Wettelijke rechten om onder de verkoop uit te komen

elmoes
Topic Starter

Wettelijke rechten om onder de verkoop uit te komen

#1 , 21 nov 2011 12:18

Beste Juristen,

Op dit moment zit ik met een dilemma.
Vorige week heb ik mijn kapotte laptop te koop aangeboden op marktplaats. Een geïnteresseerde belde (anoniem) 10 min na plaatsing van mijn advertentie op en wou voor een X bedrag,- mijn laptop kopen. Telefonisch heb ik toen gezegt dat ik hier akkoord mee ging. Na een aantal uren diezelfde avond sleutelen was het mij gelukt om mijn laptop weer aan de praat te krijgen. Nu snap ik natuurlijk al wat er gaat komen. Nadat mijn laptop weer was gerepareerd had ik geen behoefte meer om deze te verkopen. Helaas had ik telefoonnummer noch e-mailadres van deze man om van de verkoop af te zien.

Gelukkig heeft de verkoper een dag later gemaild voor datum en tijd waarna ik terug heb gestuurd dat de verkoop om bovenstaande redenen dus niet doorging. Hij had speciaal een snipperdag genomen en eist nu dat ik of mijn afspraak van de kapotte laptop na kom of dat ik zijn snipperdag vergoed. U snapt dat ik beide gevallen niet kan/ga/zal accepteren. Aangezien deze meneer aankomende week bij mij voor de deur wil staan om het 'wel even samen af te handelen' wil ik graag weten wat mijn rechten zijn.

Via ons email contact staat nergens zwart op wit dat de verkoop doorgaat, alleen dat ik mijn laptop niet meer te koop aanbied.

Met vriendelijke groet,

Ps. De geinteresseerde wist dat de laptop kapot was.
Laatst gewijzigd door elmoes op 21 nov 2011 16:22, 3 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 nov 2011 12:27

Wat zijn de verkoopvoorwaarden van het internet?

Turaki

#3 , 21 nov 2011 12:31

Door in uw mail te stellen dat de koop niet meer doorgaat, impliceerd u dat deze wel al gesloten was. Er is dus in elk geval al een begin van bewijs dat er een koop was. Mocht de man dit voor de rechter willen brengen, kan u wel verplicht worden om te leveren (wat niet meer kan, want ik vermoed dat u een kapotte laptop verkocht, wat u dus niet heeft), of tot een schadevergoeding van maximaal 10%.

Dat de man een snipperdag speciaal heeft genomen, is niet uw zaak, mocht de koop zijn doorgegaan had u mogelijks die dag u niet vrij kunnen maken en was hij die dag ook kwijt. De toon van de mail ("wel even afhandelen") lijkt mij wel lichtjes dreigend, dus misschien kunt u net die dag ook niet thuis zijn? Kwestie van problemen te vermijden.

Reclame

elmoes
Topic Starter

#4 , 21 nov 2011 12:44

@ Franciscus
Wat bedoel je precies. Ik ben alles behalve juridisch aangelegd en kom daarom hier voor raad.

@ Turaki,
Bedankt! Hier heb ik echt wat aan.

Dan is mijn vraag of een telefoongesprek zomaar wordt vrijgegeven voor een (kleine) zaak zoals deze.

Hoop dat het nu iets duidelijker is.
Laatst gewijzigd door elmoes op 21 nov 2011 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Franciscus

#5 , 21 nov 2011 13:11

Nogmaals wat zijn de verkoopvoorwaarden beschreven in de algemene voorwaarde van de internetsite.
Belgische of Nederlandse of Amerikaanse site.
Zie tevens antwoord Turaki

Inhoud van het telefoongesprek? Waar zou je dat krijgen? Of u zou het zelf moeten opgenomen hebben.
Voor particulier gebruik wordt zeker geen inhoud van een telefoongesprek bijgehouden. In België wordt alleen een telefoongesprek bijgehouden mits een bevelschrift van een (onderzoeks)rechter en dan nog in specifieke door de wet toegestane redenen.
Nu er is een begin van bewijs en een element van verkoop maar noch de prijs noch het voorwerp zijn overgedragen.

