2 jaar garantie op electronica, de praktijk?
Geplaatst: 30 jan 2007 10:41
Ik kocht in juli 2005 een HP laptop. De winkel waar ik die kocht schepte toen op dat zij de nieuwe wettelijke garantietermijn respecteerden die voorschreef dat alle toestellen 2 jaar garantie hadden. Er werd nog even afgegeven op concurrenten die onwettig maar 1 jaar gaven.
December 2006, de CD drive in mijn laptop weigert dienst. Maar geen zorg, mijn winkel heeft me 2 jaar garantie beloofd, dus stuur ik hen een mail.
Ik krijg prompt het antwoord terug dat op die toestellen slechts 1 jaar garantie zit, waarop ik antwoord dat ze wettelijk 2 dienen te geven en mijn dit ook nog eens beloofd hebben.
In hun reply proberen ze daar onderuit te komen met o.a. het argument dat dat alleen geldig is voor gebreken die tijdens het eerste jaar hersteld waren en terug opdoken. Daarbij zeggen ze dat die wet niet meer in voegen is, of tenminste niet afgedwongen kan worden.
Nu is mijn vraag, waar sta ik met deze situatie, wat zijn mijn rechten en welke stappen kan ik ondernemen?
December 2006, de CD drive in mijn laptop weigert dienst. Maar geen zorg, mijn winkel heeft me 2 jaar garantie beloofd, dus stuur ik hen een mail.
Ik krijg prompt het antwoord terug dat op die toestellen slechts 1 jaar garantie zit, waarop ik antwoord dat ze wettelijk 2 dienen te geven en mijn dit ook nog eens beloofd hebben.
In hun reply proberen ze daar onderuit te komen met o.a. het argument dat dat alleen geldig is voor gebreken die tijdens het eerste jaar hersteld waren en terug opdoken. Daarbij zeggen ze dat die wet niet meer in voegen is, of tenminste niet afgedwongen kan worden.
Nu is mijn vraag, waar sta ik met deze situatie, wat zijn mijn rechten en welke stappen kan ik ondernemen?