Aankoop 2de handswagen met keuring maar...

4ringsdude
Topic Starter

Aankoop 2de handswagen met keuring maar...

#1 , 08 nov 2011 16:40

Ik stel mij de vraag wat er gebeurd als iemand een wagen koopt (gekeurd voor verkoop) en dat deze via een zijweg (ambtenaar omkopen om een groene kaart te krijgen)door de verkoper gekeurd wordt. 1 dag na de verkoop en overhandiging van de wagen merk je mankementen die de keuring had moeten zien en die gevaarlijk zijn... maar nergens vermeld staat op het keuringsattest. Wat kan je dan eigenlijk doen?

De keuring is maar een beeld van de staat van de wagen op het moment zelf van de keuring. Dus wat er ook gebeurd trekken zij zich terug als er iets verkeerd loopt dankzij deze zin.

Kan men de koop hiervoor ontbinden zonder verlies van de verkoopsom? Kan men eisen dat de schade die niet werd opgemerkt hersteld wordt op kosten van de verkoper? Kan men de problemen door een andere technische keuring laten vaststellen?

Of zit men zoals men zegt met de gebakken peren... en zijn alle herstellingen ten koste van de koper die in vertrouwen een wagen kocht omdat deze een groene kaart zonder opmerkingen kon voorleggen?

Ik vraag dit omdat ik een wagen heb gekocht en deze is vandaag gekeurd voor verkoop. maar de verkoper zei iets wat mij niet echt aanstond want hij vertelde mij dat hij 50e extra had gegeven om hem te keuren voor verkoop want anders zouden ze moeilijk gedaan hebben voor de brandblussen en nog andere details, maar ja als ze een oog dichtknijpen voor details doen ze dat waarschijnlijk ook voor grotere zaken die anders een rode kaart tot gevolg zouden geven... zeker omdat de persoon bij de technische keuring iemand was die hij blijkbaar goed kende. Ik begin dus te vrezen dat de keuring hier niet echt grondig kan gebeurd zijn...
Ik had gezien en gehoord dat de uitlaat kapot was en deze zou nooit zo door de keuring geraken... maar hij spreekt er niet over en hij zegt ook niets van een nieuwe of andere uitlaat dat hij zou gezet hebben. Daarom dat ik meer en meer twijfel over de waarde van deze keuring (specifiek voor mijn wagen dus)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 08 nov 2011 16:57

Keuring voor verkoop kost inderdaad meer dan de gewone keuring.
Als die persoon een particulier is moet hij geen enkele waarborg geven.
Als het een handelaar is daarentegen wel en dan hebt u wel verhaal.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 nov 2011 11:26

Ken jij die keurder ook, en kan jij hem bij de volgende keuring ook 50€ betalen om een oogje dicht te knijpen? Indien niet, mag je er zeker van zijn dat die "details" waarvoor nu een oogje dichtgeknepen is, bij de volgende keuring op uw kap terechtkomen. Wees maar zeker...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

mava105

#4 , 09 nov 2011 16:43

Laat hem eens opnieuw keuren. dat kost u een paar tientallen € maar dan ben je zeker. En als je een rode kaart krijgt, ga je naar de stationsoverste en leg hem dan de groene kaart voor en vraag hem hoe dat mogelijk is. Je zal dan waarschijnlijk ook je geld terg krijgen.

Gebruiker21

#5 , 09 nov 2011 16:50

Laat hem eens opnieuw keuren. dat kost u een paar tientallen € maar dan ben je zeker. En als je een rode kaart krijgt, ga je naar de stationsoverste en leg hem dan de groene kaart voor en vraag hem hoe dat mogelijk is. Je zal dan waarschijnlijk ook je geld terg krijgen.
Kan je dan ook de koop laten ontbinden?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

4ringsdude
Topic Starter

#6 , 13 nov 2011 11:51

Ik heb de wagen gekregen... en zoals ik er al voor vreesde is het duidelijk dat er hier meer aan de hand is.
De wagen zoals ik hem gezien had kon onmogelijk een groene kaart krijgen. Daar ik hem met groene kaart wou kopen is het logisch dat zaken die niet in orde zijn in orde gebracht worden om naar de keuring te gaan.

Ik krijg de wagen met een blanco groene kaart, carpass en controlepunten...
Zaken die voor 100% een negatieve beoordeling zouden krijgen hebben hier zelf een OK gekregen.
Maar iets wat ik niet kon weten voordat hij gekeurd was... 4000km op 4 jaar tijd????

Wat was niet in orde... banden vooraan versleten, krassen, verlichting achteraan, uitlaat zonder achterste pot en dan de platte batterij.
Ondertussen ook gemerkt dat er enorme trillingen zijn op het stuur...
Ik kan niet begrijpen dat hij dan toch gekeurd geraakt... Ik had verwacht dat er nieuwe banden op zouden gestaan hebben, dat de verlichting gemaakt zou zijn en dat de uitlaat ook aangepast zou zijn. Dit was logisch en ook één van de redenen waarom hij gekeurd moest zijn.