Staat op de website een 'kapotte laptop' als verkoopvoorwerp. Wel de laptop is niet meer kapot.

elmoes
Topic Starter

#6 , 21 nov 2011 13:30

Eigenlijk staan de verkoopvoorwaarden van de website er in mijn ogen buiten. IK heb op Marktplaats.nl een advertentie geplaatst. Het is een advertentiewebsite en geen veilingwebsite.

Het gaat er hier dus om dat ik een advertentie heb geplaatst en deze persoon telefonisch contact heeft opgenomen met mij. Hierna heeft meneer een bod gedaan maar daarna is de laptop weer gerepareerd en wil ik deze niet meer verkopen. Kan dit nog? Via e-mail kan hij niet bewijzen dat er werkelijk is toegezegt maar wel als hij het telefoongesprek zou beluisteren.
Laatst gewijzigd door elmoes op 21 nov 2011 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Sirius_Legal
Contacteer: Website

#7 , 21 nov 2011 14:21

De verkoopsvoorwaarden van Marktplaats staan er niet helemaal buiten. Kijk eens wat daarin staat over verplichting tot levering of verplichting tot naleven van de verkoopsafspraak.

Voor het overige: als de grote vraag is of de koper kan bewijzen dat je beloofde te verkopen, is het niet zo erg intelligent om op een publiek forum te komen bevestigen dat dat inderdaad zo was en er dan ook nog uittreksels van e-mails te posten die rechtstreeks naar jou terugleiden (de inhoud van de mail, die hij ook heeft, linkt jou alias hier aan jouw persoon en aangezien je hier erkent dat je wél een geldige verkoop sloot, maar er later vanaf wil...).

blijkbaar beseffen mensen nog steeds de gevaren van publieke fora op internet niet...

Mvg,

Sirius Legal.
"It's not what you look at that matters, it's what you see" (Henri D. Thoreau)

Gebruiker21

#8 , 21 nov 2011 14:40

Aangezien deze meneer aankomende week bij mij voor de deur wil staan om het 'wel even samen af te handelen' wil ik graag weten wat mijn rechten zijn.
Mensen die dergelijke taal gebruiken zullen zelden een rechtzaak aanspannen. Juridisch gezien moet de topic starter zijn belofte nakomen, maar laat het ons even realistisch bekijken: marktplaats en consoorten zijn plaatsen waar de grootste oplichters bijeen komen. Ik raad de topic starter dan ook aan de "koper" te laten weten dat hij niet gediend is met bedreigingen en dat als ze blijven aanhouden, hij zich genoodzaakt zal zien de politie in te schakelen.

Het vergoeden van die snipperdag is dikke zever. Voor hetzelfde geld is die "koper" werkloos. De topic starter zou de "koper" naar een bewijs kunnen vragen van die snipperdag + een gedetailleerde berekening van wat die dag kost aan de koper + hem meedelen dat de topic starter deze kosten / inkomsten voor de "koper" zal moeten melden aan de fiscus. ;-)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

elmoes
Topic Starter

#9 , 21 nov 2011 14:41

@ Sirius_Legal
Daar heb je inderdaad een goed punt. Hij kan ook niet bewijzen dat er daadwerkelijk iets is overeen gekomen. Zwart op Wit staat niks.
Laatst gewijzigd door elmoes op 21 nov 2011 16:25, 1 keer totaal gewijzigd.

mava105

#10 , 21 nov 2011 14:45

Woont de poster in België of Nederland?
Aan het taalgebruik en de gebruikte verkoopssite, vermoed ik dit laatste.
Dan kan hij best eens kijken op http://www.rechtenforum.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

elmoes
Topic Starter

#11 , 21 nov 2011 14:59

@ Gebruiker21,
Je hebt inderdaad gelijk dat mensen die zulke taal 'uitkramen' je niet serieus moet nemen m.b.t. een rechtzaak maar eerder tot een persoonlijk huisbezoekje wil ik toch weten wat mijn rechten zijn mocht deze persoon rechterlijke stappen ondernemen.
Ik zal deze persoon tevens mailen of ik zijn bericht op moet vatten als een dreigement en ik daar niet van gediend ben.

