geldigheid tegoedbon

Bounce
Topic Starter

geldigheid tegoedbon

#1 , 21 nov 2011 08:44

Beste mensen,

Onlangs kreeg ik voor mijn verjaardag een nogal ongewenst cadeau.
Geen probleem op zich want ik had het bonnetje erbij gekregen, dus ik ging naar de winkel en ik kreeg voor het bedrag een tegoedbon.

Achteraf de bon nog eens gelezen en daar staat op dat deze slechts een maand geldig is.
Ik heb nog geprobeerd een beetje op de good-will van de verkoopster in te spelen om de bon te verlengen,
ik ben namelijk zwanger dus een bon van een kledingwinkel is op dit moment helemaal niet interessant voor mij.

Dus vroeg ik mij af, bestaat er zoiets als een ondergrens voor hoelang een tegoedbon geldig moet zijn?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore

#2 , 21 nov 2011 10:28

De winkel mag niet weigeren de bon aan te nemen, als de bon verlopen is.
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

puttemanp

#3 , 21 nov 2011 13:20

@Fore: graag wettelijke basis?

Een 'tegoedbon' is pure goodwill van de winkelier. De winkel is in geen enkel geval verplicht (behoudens waarborggevallen) een verkocht goed terug te nemen (het is immers geen verkoop op afstand). Een tegoedbon geven is een commerciele geste van een winkelier om de mogelijkheid te geven, binnen een bepaalde tijd, alsnog iets aan te kopen voor de waarde van het teruggebrachte product.

Greetz,

P.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 nov 2011 13:20

Klopt de winkelier is daar niet toe verplicht.

Fore

#5 , 21 nov 2011 13:55

Ik baseerde me op een post van Artemis
Neen, er hoeft geen vervaldatum op te staan.
In praktijk wordt het vaak gedaan (6 maanden of een jaar geldig), maar dat is dus niet wettelijk en het nadien verzilveren van een cadeaubon mag niet geweigerd worden. Probleem is dat winkelpersoneel (en vaak zelfs het management) daar niet van op de hoogte zijn. Zij denken 'dat is een voorwaarde die wij erop hebben gezet, dus moet de klant zich daaraan houden'.
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 2723&hilit" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar een cadeaubon is waarschijnlijk niet hetzelfde als tegoedbon
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

puttemanp

#6 , 21 nov 2011 13:59

@fore: ook hier moet je nuanceren. Een cadeaubon is een 'contract' tussen een koper en een verkoper. De verkoper is vrij om de voorwaarden van een cadeaubon te bepalen (vb: al dan niet geldig tijdens solden, al dan niet geldig op bepaalde producten,...). De koper is vrij met deze voorwaarden akkoord te gaan, of te weigeren (en dus de cadeaubon niet aan te kopen). Artemis heeft het dus verkeerd voor.

Zie ook:

http://www.eccbelgie.be/cadeaubonnen-ge ... s63591.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

"Cadeaubonnen gekregen als kerstgeschenk?

Kan je cadeaubonnen doorgeven of laten uitbetalen? België heeft geen specifieke wetgeving in tegenstelling tot Duitsland.

Onder menig kerstboom zullen cadeaubonnen van bekende winkelketens , Bongobonnen, Vivaboxen, … gelegd worden. Maar wat kan je doen als je de bon niet wil gebruiken? En wat gebeurt er als je hem vergeten bent en te laat terugvindt? In Duitsland bestaan specifieke regels voor cadeaubonnen, in België niet.

In België beslist elke verkoper over de voorwaarden van zijn cadeaubon

Indien je de gekregen cadeaubon niet tijdig inwisselt, dan kan het gebeuren dat je moeilijkheden zal ondervinden om zijn geldigheid te verlengen of om een uitbetaling te krijgen. In België, net zoals in onze buurlanden Frankrijk en Luxemburg,bestaat er geen specifieke wetgeving. Je zal de regels van de algemene verkoopsvoorwaarden van de cadeaubon moeten toepassen. Voor je een cadeaubon koopt, kijk je dus best even na of de ontvanger de bon kan:

inruilen in geld

gebruiken tijdens de soldenperiode

verlengen

doorgeven aan een andere persoon

In de algemene verkoopsvoorwaarden vind je ook de prijs die je daar eventueel voor zal moeten betalen.

De Duitse wetgever geeft de houders van een cadeaubon meer beweegruimte

In Duitsland bestaat er wel een specifieke, consumentvriendelijke wetgeving. Zo mag de geldigheidsperiode beperkt worden, maar dan enkel voor een voldoende lange periode. In een rechtzaak oordeelde een rechter uit München dat een geldigheidsduur van 1 jaar niet voldoende was en dat de geldigheid 3 jaar kan duren. Indien de geldigheidsperiode verlopen is, dan mag de verkoper de bon weigeren, maar hij moet wel de waarde ervan uitbetalen.

