kosten garage

taxidriver
Topic Starter

kosten garage

#1 , 27 okt 2011 19:27

Beste,

Ik heb een vraagje ivm eventuele kosten van een herstelling van mijn wagen in de garage.

Een kleine maand geleden heb ik een probleem met de wagen. Ik laat hem hiervoor via de pechbijstand naar mijn garage slepen.
Zij kijken de wagen na en concluderen dat stuk y vervangen moet worden. Ik blij want probleem opgelost, en betaal de factuur.

Vorige week op vakantie in frankrijk krijgt de wagen exact dezelfde problemen. Wij laten de auto via de pechbijstand naar een erkende garage afslepen waar de auto wordt nagekeken. Zij vinden geen enkel probleem, krijgen de wagen terug aan de praat en sturen ons terug op pad.

Nu deze week weer exact hetzelfde probleem (3x hetzelfde in dezelfde maand) waardoor ik stil val op de Antwerpse ring en wordt afgesleept door het fast project. De kosten hiervoor bedragen een dikke 200 € en worden niet door de pechbijstand vergoed. Auto wordt terug weggesleept naar mijn garage alwaar hij nu voor herstelling binnen is.

Enkele vraagjes:

- valt deze herstelling binnen de garantie van de werken waarvoor ik de eerste keer de factuur heb betaald? Zo neen, ik heb toen een kleine 400 € betaald voor iets wat men vervangen heeft wat blijkbaar helemaal niet nodig was (nog steeds hetzelfde defect). Kan ik deze factuur nog protesteren of eventueel in mindering laten brengen?
- Kan ik de kosten van het wegslepen op hen verhalen? Het is per slotte van rekening doordat zij een foute herstelling hebben gedaan ik in pan val op de ring (in het midden van de spits geen aangename ervaring trouwens)
- Het echte probleem lijkt nu moeilijk te vinden. Kunnen zij mij onbeperkt werkuren (a rato van + 60€) aanrekenen?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 okt 2011 14:25

Normaal heb je gerantie op een herstelling. Probleem is dat een garage altijd kan beweren dat het niet op hetzelfde probleem gaat. Je moet al technisch héél goed op de hoogte zijn om dit te kunnen controleren.

Ik heb iets gelijkaardigs voorgehad met een VW Polo. Ik heb toen de importeur (D'Ieteren) aangeschreven en mijn verhaal gedaan, inclusief scans van de facturen, en deze hebben er zich mee bemoeit zodat ik van de 3 facturen er maar één moest betalen. De betrokken garage heeft ook bezoek gehad van D'Ieteren om één en ander uit te klaren.

Misschien kan u hetzelfde proberen bij de verdeler van uw merk van wagen?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

j.demoor

#3 , 29 okt 2011 09:30

“Art.1649septies.§ 1. Elke garantie is bindend voor diegene die haar biedt volgens de in het garantiebewijs en de daarmee samenhangende reclame vastgestelde voorwaarden.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

Onderzoek dit garantiebewijs.

“Art.1315.Hij die de uitvoering van een verbintenis vordert,moet het bestaan daarvan bewijzen.Omgekeerd moet hij die beweert bevrijd te zijn,het bewijs leveren van de betaling of van het feit dat het tenietgaan van zijn verbintenis heeft meegebracht.”(B.W.).

“Art.870.Iedere partij moet het bewijs leveren van de feiten die zij aanvoert.”(Gerechtelijk Wetboek).

Indien u de fouten van uw garagist aantoont dan kan u ook vergoeding vorderen voor de schade die u erdoor leed.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

taxidriver
Topic Starter

#4 , 06 nov 2011 17:31

Ondertussen wagen gaan afhalen waar men mijn met een smoes probeerde af te wimpelen. De brandstofleidingen zouden verkeerd aangesloten zijn geweest door eigen toedoen.
Dat de wagen al 2 keer hiervoor voor hetzelfde probleem bij hen binnen geweest, vergeten ze blijkbaar... Ik protesteer. De verantwoordelijke wordt er bijgeroepen en het enige dat
die kan zeggen is dat ik de factuur en er anders maar een rechtszaak van moet maken. Ik heb de factuur dan onder voorbehoud betaald.

Mijn volgende stap: een aangetekend schrijven naar zowel garage als importeur (ook hier gaat het over D'ieteren). Wat moet er exact in dit aangeschrijven staan? Moeten hier speciale regels voor gevolgd worden?

Mijn polis "rechtsbijstand wagen" dekt geen contractuele verschillen, misschien dat mijn rechtsbijstand familiale verzekering wel doet, maar ik vrees ervoor..

Kan je ergens terecht waar je gratis juridisch kan inwinnen?

Alvast bedankt!

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 nov 2011 09:26

Mijn ervaring met deze imorteur is zeer positief! Ik zou uw schrijven enkel naar D'ieteren richten, niet naar de garage. D'ieteren zal hen er wel op aanspreken, wees gerust. Doe uw verhaal kort en gestructureerd uit de doeken, voeg kopies van de facturen bij, en vermeld dat u van een merk als XXX toch een betere service verwacht had, en dat u toch een oplossing verwacht, aangezien u en uw familie anders in de toekomst andere merken zullen opzoeken om een wagen te kopen (iets in die trend, maar zeker beleefd blijven).

U mag dan reactie van D'ieteren verwachten, de garage zal door hen aangesproken worden, en u kan ook een compensatie verwachten. Dit was toch zo in mijn geval, wat héél erg vergelijkbaar was (wagen een aantal keer voor hetzelfde "symptoom" binnen geweest, drie keer factuur gehad met telkens een iets andere reden van het symptoom. Mail gestuurd naar D'ieteren met in attachment mijn facturen. De 2 duurste facturen van de 3 terugbetaald gekregen, garage in kwestie heeft verwittiging gekregen van D'ieteren. Ik ga ondertussen wel naar een andere VW-dealer.)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Consumenten Koop”