onmenselijk hoge douanetaksen

GinoC.
Topic Starter

onmenselijk hoge douanetaksen

#1 , 11 nov 2011 19:42

Op 16 september 2011 kocht ik via X (China) een koerskader (carbon) voor de prijs van 477,10 euro. Op 24 oktober werd mijn pakket overhandigd aan de Belgische douanediensten (DSV). Op 7 november kreeg ik een brief van DSV met vraag om uitleg over dit pakket (prijs, oorsprong product, inhoud, betalingsbewijzen) en ook de vraag om hen te willen contacteren, wat ik ook telefonisch deed op 8 november. Op mijn vraag wat de douanekosten zouden bedragen werd mij gevraagd hen terug te contacteren op 10 november. Op 10 november werd mij meegedeeld dat mijn pakket geleverd wordt nu maandag 14 november en de taksen van 506,37 (!!!!!) euro onmiddellijk te betalen bij levering thuis. Ik dacht verkeerd begrepen te hebben (het gesprek verliep in het Frans !!!) en vroeg nogmaals de kost van de taksen. Toen ik hen er op attent maakte dat dit toch niet kon (meer kosten dan de waarde van het pakket) werd mij meegedeeld dat de taksen op producten uit China hoog waren. 'Hoog' is niet de juiste uitdrukking, 'absurd' is juister uitgedrukt. Ik dacht dat men de regel zou hanteren van 30% van de waarde? Kan iemand mij bevestigen of dit correct is? En wat staat mij maandag te doen? Betalen zeker anders gaat het pakket na 15 dagen terug naar afzender. Waar kan ik dit betwisten? Ik ken toevallig iemand die net hetzelfde artikel bestelde (ook bij X) in mei en slecht een 106 euro taksen diende te betalen. Vanwaar dit verschil?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vaoke

#2 , 11 nov 2011 20:48

H'm, een koerskader (jawel, een koerskader) in carbon voor een fietsliefhebber dan nog wel.. dat lijkt mij echt een Chinees koopje!!!
Tel de twee bedragen bij elkaar en je komt aan 983 euro 47 cent; ik denk dat u duurder zou uitkomen met zo'n professioneel Europees ding!

GinoC.
Topic Starter

#3 , 11 nov 2011 21:00

Inderdaad, alles samen geteld is dit nog altijd een koopje, maar als je weet dat iemand anders voor net dezelfde kader 400 euro minder betaalt aan taksen zet een mens toch een aan het denken. By the way, die andere persoon liet zijn kader controleren en scannen door een ervaren wielermecanicien, die deze in perfecte staat verklaarde en er verwonderd over was dat dit zo goedkoop kon aangekocht worden. Maar dit doet niets af van het feit dat de douanekosten onverantwoord hoog zijn.

Reclame

bartvdv

#4 , 11 nov 2011 21:10

Dat zijn dus eigenlijk de invoerrechten/antidumpingheffing die je moet betalen. Net zoals elke importeur die moet betalen op fietsen uit China.

GinoC.
Topic Starter

#5 , 11 nov 2011 21:18

Volledig akkoord dat er invoerrechten moeten worden betaald. Maar waarom de ene maar 100 euro en een andere 500 euro? Logica en uniformiteit lijken ver zoek.

roharro
Juridisch actief: Ja

#6 , 11 nov 2011 21:24

Volledig akkoord dat er invoerrechten moeten worden betaald. Maar waarom de ene maar 100 euro en een andere 500 euro? Logica en uniformiteit lijken ver zoek.
Deze tarieven zijn voor alle personen hetzelfde hoor.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 nov 2011 23:36

Omdat de handelsrelaties wel eens kunnen veranderen in de tijd. Wanneer heeft Uw kennis zijn kader gekocht?

Vandebos

#8 , 12 nov 2011 00:04

Niet alle douaniers interpreteren de zaken identiek.

GinoC.
Topic Starter

#9 , 12 nov 2011 09:53

Die kennis van mij kocht zijn kader aan in mei 2011.

Gebruiker21

#10 , 16 nov 2011 08:30

Mijn ervaring leert me dat de "politiek" die DSV gebruikt volledig willekeurig is. De invoertaksen (gebaseerd op de "geschatte waarde" van de goederen) gebeuren volledig met de natte vinger. Ik heb pakketten binnengekregen met goederen in waarvan de waarde honderden dollars is, waar ik enkel de administratieve kost van 10 € diende te betalen, en ik heb pakketten binnengekregen met een waarde van een paar tientallen euro's, waar ik een paar tientallen euro's taks op moest betalen.

Er is dus met andere woorden geen enkele lijn in te trekken en ik heb serieus mijn vragen over dit systeem. Het is ondoorzichtig, niet consequent en ik zou geen idee hebben wie die mannen en hun werking controleert. Het komt dicht in de buurt van de praktijken van Sabam. Misschien moeten de mannen van Basta! DSV maar eens onder de loep nemen. Jammer genoeg gaan ze geen reeks meer maken, heb ik vernomen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

bartvdv

#11 , 16 nov 2011 09:56

Je kan moeilijk verwachten dat de douane elk pakket opent, grondig onderzoekt en nagaat of rechten wel of niet moeten betaald worden. Het is dus geen natte-vinger-werk maar vooral pech hebben als net jouw pakket eruitgepikt wordt. En sommige regio's worden nu eenmaal meer in de gaten gehouden dan andere. En dan hebben we het nog niet over de miljoenen soorten van producten.

