Deze tarieven zijn voor alle personen hetzelfde hoor.Volledig akkoord dat er invoerrechten moeten worden betaald. Maar waarom de ene maar 100 euro en een andere 500 euro? Logica en uniformiteit lijken ver zoek.
Omdat de handelsrelaties wel eens kunnen veranderen in de tijd. Wanneer heeft Uw kennis zijn kader gekocht?Volledig akkoord dat er invoerrechten moeten worden betaald. Maar waarom de ene maar 100 euro en een andere 500 euro? Logica en uniformiteit lijken ver zoek.
Toch wel, dit mag je wel verwachten. Stel dat men die renedering zou doortrekken met belastingen: "je kan moeilijk verwachten dat ze bij de staat miljoenen belastingsaangiftes verwerkt, dus het is pech als je dat jaar belastingen moet betalen." Het zou mooi worden.Je kan moeilijk verwachten dat de douane elk pakket opent, grondig onderzoekt en nagaat of rechten wel of niet moeten betaald worden.
Het systeem van invoerrechten ligt volledig vast, en is gebaseerd op goederencode en land van oorsprong. Daar komt geen enkele natte vinger aan te pas.De invoertaksen (gebaseerd op de "geschatte waarde" van de goederen) gebeuren volledig met de natte vinger.
De douane moet helemaal niks opzoeken op het internet, zij moeten een correcte en volledige aangifte krijgen. Je legt de verantwoordelijkheid bij de verkeerde partij.Neen, als men een douanedienst opzet, moet men maar zorgen dat deze correct functioneert. Hoe men er toe komt om een pakketje met een DVD met waarde van € 20 (wat normaal zou moeten passeren zonder kosten te hoeven betalen), te taxeren zodat ik er nog eens € 25 kosten op moet betalen, is me een raadsel. Dit valt op geen enkele manier te verantwoorden. Die DVD was gewoon op internet op te zoeken waar men kon zien dat de waarde onder de € 20 lag (inclusief verzending kwam het op € 20). Dit zijn gewoon wanpraktijken / wanbeleid. Als ze de douaneformaliteiten niet fatsoenlijk kunnen uitvoeren, dat ze er dan mee stoppen. "Het niet aankunnen" kan ik op het werk ook niet inroepen als argument om mijn werk slecht te doen.
De gevallen die ik aanhaal waren vergezeld met de nodige papieren die de waarde aangaven van de inhoud. De douane denkt het echter beter te weten in sommige gevallen, met absurde gevolgen.De douane moet helemaal niks opzoeken op het internet, zij moeten een correcte en volledige aangifte krijgen.
Neen, ik leg de verantwoordlijkheid voor een correcte douane-afhandeling bij de douane. Ik zou niet weten bij wie anders?Je legt de verantwoordelijkheid bij de verkeerde partij.
Redrum, ik krijg genoeg pakjes uit het buitenland om te weten waaruit de kosten bestaan, hoor. Als je enkel douaneaanbiedingskosten moet betalen voor een pakje dat met USPS komt, dan is dit 10 €. De 25 € waarover ik spreek waren effectief douandekosten, hoor.Ik ben er vrij zeker van dat je op je DVD trouwens niet getaxeerd bent. Jij zal 'douaneaanbiedingskosten' aangerekend gekregen hebben. Dat zijn administratiekosten die je handler jou aanrekent voor de douaneformaliteiten, maar de douane zelf heeft daar niks mee te maken. Dat handlers zoals UPS, DHL en consoorten op die kosten geen verlies gaan maken is evident.