beter.
Is ook afhankelijk van wat er int contract staat natuurlijk.
Maar het er niet verblijven is niet genoeg, zolang de kamer ingenomen is betaal je.

wanton

#5 , 27 dec 2011 17:12

Ice ,
ik stel iets vast. Op 21 december meldt u dat u een factuur ontvangt voor de hele maand december in het rusthuis. Mijn ervaring is dat dat eigenlijk niet kan. Ik denk dat het gaat voor de kosten van de maand november. De afrekening voor december zal er anders uit zien. Neem terug contact met het rusthuis.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Ice
Topic Starter

#6 , 30 dec 2011 01:26

Bedankt allemaal!
Ik heb eindelijk de verantwoordelijke aan de telefoon gehad en het betreft een vergissing?
Facturen worden automatisch verstuurd.......en, wanton: het betreft wel degelijk 'verblijf december', supplementen en medicatie november..
We wachten de correcte factuur dus af..

Ice
Topic Starter

#7 , 13 jan 2012 00:51

Intussen heb ik een factuur ontvangen voor het 'verblijf Januari 2012' en de variabelen voor december 2011.....
Blijkt dat in plaats van een aangepaste factuur, nu het zo ingewikkeld wordt gemaakt met een creditnota waar uiteindelijk het te betalen bedrag zelf te berekenen is (aftrekken van die vorige factuur) en dit voor de 5 laatste dagen van verblijf en zomaar even 12 EXTRA dagen na overlijden worden aangerekend ten bedrage van.....1.000 héle euros!! voor 5 dagen verblijf dus!
Bovendien wordt het pensioen ook meteen gestopt, het inkomen voor december is dus OOK maar 6 dagen.

Ik ga daarmee uiteraard niet akkoord omdat:
1. 2 dagen na overlijden was de kamer volledig ontruimd (kregen daar volgens contract 5 dagen voor: dagprijs zonder voeding) dus was er geen enkel beletsel om de kamer meteen toe te wijzen aan een ander. Dat dat niet gebeurt terwijl er zulke wachtlijsten zijn is onbegrijpelijk.

2. Opnieuw verven/repareren en schoonmaken van de kamer: daar worden zomaar even 7 dagen voor geteld maar mijn moeder betrok de kamer pas anderhalve maand voor haar overlijden. Die 7 dagen zijn dus volstrekt onnodig.

3. We hebben zélf vastgesteld dat de kamer bewoond was op de 12de dus dan stelt het reglement dat er betaald wordt tot de voorafgaande dag van de volgende bewoner.
Ik wens fair te zijn: 5 dagen volle dagprijs, de 2 dagen tot de volledige ontruiming en één dag voor het schoonmaken wil ik nog betalen maar dat is het dan ook!
Wat vinden jullie?
Eerlijk gezegd vind ik dit lijkenpikkerij, ik heb er geen andere woorden voor en het is een schande!

@wanton: waar en hoe dien ik klacht in indien er geen overeenstemming wordt bereikt? (er zou overlegd worden terug telefonisch contact binnen de week)

Tope

#8 , 13 jan 2012 08:18

Werd er trouwens bij het betrekken van de kamer geen waarborg betaald en heb je die dan teruggekregen?

Ice
Topic Starter

#9 , 13 jan 2012 11:00

Nee, Tope, geen waarborg voor de kamer betaald.

Drone

#10 , 13 jan 2012 14:43

als het totale bedrag onder de €1860 is, het rusthuis dagvaarden ( geen verzoeningspoging ) voor het vredegerecht.

rol & deurwaarderskosten zijn dan wel voor uw rekening tot ge 'gelijk' krijgt.

roharro
Juridisch actief: Ja

#11 , 13 jan 2012 17:10

Vooraleer iets te ondernemen eerst het KONTRAKT nalezen!
De voorwaarden van die overeenkomst zijn bepalend.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Juridisch actief: Nee

#12 , 13 jan 2012 19:47

Ben je al gaan praten met de direktie van het rusthuis? Niet bellen, mailen, sms'sen, twitteren, maar persoonlijk gaan praten. Kan wonderen doen.

Je Oma

#13 , 18 jan 2012 23:26

evolutie?

Ice
Topic Starter

#14 , 31 jan 2012 22:37

evolutie?
Na het aangetekend protesteren van de faktuur heb ikzelf de volgens mij, correcte prijs berekend en betaald.
Tot op heden geen enkele reaktie..
Ik hou op de hoogte indien er een vervolg komt...

Ice
Topic Starter

#15 , 19 feb 2012 14:07

Bijkomende vraag:
Wat indien het rusthuis besluit om een ingebrekestelling te sturen voor het resterende bedrag?
Kunnen zij een ingebrekestelling doen op een geprotesteerde faktuur waarvan het onbetwiste gedeelte reeds betaald werd? Het betwiste gedeelte is geen al te groot bedrag.
En welke kant kan dit dan op? Weet iemand wat de verdere opties dan kunnen zijn?
Zijn er voor zulke gevallen geschillencommissies en waar vind ik die?

Terug naar “Consumenten Koop”