Gebruiker21

#12 , 16 nov 2011 10:51

Je kan moeilijk verwachten dat de douane elk pakket opent, grondig onderzoekt en nagaat of rechten wel of niet moeten betaald worden.
Toch wel, dit mag je wel verwachten. Stel dat men die renedering zou doortrekken met belastingen: "je kan moeilijk verwachten dat ze bij de staat miljoenen belastingsaangiftes verwerkt, dus het is pech als je dat jaar belastingen moet betalen." Het zou mooi worden.

Neen, als men een douanedienst opzet, moet men maar zorgen dat deze correct functioneert. Hoe men er toe komt om een pakketje met een DVD met waarde van € 20 (wat normaal zou moeten passeren zonder kosten te hoeven betalen), te taxeren zodat ik er nog eens € 25 kosten op moet betalen, is me een raadsel. Dit valt op geen enkele manier te verantwoorden. Die DVD was gewoon op internet op te zoeken waar men kon zien dat de waarde onder de € 20 lag (inclusief verzending kwam het op € 20). Dit zijn gewoon wanpraktijken / wanbeleid. Als ze de douaneformaliteiten niet fatsoenlijk kunnen uitvoeren, dat ze er dan mee stoppen. "Het niet aankunnen" kan ik op het werk ook niet inroepen als argument om mijn werk slecht te doen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Redrum

#13 , 16 nov 2011 11:12

De invoertaksen (gebaseerd op de "geschatte waarde" van de goederen) gebeuren volledig met de natte vinger.
Het systeem van invoerrechten ligt volledig vast, en is gebaseerd op goederencode en land van oorsprong. Daar komt geen enkele natte vinger aan te pas.

Er kan wel een probleem zijn met de waarde: de douane moet die kennen (er zou best een faktuur bijzitten) en aanvaarden (onderfakturatie om invoerrechten te ontduiken is een frequent probleem)

In het geval van het koerskader citeer ik de OP : "By the way, die andere persoon liet zijn kader controleren en scannen door een ervaren wielermecanicien, die deze in perfecte staat verklaarde en er verwonderd over was dat dit zo goedkoop kon aangekocht worden."

In zo'n situatie kan ook de douane 'verwonderd' zijn. Hun 'verwondering' wordt dan omgezet in een corrigerende actie.
Laatst gewijzigd door Redrum op 16 nov 2011 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Redrum

#14 , 16 nov 2011 11:19

Neen, als men een douanedienst opzet, moet men maar zorgen dat deze correct functioneert. Hoe men er toe komt om een pakketje met een DVD met waarde van € 20 (wat normaal zou moeten passeren zonder kosten te hoeven betalen), te taxeren zodat ik er nog eens € 25 kosten op moet betalen, is me een raadsel. Dit valt op geen enkele manier te verantwoorden. Die DVD was gewoon op internet op te zoeken waar men kon zien dat de waarde onder de € 20 lag (inclusief verzending kwam het op € 20). Dit zijn gewoon wanpraktijken / wanbeleid. Als ze de douaneformaliteiten niet fatsoenlijk kunnen uitvoeren, dat ze er dan mee stoppen. "Het niet aankunnen" kan ik op het werk ook niet inroepen als argument om mijn werk slecht te doen.
De douane moet helemaal niks opzoeken op het internet, zij moeten een correcte en volledige aangifte krijgen. Je legt de verantwoordelijkheid bij de verkeerde partij.
Ik ben er vrij zeker van dat je op je DVD trouwens niet getaxeerd bent. Jij zal 'douaneaanbiedingskosten' aangerekend gekregen hebben. Dat zijn administratiekosten die je handler jou aanrekent voor de douaneformaliteiten, maar de douane zelf heeft daar niks mee te maken. Dat handlers zoals UPS, DHL en consoorten op die kosten geen verlies gaan maken is evident. :wink:

Gebruiker21

#15 , 21 nov 2011 14:29

De douane moet helemaal niks opzoeken op het internet, zij moeten een correcte en volledige aangifte krijgen.
De gevallen die ik aanhaal waren vergezeld met de nodige papieren die de waarde aangaven van de inhoud. De douane denkt het echter beter te weten in sommige gevallen, met absurde gevolgen.
Je legt de verantwoordelijkheid bij de verkeerde partij.
Neen, ik leg de verantwoordlijkheid voor een correcte douane-afhandeling bij de douane. Ik zou niet weten bij wie anders?
Ik ben er vrij zeker van dat je op je DVD trouwens niet getaxeerd bent. Jij zal 'douaneaanbiedingskosten' aangerekend gekregen hebben. Dat zijn administratiekosten die je handler jou aanrekent voor de douaneformaliteiten, maar de douane zelf heeft daar niks mee te maken. Dat handlers zoals UPS, DHL en consoorten op die kosten geen verlies gaan maken is evident. :wink:
Redrum, ik krijg genoeg pakjes uit het buitenland om te weten waaruit de kosten bestaan, hoor. Als je enkel douaneaanbiedingskosten moet betalen voor een pakje dat met USPS komt, dan is dit 10 €. De 25 € waarover ik spreek waren effectief douandekosten, hoor.

Terug naar “Consumenten Koop”