7 dagen bedenktijd

Thorrific
Topic Starter

7 dagen bedenktijd

#1 , 28 okt 2011 22:59

Context:
1. Ik heb zaterdag 22/10/2011 bij Vandenborre een LED-tv gekocht aan 699€ + verzekering (199€) (en alles reeds betaald met eco-cheques in de winkel, niets online besteld).
2. Deze tv komen ze morgenmiddag leveren (zaterdag 29/10/2011).
3. Ondertussen is de prijs van deze tv van 699€ naar 549€ gezakt (een verschil van 150€).

Vraagstelling:
Nu, 150€ is al redelijk wat geld en vroeg ik mij af of er een Belgische/Europese wetgeving bestaat die mij toelaat deze tv terug in te ruilen?
Iets zoals "als consument hebt u 7 dagen bedenktijd"... Het idee is dan om met dat geld deze tv opnieuw aan te kopen en 150€ uit te sparen.
--> Kan iemand dit bevestigen en hiernaar verwijzen?

Een andere mogelijkheid is (indien er effectief een ondersteunende wetgeving bestaat) overeen te komen met Vandenborre het verschil in prijs terug te laten betalen... of desnoods daarmee iets extra in hun winkel aan te kopen.

Advies:
Indien de wetgeving bestaat, is het dan best bij het leveren van de tv, deze:
1. niet te aanvaarden en dus ook niet ondertekenen voor afgifte en dus ook geen tv ontvangen... desnoods hen vragen iets te laten tekenen waarbij ze effectief bevestigen dat ik de tv niet in ontvangst neem (ter bewijs dat ik hem nooit gehad heb).
2. de tv wel ontvangen maar niet laten uitpakken en installeren zodat alles in zijn originele, gesloten verpakking blijft?

Alvast bedankt voor jullie expertise en een spoedige reactie! :)
Zoals je ziet is het allemaal nogal last-minute helaas.

Groeten,

Thorrific.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg

#2 , 28 okt 2011 23:16

U hebt de koop gesloten in de winkel van de verkoper. De koop is definitief en u hebt geen bedenktijd; dat geldt voor verkoop op beurzen en bij u thuis (maar zelfs dan alleen als u de verkoper niet uitgenodigd hebt).
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

JohnD

#3 , 28 okt 2011 23:20

Er is naar mijn weten geen enkele wet die VDB verplicht deze TV terug te nemen. Uiteraard wisten de verkopers dat dat bepaald toestel in prijs ging zakken. Als ze dit verplicht waren, en dat is nogal evident dacht ik, zou geen enkele winkel nog zijn prijzen durven laten zakken. Dat wil niet zeggen dat sommige firma's u het verschil niet zullen teruggeven, maar dat hangt af van hun verkoopsvoorwaarden. Ik weet niet of dit bij VDB het geval is. U kan het altijd vragen natuurlijk.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Reclame

WP002

#4 , 29 okt 2011 00:35

Heeft VDB geen laagste prijsgarantie? Dat willen ze in hun opdringerige reclamespotjes ons toch altijd doen geloven.

Lightning

#5 , 29 okt 2011 09:27

We volgen de prijzen van onze concurrenten nauwgezet en systematisch op. Tientallen medewerkers noteren in heel het land de prijzen in andere winkels. Indien we bij een concurrent, in een straal van 20 km rond uw XYZ winkel, hetzelfde toestel tegen een lagere prijs aantreffen, passen we onmiddellijk onze prijs aan.
......
Zelfs na aankoop blijven we garanderen dat u de laagste prijs hebt betaald. Want als u binnen de 30 dagen na aankoop, en in een straal van 20 km rond uw XYZ winkel, hetzelfde toestel tegen een lagere geafficheerde prijs zou zien, aan dezelfde servicevoorwaarden, dan betalen we u het verschil terug. Deze garantie geldt zelfs indien u de lagere prijs in een XYZ winkel zou zien. U dient gewoon online uw aanvraag tot terugbetaling in en het verschil wordt teruggestort op uw bankrekening of via een waardebon.
TS kan het er alleszins op wagen om het verschil terugbetaald te krijgen. In eerste instantie hebben ze het wel over de prijzen van de concurrentie, maar wat verder stellen ze dat de "laagste prijs garantie" ook van toepassing is voor XYZ winkels binnen een straal van 20 km rond de zaak waar de aankoop plaats vond. Uiteraard valt die laatste per definitie binnen die straal van 20 km.

Thorrific
Topic Starter

#6 , 29 okt 2011 11:54

@Allen: enorm bedankt voor de spoedige reacties! Ik had nooit gedacht nog tijdig een reactie te krijgen. :)

@Oude Belg: inderdaad, ik had echter vernomen dat er een Europese wetgeving bestond ivm 7 dagen maar deze is enkel geldig als je iets online gekocht hebt (en tot 14 dagen na aankoop).

@JohnD: juist, vanuit dat standpunt lijkt het inderdaad logisch dat wanneer de prijs zakt een winkel niet plots het verschil gaat terugbetalen.

@ Werner Peeters, Lightning: Enorm bedankt voor jullie toelichting. Ik heb zojuist dezelfde voorwaarden teruggevonden en VDB gebeld. Op hun startpagina, links ("Kan ik u helpen?"), via de 4de link kan je een aanvraag tot terugbetaling indienen en dan zou het verschil teruggestort worden.

Dus laat ons hopen dat het ook effectief zo is.
"U ontvangt binnen de drie weken een antwoord per post en indien na verificatie blijkt dat uw terugbetalingsaanvraag gegrond is een aankoopbon ter waarde van het verschil."

30 dagen... dus ondertussen ook maar screenshots genomen van:
- het betreffende artikel aan de verlaagde prijs op hun website, met datum & tijd erbij.
- de betreffende garantie en hun verklaring.

Alvast bedankt en ik hou jullie op de hoogte! :)

Terug naar “Consumenten Koop”