@ Mava105,
Ik ben inderdaad woonachtend in Nederland

Gebruiker21

#12 , 21 nov 2011 17:02

@elmoes, ik ging er vanuit dat je Belg was. Je kan je idd beter wenden tot het Nederlandse forum om correcte informatie (naar Nederlands recht dan) te krijgen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

j.demoor

#13 , 23 nov 2011 10:44

"Art.1583.Hij(=de koop) is tussen partijen voltrokken en de koper verkrijgt van rechtswege de eigendom ten aanzien van de verkoper,zodra er overeenkomst is omtrent de zaak en de prijs, hoewel de zaak nog niet geleverd en de prijs nog niet betaald is...."(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

‘Telefonisch heb ik toen gezegt dat ik hier akkoord mee ging.’

Dit akkoord voltrok de koop.

Echter:
“Art.1325.Onderhandse akten die wederkerige overeenkomsten bevatten, zijn slechts geldig voor zover zij opgemaakt zijn in zoveel originelen als er partijen zijn die een onderscheiden belang hebben...”(B.W.);
echter :
“Art.1347.De hiervoor bepaalde regels lijden uitzondering, wanneer er een begin van bewijs door GESCHRIFT aanwezig is. Men noemt begin van bewijs door geschrift elke geschreven akte die uitgegaan is van degene tegen wie de vordering wordt ingesteld,of van de persoon door hem vertegenwoordigd, en waardoor het beweerde feit waarschijnlijk wordt gemaakt.”(B.W.).

Goede trouw vereist wel dat uw ‘ja’ ook ‘ja’ is.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

ganapathi tantra

#14 , 23 nov 2011 17:38

Stel: ik loop op de Meir en zie in de etalage een Tv toestel 50 % minder want er is een knop kapot.
Ik stap zelfverzekerd binnen en sluit een deal met de eigenaar van de winkel datik hem s'avonds kom
ophalen als er wat minder verkeer is. Zo gezegd zo gedaan en omstreeks slutingsuur sta ik voor de
winkel. Tot mijn stomme verbazing zegt de winkelier tegen mij dat de tv niet meer te koop is want ik
heb toevallig deze middag nog een knop gevonden en nu zie je niks meer aan de tv hij is als nieuw
einde verhaal .............;

Nu stel ik mij toch wel de vraag of op het forum dezelfde reacties van toepassing zouden zijn. Tenslotte
vegeet men dat TS zelf hier zijn verkoop op zijn initiatief de lont aan het vuur heeft gestoken.
Zo onrechtmatig vind ik de eis van de koper dus helemaal niet.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Gebruiker21

#15 , 24 nov 2011 09:47

Stel: ik loop op de Meir en zie in de etalage een Tv toestel 50 % minder want er is een knop kapot.
Ik stap zelfverzekerd binnen en sluit een deal met de eigenaar van de winkel datik hem s'avonds kom
ophalen als er wat minder verkeer is. Zo gezegd zo gedaan en omstreeks slutingsuur sta ik voor de
winkel. Tot mijn stomme verbazing zegt de winkelier tegen mij dat de tv niet meer te koop is want ik
heb toevallig deze middag nog een knop gevonden en nu zie je niks meer aan de tv hij is als nieuw
einde verhaal .............;
Inderdaad. Als je niets op papier staan hebt, geen voorschot betaalt, enz... is het einde verhaal. Idem dus voor de Topic Starter (en zijn potentiële koper).

De potentiële koper was helemaal niet verplicht een snipperdag te nemen. had hij zekerheid gewild, had hij maar iets op papier moeten vragen... Je kan wel zeggen "kan je dan niemand meer op zijn woord vertrouwen?". Het antwoord is "Neen, je kan vandaag de dag niemand nog op zijn woord vertrouwen: zet het op papier!".

Terug naar “Consumenten Koop”