Pagina 1 van 1

retour termijn verstreken

Geplaatst: 30 nov 2011 17:24
door ippie
Hallo,

Via de school van mijn zoon werd een boekenaankoop gedaan via een online boekenverhuur-firma. Eén van de geleverde boeken bleek onvolledig. Er ontbrak een cd-rom. Na telefonisch contact liet men mij weten dat ze een nieuwe zouden leveren en ik dan de oude kon retourneren. Wat ook enige tijd later gebeurde. Maar daar bleek toen ook geen CD-rom in te zitten. Toen ik daarover telefoneerde naar de boekenverhuur, liet men mij weten dat er een online code in het nieuwe boek zat. Dat klopte inderdaad. Voor de verdere afhandeling moest ik nu het tweede boek terugsturen en kon ik de code gebruiken voor het eerste boek. Men zou dan een creditnota opmaken en het geld terugbetalen. Na alles te hebben terug gestuurd, verneem ik nu dat ik de termijn van hun algemene voorwaarden heb overtreden. Het is voor het eerst dat ik van die algemene voorwaarden hoor. Nergens in enige communicatie per email of per brief ontdek ik enige informatie dat dit boek terug moest binnen een bepaalde periode. Wanneer ik op de website op zoek ga, kan ik inderdaad de algemene voorwaarden terugvinden waar volgende staat:

6.2. Indien een klacht van koper/huurder gegrond is, zal SBV het ondeugdelijk geleverde tegen

retournering vervangen door nieuwe producten dan wel het te weinig geleverde alsnog leveren. Indien

de overeenkomst is ontbonden en de koper/huurder al heeft betaald, zal SBV het betaalde volledig

terugbetalen (inclusief de eventueel door SBV in rekening gebrachte verzendkosten) op voorwaarde

dat de koper/huurder de ontvangen leermiddelen onmiddellijk retourneert aan SBV.

Er is inderdaad wel wat tijd over gegaan van mijnentwege, maar ook van hen.
Wil dit nu zeggen dat ik gewoon mijn geld kwijt ben, puur omdat ik het boek te laat terug heb gezonden? Of is de firma ook niet correct geweest door mij niet duidelijk te melden dat ik dit binnen een bepaalde termijn moest terug zenden?

Vriendelijk dank voor wat advies

Re: retour termijn verstreken

Geplaatst: 02 dec 2011 10:05
door j.demoor
‘Wanneer in de door een contractpartij onderschreven tekst geen enkele verwijzing is terug te vinden naar de tekst van de algemene voorwaarden,die op de achterzijde zijn afgedrukt,bewijst de partij die ze heeft bedongen niet dat deze algemene voorwaarden deel uitmaken van de overeenkomst. De loutere mogelijkheid voor een contractpartij om van de algemene voorwaarden kennis te nemen vóór het sluiten van de overeenkomst,volstaat niet tot bewijs van de aanvaarding ervan‘[Brussel 3 december 2001(N.R.G. t. R.V.S.),R.W.2004-05,627-630]

‘Een loutere verwijzing naar algemene voorwaarden in een bestelformulier of een ander document,zonder weergave van deze algemene voorwaarden,volstaat niet om deze algemene voorwaarden tegenwerpelijk te maken aan de wederpartij als de partijen geen regelmatige handelsbetrekkingen met elkaar onderhouden‘[Antwerpen 22 november 2004(M.M.G./T.O.),R.W.2007-07,1079-1082].

‘verneem ik nu dat ik de termijn van hun algemene voorwaarden heb overtreden. Het is voor het eerst dat ik van die algemene voorwaarden hoor.’

Dit houdt in dat die algemene voorwaarden u niet kunnen tegengeworpen worden.

Re: retour termijn verstreken

Geplaatst: 05 dec 2011 14:17
door ippie
Dank voor de info!

Het betrokken bedrijf heeft zijn standpunt gewijzigd en stuurt een creditnota.