Groot pakket ontvangen op mijn naam - Maar Niets besteld?

yalika
Topic Starter

Groot pakket ontvangen op mijn naam - Maar Niets besteld?

#1 , 26 okt 2011 15:36

Hallo,

Ik heb vorige week een pakket (een tafel) ontvangen via pakketpost (weliswaar dus een heel groot pakket).
Op zich niets raars zou je denken,

Maar, het pakket was aan mij geadresseerd, maar ik heb absoluut nergens een tafel besteld.
Daarenboven heeft mijn oude buurman het pakket voor ontvangst getekend, en hij heeft niets moeten betalen.
Er zit ook geen factuur of iets dergelijks bij, op het pakket plakte enkel een etiket met mijn naam en adres erop.

Verder ook geen afzender te zien, enkel de naam van het bedrijf dat het pakketje verzonden heeft (zoals DHL).

Ik zit er wel wat verveeld mee, want weet niet goed wat ik ermee moet doen... Of ik wettelijk verplicht ben iets terug te sturen, of het verzendingsbedrijf proberen op te bellen.

Maar ik voel er eerlijk gezegd niet veel voor om al te veel moeite te doen, om iets waarom ik niet gevraagd heb...

Voorlopig staat alles dus gewoon gestockeerd in de garage.

Iemand tips?

Thanks

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 26 okt 2011 15:42

Wettelijk gezien bent u niet verplicht om dit terug te sturen of te betalen.
Bedrijf zal moeten bewijzen dat u bij hen een bestelling heeft geplaatst. Bovendien kan men niet bewijzen dat u het pakket heeft ontvangen, u heeft niet getekend voor ontvangst.

Wet betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming van 6april 2010

artikel 85: Zijn oneerlijk, de handelspraktijken van ondernemingen jegens consumenten die:
2° agressief zijn in de zin van de artikelen 92 tot en met 94.

artikel 86: Oneerlijke handelspraktijken van ondernemingen jegens consumenten zijn verboden.

artikel 94: Worden onder alle omstandigheden, als oneerlijke handelspraktijken beschouwd, de volgende agressieve handelspraktijken:
6° vragen om onmiddellijke dan wel uitgestelde betaling of om terugzending of bewaring van producten die de onderneming heeft geleverd, maar waar de consument niet om heeft gevraagd.

eylis

#3 , 26 okt 2011 15:43

je hebt niets besteld, geen bestelbon ingevuld of getekend.
Je hebt zomaar van iemand een cadootje gekregen.
Het is voor jou :-)
Wacht gewoon maar tot er iemand iets vraagt;
Strikt genomen is het zelfs niet eens bij jou toegekomen, want je hebt niet getekend voor ontvangst...
toch heel vreemde vergissing.
Het tikt toch niet of zo?

Reclame

yalika
Topic Starter

#4 , 26 okt 2011 15:51

Nee het is een tafel, ik heb het wel opengedaan om te verifieren of er niets raars inzat.

Maar ik bestel nooit iets op het internet, en ik heb zeker geen tafel besteld :-).

Ook al rondgevraagd, maar er is niemand die me een tafel heeft cadeaugedaan.

Ik heb wel online het pakket nagekeken (er stond zo een traceernummer op) en daar stond dus op dat mijn buurman voor ontvangst heeft getekend.

Maar goed, het pakket kan wel gewoon blijven staan, het enige wat ik niet wilde was binnen een paar weken plots een factuur in de bus krijgen dat ik dan verplicht ben om te betalen, en dat terwijl ik niks heb besteld....

eylis

#5 , 26 okt 2011 16:21

factuur kan je zelfs negeren. Ze kunnen niet bewijzend at u iets heeft besteld...

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 okt 2011 16:30

Ik ontvang zo regelmatig pakjes met valse gebitten in. Al of niet gebruikt :lol:
Is eigenlijk voor een tandlabo met zelfde huisnummer maar in een andere staat. Deze staat is toevalling gelegen in het verlengde van mijn straat, en sommige GPS zijn hier nogal onduidelijk en geven mijn straat dezelfde naam als de andere straat, vandaar.Sommige koeriers leggen het pakje gewoon op mijn deurdorpel en vertrekken. Als ik aanwezig ben, wijs ik hun natuurlijk de juiste weg. Anders bel ik even naar dat labo, en komen ze het ophalen. De afstand tussen mijn huis en het labo is echter wel 5 km.

yalika
Topic Starter

#7 , 26 okt 2011 19:17

Niet echt prettig om valse gebitten te ontvangen lijkt me :-).