De houder van de bon mag in Duitsland de uitbetaling van de bon eisen indien de verkoper het product of de dienst die voorzien is op de cadeaubon niet kan leveren of indien dit toegelaten is in de algemene verkoopsvoorwaarden. Bovendien, indien de bon op jouw naam werd opgesteld, dan mag je hem doorgeven aan een derde."

Greetz,

P.

artemis

#7 , 21 nov 2011 14:09

Ja, er wordt al eens gerefereerd naar mijn bewering van 3 jaar geleden die fout zou zijn. Ik weet het niet.

Ik schreef
Een cadeaubon blijft altijd geldig, het vermelden van een vervaldatum is niet wettelijk. Dit weet ik heel zeker.
Ik werkte jarenlang voor een modeketen met 50 winkels in België. Wij hadden ook cadeaubons met een vervaldatum erop. Na een incident daarover met een klant, heeft de bedrijfsadvocaat de geldigheid nagegaan. Bleek dat een cadeaubon nooit kan vervallen, zelfs niet na vele jaren.
Het is ook logisch en vanuit zakelijk oogpunt zelfs interessanter, hoe langer de klant wacht om de bon op te gebruiken, hoe meer de uitschrijver eraan verdient.
Stel, ik verkoop jou een cadeaubon van 250€ en jij komt er pas 3 jaar later iets mee kopen. Ondertussen heb ik die 250€ kunnen beleggen of herinvesteren, zodat dat bedrag na 3 jaar meer geld waard is. Toch kan jij er nooit meer dan voor 250€ mee kopen. Voor jou is dat bedrag minder waard geworden.
Het zou een droom zijn om zo zaken te doen. Nu geld krijgen van je klanten en pas na 3 jaar goederen voor datzelfde bedrag te moeten leveren.
Vreemd dat de klant met de 'vervallen' cadeaubon in mijn voorbeeld zelf advocaat was en dat de bedrijfsadvocaat zijn gelijk toegaf, waarop winkels werden ingelicht nooit meer vervallen cadeaubons te weigeren.
Het is ook totaal onlogisch maar soit.

Nu in dit geval gaat het om een tegoedbon wat iets anders is dan een cadeaubon.

Die grote Zweedse kledingketen die iedereen kent, die zijn tenminste slim. Ze roepen op drukken momenten af 'Waarom aanschuiven aan de paskamers? Koop zonder passen en als het niet goed is breng je het terug' (zoiets). Je krijgt dan een elektronische tegoedkaart met daarop het bedrag. Dat bedrag blijft onbeperkt inruilbaar, er staat geen tijdslimiet op.
Waarom zijn ze slim? Omdat ze op die manier uiteraard nog meer winst maken. Hoe meer klanten producten kopen die ze nadien willen omruilen, hoe meer omzet ze maken. En hoe meer bedragen er openstaan op dergelijke tegoedkaarten, hoe meer geld er in de kassa is gekomen zonder dat zij daar al goederen voor hebben geleverd.
Hoe langer de klant ermee wacht om het bedrag op te gebruiken, hoe meer de winkel eraan verdient.

Maar goed, ik kan mijn punt niet staven aan de hand van een wettekst.

puttemanp

#8 , 21 nov 2011 14:44

@Artemis: je kan het inderdaad niet staven met wetteksten, omdat er geen zijn.

Over cadeaubonnen is zelfs test aankoop duidelijk: als consument moet je de vervaldatum van de bon respecteren. De winkelier is niet verplicht de vervaldatum te verlengen of na de vervaldatum de bon te aanvaarden.

Ik ga het effe vergelijken met een potje yoghurt dat je koopt: je kijkt ook naar de vervaldatum, en indien die verlopen is gooi je het potje weg. Je gaat er niet terug mee naar de winkel om een nieuw te vragen. Hetzelfde geldt voor een cadeaubon :)

Greetz,

P.

artemis

#9 , 21 nov 2011 14:58

Puttemanp, ik heb het in mijn voorbeeld niet over cadeaubonnen genre Bongo en Vivabox want daar zijn meerdere contractanten mee gemoeid en ze vertegenwoordigen geen bedrag maar een dienst. Die dienst wordt na verloop van tijd uiteraard duurder en de deelnemende zaken krijgen hun centen pas na het leveren van de dienst. Dat is dus een totaal ander principe.

Ik had het enkel over bonnen uitgeschreven voor een bepaald bedrag in een bepaalde winkel. Die winkel krijgt dan geld vooraleer hij er goederen voor moet leveren.

