2 jaar garantie op electronica, de praktijk?

nocturn
Topic Starter
Berichten: 11

2 jaar garantie op electronica, de praktijk?

#1 , 30 jan 2007 10:41

Ik kocht in juli 2005 een HP laptop. De winkel waar ik die kocht schepte toen op dat zij de nieuwe wettelijke garantietermijn respecteerden die voorschreef dat alle toestellen 2 jaar garantie hadden. Er werd nog even afgegeven op concurrenten die onwettig maar 1 jaar gaven.

December 2006, de CD drive in mijn laptop weigert dienst. Maar geen zorg, mijn winkel heeft me 2 jaar garantie beloofd, dus stuur ik hen een mail.

Ik krijg prompt het antwoord terug dat op die toestellen slechts 1 jaar garantie zit, waarop ik antwoord dat ze wettelijk 2 dienen te geven en mijn dit ook nog eens beloofd hebben.

In hun reply proberen ze daar onderuit te komen met o.a. het argument dat dat alleen geldig is voor gebreken die tijdens het eerste jaar hersteld waren en terug opdoken. Daarbij zeggen ze dat die wet niet meer in voegen is, of tenminste niet afgedwongen kan worden.

Nu is mijn vraag, waar sta ik met deze situatie, wat zijn mijn rechten en welke stappen kan ik ondernemen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 31 jan 2007 13:35

?Art.1649bis...? 2. Voor de toepassing van deze afdeling wordt verstaan onder :5? ?GARANTIE?: elke door een verkoper of producent tegenover de consument aangegane verbintenis om de betaalde prijs terug te betalen, of om de consumptiegoederen te vervangen of te herstellen, of om er zich op enigerlei wijze om te bekommeren, indien de goederen niet overeenstemmen met de beschrijving in het garantiebewijs of in de desbetreffende reclame.?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Die garantie is een VRIJWILLIG door de verkoper of producent tegenover de consument aangegane verbintenis.Indien u zich hierop beroept moet u ook het bestaan en de omvang ervan bewijzen.

Art.1649ter.? 1. Voor de toepassing van artikel 1604, eerste lid, wordt het door de verkoper aan de consument geleverde consumptiegoed geacht slechts in overeenstemming met de overeenkomst te zijn indien :...4? het de kwaliteit en prestaties biedt die voor goederen van dezelfde soort normaal zijn en die de consument redelijkerwijs mag verwachten...Art.1649quater.? 1. De verkoper is jegens de consument AANSPRAKELIJK voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar te rekenen vanaf voornoemde levering.De termijn van twee jaar bedoeld in het eerste lid wordt opgeschort tijdens de periode vereist voor de herstelling of de vervanging van het goed of in geval van onderhandelingen tussen de verkoper en de consument met het oog op een minnelijke schikking...Art.1649quinquies.? 1. Naast desgevallend schadevergoeding, heeft de consument het recht van de verkoper die met toepassing van artikel 1649quater aansprakelijk is voor een gebrek aan overeenstemming te eisen, hetzij de herstelling of de vervanging van het goed onder de voorwaarden bedoeld in ? 2, hetzij een passende vermindering van de prijs of de ontbinding van de overeenkomst, overeenkomstig de voorwaarden bepaald in ? 3...?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Deze aansprakelijkheid uit art.1649quater is OPGELEGD door de wet.

Maan de verkoper aangetekend aan tot vergoeding van de schade die u opsomt en herstelling,of vervanging,of passende vermindering van de prijs of ontbinding van de overeenkomst.

U kan daarna zonodig beroep doen op : Algemene Directie Controle en Bemiddeling, http://mineco.fgov.be/homepull_nl.htm

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Bibendum
Berichten: 94

#3 , 11 feb 2007 11:01

Misschien is het toch nuttig even op de praktijk vooruit te lopen. Het is namelijk zo dat tijdens de eerste 6 maanden een ander regime geldt dan in de latere periode. Het gebrek doet zich in uw geval voor NA 6 maanden na de aankoop. Gevolg is dat u moet bewijzen dat het gebrek ab initio (minstens in de kiem) aanwezig was.

In het geval van een CD-rom drive lijkt mij dat toch moeilijk te staven. Dergelijke toestellen zijn zeer gevoeling voor stof, onderhoud, veelvuldig gebruik.

In het licht van deze situatie moet je eveneens uw positie bepalen. Ga voor uzelf na hoever u kan gaan. Als u een goed onderhoud, niet overmatig gebruik hebt ... dan kan je voor volledige satisfactie gaan.

Mijn ervaring met het bedrijf HP is dat je echt eens goed op het gaspedaal mag drukken. Eens ze voelen dat het menens wordt dan pas zullen ze toegeven. Neem dat van mij aan.
Ik ga niet in detail gaan maar ze probeerden ook met mijn voeten te spelen. Je moet je standpunt keihard duidelijk maken en dan gaan ze door de knie?n...en hoe ! :lol:

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”