En nu is er niets gedaan aan die auto en hij zonder 1 opmerking goedgekeurd. Hij is zelf zo goed gekeurd dat ze bij airco... niet van toepassing zetten terwijl hij wel airco heeft... en er waren nog zo'n foutjes van zaken die zogezegd nagekeken werden en in orde waren en NIET op de auto stonden (electrisch open dak bijvoorbeeld)

Ik zei dat tegen de verkoper... kort en bondig antwoord. Hij is gekeurd en dat was wat ge wou. Dus ge koopt hem of ge verliest u voorschot en verkoop ik hem vandaag wel aan de andere die hem wou (ongekeurd) Dus veel keuze had ik gisteren niet. Maar ik wil deze wantoestanden aankaarten. En ik wil dat wat afgekeurd zou worden hersteld wordt door de verkoper.

mava105

#7 , 13 nov 2011 11:55

Komt de kilometerstand overeen met hetgeen er op de carpass staat?
Ik zou toch maar eens terugnaan naar het keuringsstation waar de groene kaart werd afgeleverd en daar vragen om de verantwoordelijke te spreken.

Oude Belg

#8 , 13 nov 2011 11:59

Is het wel dezelfde wagen? Controleer het chassisnummer eens....
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

4ringsdude
Topic Starter

#9 , 13 nov 2011 19:35

Ik hoop morgen mijn nummerplaten te ontvangen, dan kan ik naar de keuring rijden. Want dit kan gewoon niet. Ik ga niet opdraaien volgend jaar als ik ermee naar de keuring moet gaan.
De wagen heeft op 4 jaar tijd gewoonweg zo goed als NIET gereden... en het laatste jaar en half 1400km gedaan.
Morgen zal ik het chassis nummer nog eens controleren voor alle zekerheid. Maar dit zou denk ik wel teveel van het goeie zijn...

Maar wat als de keuring nu zegt ... je moet hem echt herkeuren en ik krijg dan een rode kaart? Het is de bedoeling dat ik wel kan rijden met deze wagen. ik wil weten of ik de herstellingskosten kan verhalen op de vorige eigenaar? Welke stappen kan ik ondernemen tegen de eigenaar en tegen de technische keuring (of de persoon wie hem gekeurd heeft)

mava105

#10 , 13 nov 2011 19:44

En toch klopt er hier blijkbaar iets niet. Na 4000 Km kunnen de banden vooraan omogelijk versleten zijn, en het lijkt me ook onmogeliojk dat een deel van de knalpot al opgeroest is. tenzijn er na de keuring versleten banden werden opgezet natuurlijk en de knalpot weggenomen.

roharro

#11 , 13 nov 2011 19:46

U had de wagen niet mogen aanvaarden wegens de manifest zichtbare problemen.
Nu zal het bijna onmogelijk zijn één en ander te bewijzen. U kunt immers zelf wijzigingen aangebracht hebben aan de wagen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

huurder45

#12 , 13 nov 2011 20:31

Ze zullen de goede stukken erop gezet hebben en dan laten keuren. Eenmaal de keuring achter de rug, de slechte stukken er terug op. Is mij vroeger ook al overkomen :(.
Probeer zo snel mogelijk die wagen terug aan de verkoper te bezorgen. Zijn laffe toestanden!

4ringsdude
Topic Starter

#13 , 13 nov 2011 22:19

Ik heb net een pb gekregen van iemand hier.

" Je zou versteld staan wat je gekeurd kan krijgen door 50€ in de asbak te laten liggen" en als je iemand bij de keuring kent moet je de wagen zelf niet aanbieden... papieren afgeven is voldoende.

Dus ja zal waarschijnlijk zo gegaan zijn. Want de achterste pot is zeker niet terug gezet want alles is aan elkaar gelast tot vanachter. En de bandjes zijn zeker niet van de wagen gegaan.

De wagen niet aanvaarden is hetzelfde als zelf de koop ontbinden en dan was ik mijn voorschot kwijt. en aangezien er nog andere kopers waren die hem zo wouden kopen zonder keuring zou hij dezelfde dag aan een ander verkocht zijn en dan stond ik zeker nergens.

huurder45

#14 , 13 nov 2011 22:29

Dus volgend jaar 50 € in de asbak laten liggen en ge zijt er weer voor een jaar vanaf :)

Tope

#15 , 13 nov 2011 22:46

De wagen niet aanvaarden is hetzelfde als zelf de koop ontbinden en dan was ik mijn voorschot kwijt. en aangezien er nog andere kopers waren die hem zo wouden kopen zonder keuring zou hij dezelfde dag aan een ander verkocht zijn en dan stond ik zeker nergens.
Het hangt er maar vanaf hoe je het bekijkt.
Je bent wel je voorschot niet kwijt, maar nu zit je opgescheept met een wrak.

Je kan de auto ook eerst aanbieden in het Diagnosecentrum van de VAB en met die resultaten naar het keuringstation trekken: http://www.vab.be/nl/producten/diagnose ... fault.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Consumenten Koop”