Zou het niet mogelijk zijn dat de advocaten uit mijn voorbeeld de cadeaubon eerder juridisch als een soort cheque benaderd hebben? Een papier dat een bepaald bedrag vertegenwoordigd en er inwisselbaar voor is?
Laatst gewijzigd door artemis op 21 nov 2011 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.

puttemanp

#10 , 21 nov 2011 15:28

@Artemis: in beide gevallen (cadeaubon à la Bongo, Viva,...) of cadeaubon (cadeaucard, cadeaupass,...) in een winkel is de handelaar vrij de voorwaarden van deze bon te bepalen (geldigheidsduur, uitsluiting van bepaalde producten, niet geldig op bepaalde dagen,....). Er bestaat immers geen specifieke wetgeving rond, zodat het gemeen consumentenrecht van toepassing is. Maw: De koop is gesloten wanneer er over het voorwerp en de prijs een overeenkomst bestaat.
Wel, de overeenkomst is dat de handelaar tot een bepaalde tijd de bon aanvaardt, en tot die tijd de klant de kans krijgt de bon in te ruilen. Indien de klant dit niet doet is de handelaar zijn deel van de overeenkomst nagekomen en heeft de klant... brute pech.

Greetz,

P.

artemis

#11 , 21 nov 2011 15:40

Oeps, ik heb mijn vorig antwoord gewijzigd net voordat je laatste reactie kwam.

Ik heb toegevoegd:
Zou het niet mogelijk zijn dat de advocaten uit mijn voorbeeld de cadeaubon eerder juridisch als een soort cheque benaderd hebben? Een papier dat een bepaald bedrag vertegenwoordigd en er inwisselbaar voor is?
Ik zeg niet dat ik gelijk heb en dat jij ongelijk hebt, maar het voorbeeld waarnaar ik verwees komt wel vanuit een zeer ernstig bedrijf.

Het is ook helemaal niet logisch dat een cadeaucheque (ik noem het nu liever zo) haar waarde zou kunnen verliezen, net zoals een briefje van 50€ zijn waarde niet kan verliezen.
Dat er voorwaarden aan gekoppeld worden zoals 'niet geldig tijdens de solden' is ook al absurd, want of ik voor 50€ in de solden koop of met een cadeaucheque waar iemand 50€ voor heeft betaald komt zakelijk identiek op hetzelfde neer. Er is geen zakelijk nadeel voor de uitschrijver van de cadeaucheque om die tijdens de solden te aanvaarden.

De enige redelijke argumenten die ik eraan zou kunnen koppelen zijn
voor de uitschrijver van de cadeaucheque:
Het is boekhoudkundig wat omslachtiger om een cadeaucheque in te boeken in een ander boekjaar dan dat je hem uitgeschreven hebt. Maar dat kan je ook hebben met een beperkte geldigheidsduur.

voor de ontvanger van de cadeaucheque:
Wacht er niet te lang mee want als de zaak stopt of failliet gaat, wordt de cadeaucheque waardeloos.
Laatst gewijzigd door artemis op 21 nov 2011 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.

puttemanp

#12 , 21 nov 2011 15:45

Artemis, een cheque is ook beperkt in tijd....

Greetz,

P.

fav

#13 , 22 nov 2011 00:24

Hallo, hoe zit dat met het verkoopsysteem van Groupon? Ik heb een aankoop gedaan via Groupon. Dit gaat met bonnen (vouchers) waarmee men dan op de site van de handelaar een aankoop moet doen. De bon is maar voor een bepaalde tijd geldig. Soms is dit voor een langere periode maar deze is ook soms slechts een week. Tijdens de geldigheidsduur kan men de bon annuleren mits een administratieve kost. Na de periode is men zijn geld gewoon kwijt, hetgeen ik dus tegengekomen ben. Bij Bongo kan je wel nog gedurende een lange periode (6 maand meen ik) omruilen. Mijn vraag is dus of Groupon dus zomaar het geld van klanten die te laat zijn met de bestelling zomaar in hun zak kunnen steken. Dit staat zo in hun algemene voorwaarden. Dank alvast om dit te bekijken.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#14 , 22 nov 2011 11:10

U sluit een contract af en dient zich net als tegenpartij aan het contract te houden.
Zoals reeds gezegd u koopt een boek in de winkel en enkele dagen later brengt u het terug .... kan niet koop is gesloten.
(of het boek zou fout gedrukt moeten zijn of een ander gebrek hebben)

fav

#15 , 22 nov 2011 22:37

Sorry maar ik vind die vergelijking nogal mank. Een boek kan je in die periode al gelezen hebben, m.a.w. het voorwerp is gebruikt. De voucher die men aankoopt is niet meer geldig en Groupon steekt geld gewoon op zak. Zolang de geldigheid van de bon loopt kan je die inwisselen tegen betaling van een kost. Daar heb ik geen probleem mee. Ze hebben er dus belang bij dat mensen te laat bestellen want dit is zuivere winst. Ik heb er geen probleem mee dat er een kost aangerekend wordt . De periodes zijn soms heel kort en bon is niet onmiddellijk beschikbaar. Ook zijn bij sommige De automatische boodschap bij een aankoop zegt ook dat de voucher per email gestuurd wordt. Ik heb deze emails nog nooit ontvangen. Ook liggen web sites soms plat als het om heel populaire aanbiedingen gaat. Men moet dan later opnieuw proberen. Het gaat dus over gans iets anders dan een boek kopen.
Ik ga misschien een andere post hierover openen want het gaat hier over tegoedbons.

Terug naar “Consumenten Koop”