Verhoging prijs medicatie

MONACO
Topic Starter

Verhoging prijs medicatie

#1 , 25 nov 2011 09:59

Bij de aankoop van het produkt Activelle bemerk ik dat er 10 euro meer aangerekend wordt dan de vorige keren. Ik maak er de assistente -apotheker attent op en krijg als antwoord dat er een prijsverhoging is en dat zij verplicht zijn van die toe te passen, dit niettegenstaande er op het doosje nog de oude prijs vermeld staat en ik op het internet bemerk dat de meeste apothekers deze nog vermelden. Ik twijfel of dit wel juist is, tenslotte hebben ze het produkt aan die lagere prijs aangekocht en maken dus dubbel winst.
Dank bij voorbaat voor antwoord.
mvgr

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone

#2 , 25 nov 2011 10:19

prijsverhoging is 1 ding en de fabrikant zijn goed "recht".

maar ik betwijfel ook, dat men zomaar de prijs kan verhogen van de producten die men al in "stock" heeft en waarvan de prijs ( blijkbaar ) dan nog eens duidelijk op de verpakking staat . . .

artemis

#3 , 25 nov 2011 11:36

In principe zijn de prijzen in alle Belgische apotheken gelijk, dus als een product opslaat worden de verkoopprijzen overal aangepast.

Ben je zeker dat de prijs op het doosje stond? Dat heb ik namelijk al jaren niet meer gezien. Vroeger, voor het gebruik van de barcodes was dat steeds het geval een werd er bij een opslag een nieuwe etiket over de oude prijs geplakt.
Het fenomeen dat 'oude stock' aan een nieuwe prijs verkocht wordt doet zich in veel sectoren met een vast assortiment voor. Prijsstijgingen worden dan algemeen doorgevoerd. Wel is het zo dat de prijs die op het product staat de juiste prijs moet zijn en dat met bij een opslag de prijzen op de producten moet veranderen zodat de oude prijs niet meer zichtbaar is.

Het is niet onmogelijk dat de apotheker het product zelf aan de nieuwe prijs aan de groothandel heeft betaald.

Monaco, waar vind jij de apotheekprijzen op internet?
Mijn apotheek maakt deel uit van een keten waarbij je online je producten kan bestellen en daardoor toegang hebt tot een databank met verkoopsprijzen.
Ik heb het even voor je opgezocht
Activelle 3 x 28 co (voorschriftplichtig, kan ik ook zien) kost daar nu 48,47€

Reclame

MONACO
Topic Starter

#4 , 25 nov 2011 12:02

Gaver apotheek Harelbeke vermeld nog steeds 37,95 als prijs. Op het aangekochte doosje staat duidelijk aan de achterkant BE196515 prijs : 37,95, 2009 Novo Nordisk A/S, EXP/Lot : 10/2013, AF70115. Onder de streepjescode 1436-872. Deze apotheek maakt ook deel uit van een keten behorende bij de mutualiteit.

bartvdv

#5 , 25 nov 2011 12:18

Prijzen - en zelfs winstmarges voor groothandel en apotheker - zijn voor geneesmiddelen gereglementeerd.
Laatst gewijzigd door bartvdv op 25 nov 2011 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.

SXTC

#6 , 25 nov 2011 17:01

Bij de aankoop van het produkt Activelle bemerk ik dat er 10 euro meer aangerekend wordt dan de vorige keren. Ik maak er de assistente -apotheker attent op en krijg als antwoord dat er een prijsverhoging is en dat zij verplicht zijn van die toe te passen, dit niettegenstaande er op het doosje nog de oude prijs vermeld staat en ik op het internet bemerk dat de meeste apothekers deze nog vermelden. Ik twijfel of dit wel juist is, tenslotte hebben ze het produkt aan die lagere prijs aangekocht en maken dus dubbel winst.
Dank bij voorbaat voor antwoord.
mvgr
hier noemt men ze geneesmiddelen, in America noemt men ze gewoonweg "drugs" en die zijn nu eenmaal duur..
dus als je ergens een paar cent opslag hebt is het normaal dat drugs ineens 10 euro opslaagt (tzal een slechte oogst geweest zijn :p)

MONACO
Topic Starter

#7 , 26 nov 2011 10:53

Bedankt voor de reacties maar heb nog steeds geen enkel antwoord bekomen dat mij verder helpt. Dacht dat een juridisch forum ook aanwijzingen kon geven tot wie of waar zich te richten om deze volgens mij oneerlijke praktijken aan te geven. Waarom moet een apotheek die deze medicatie (volgens bovenstaand antwoord "drugs") in 2009 aankocht daar het dubbel aan verdienen ? vind dit niet logisch en absoluut onaanvaardbaar; het gaat niet om de 10 euro verschil maar om het principe.
Reactie hieromtrent ?
dank u, mvgr

Lanox
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 nov 2011 14:25

1. De verkoopprijs van medicatie is sterk gereglementeerd. In principe betaalt U in elke apotheek hetzelfde. De aankoopprijs staat hier los van.
2. De prijs die U vandaag in de apotheek betaalt is de prijs volgens de regelgeving van vandaag. Als de regelgeving veranderd is tussen de aankoop van het product door de apotheker en nu, dan kan de prijs ook veranderd zijn. De apotheker kan hier niets aan doen, ook hij moet zich aan de wet houden.
3. Het enige wat een probleem zou kunnen zijn is de vervaldag van het product. Misschien die best eens controleren.

Lousia

#9 , 26 nov 2011 14:31

Bij zo een geschil kan je altijd terecht bij de economische inspectie.
Dan weet je het direkt of dit wettelijk toegelaten is of niet.

Nick13

#10 , 28 nov 2011 00:21

Hallo,
Het door u vermelde product is een geneesmiddel en hier is een specifieke wetgeving van toepassing waar ik redelijk van op de hoogte ben.
Geneesmiddelen worden niet als koopwaar beschouwd en zijn niet onderworpen aan de reglementeringen door het Ministerie van Economische zaken betreffende. Prijzen en prijswijzigingen van geneesmiddelen worden behandeld door een commissie waar partijen zijn vertegenwoordigd van o.a. volksgezondheid, economische zaken en sociale zaken (zij zijn de grootste betaler door de tussenkomst via de ziekenfondsen). Alle goedgekeurde prijzen en veranderingen van prijs (verhoging of verlaging) worden altijd in het staatsblad gepubliceerd en moeten wettelijk verplicht worden toegepast (in de apotheek) vanaf de datum bepaald van inwerking . In bijna alle apotheken gebeurt dit automatisch door het informatica-systeem met een permanente online connectie. Dus prijzen op medicatie betekenen weinig en worden daarom steeds meer achterwege gelaten.
Let wel, niet alle producten te koop in de apotheek zijn geneesmiddelen , bvb. tandenborstels , condooms, verzorgingsproducten, enz... Hier geldt wel de normale wetgeving van handelaar door Economische zaken, bvb. tandenborstel met prijsindicatie van 2 eur (op product zelf en/of geafficheerd in de zaak) , indien die je wordt verkocht aan 3 eur. kan je rechtmatig de aankoop voor 2 eur. eisen.
Hoop hiermee van dienst te zijn, Nick.

MONACO
Topic Starter

#11 , 29 nov 2011 10:25

Bedankt voor het duidelijk antwoord, heeft dus geen zin dat ik hier nog verder gevolg aan geeft.
mvgr

Terug naar “Consumenten Koop”