Wat ik vreemd vond was dat er bij mij effectief mijn naam opstaat.

Dat maakt me een beetje ongerust...

Turaki

#8 , 26 okt 2011 21:52

Heb ook al boeken en dergelijke (iets kleiner dan een tafel, maar zelfde principe) op mijn naam ontvangen, maar ik had die niet besteld en heb die ook niet betaald. Bij ontvangst factuur simpelweg vragen naar bewijs dat u die tafel besteld heeft (kopiëer de wetteksten hierboven in uw brief) en vragen naar geen verdere communicatie tot dit bewijs u voorgelegd wordt; of ontkennen dat u ooit een tafel heeft ontvangen (u heeft niet getekend, dus u weet van niets).

eylis

#9 , 27 okt 2011 08:44

het enige waar je wel op kan/moet reageren is de vraag of ze het terug mogen komen ophalen: daar zegt u best ja op.
Als ze vragen of u het goed wil opsturen naar hen: dat moet u niet (dat kost u tijd en geld) ze moeten zelf het transport organiseren om het goed op te halen. Het is per slot van rekening HUN vergissing die ze moeten rechtzetten.

Turaki

#10 , 27 okt 2011 08:50

het enige waar je wel op kan/moet reageren is de vraag of ze het terug mogen komen ophalen: daar zegt u best ja op.
Als ze vragen of u het goed wil opsturen naar hen: dat moet u niet (dat kost u tijd en geld) ze moeten zelf het transport organiseren om het goed op te halen. Het is per slot van rekening HUN vergissing die ze moeten rechtzetten.
Je bent niet verplicht om deze vraag met ja te beantwoorden: u bent niet verplicht tot bewaring van het product, noch tot terugzending. Enkel en alleen al deze vraag stellen is op zich al een agressieve en bijgevolg oneerlijke handelspraktijk, waarvoor u klacht kan indienen.

artikel 94: Worden onder alle omstandigheden, als oneerlijke handelspraktijken beschouwd, de volgende agressieve handelspraktijken:
vragen om onmiddellijke dan wel uitgestelde betaling of om terugzending of bewaring van producten die de onderneming heeft geleverd, maar waar de consument niet om heeft gevraagd.

bartvdv

#11 , 27 okt 2011 09:01

@Turaki: Ik denk dat hier toch een grondig onderscheid moet gemaakt worden tussen handelspraktijken zoals boeken en gratis-onderbroeken versturen waarbij het de bedoeling is de consument te verleiden tot meer; en een mogelijke vergissing van de leverancier - als dat al mogelijk zou zijn. In het laatste geval denk ik zelfs aan 'vervreemding'. Iets wat je per vergissing werd bezorgd en niet meer wil teruggeven, of doen alsof je van niets weet, is toch gewoon diefstal. Dus alles maar op z'n beloop laten is één mogelijkheid. Het lijkt mij verstandiger om er toch iets meer moeite voor te doen en trachten de leverancier te achterhalen en te contacteren. Via DHL kan je er wel achter komen wie de afzender is.

Lori

#12 , 27 okt 2011 09:05

Vind het heell raar dat er geen factuur of bestelbon aanwezig is . Voor alles hetgeen ik bestel ,vind je dat ook steeds terug in het pakketje .Toch op zijn minst de gegevens van de afzender .
Ik zou daar toch ook werk van maken en bellen naar DHL .

Turaki

#13 , 27 okt 2011 09:30

Pakket op naam? Als dit al een vergissing is van de leverancier, zie ik niet in hoe de wet niet van toepassing is hier. Indien de leverancier een fout maakte, moet die maar de verzender vergoeden. Indien de verzender een fout maakte, is dit voor eigen rekening. De wet spreekt zich niet uit over de mogelijke reden waarom iemand een pakket ontvangen heeft dat hij niet besteld heeft, enkel over wat de verzender of leverancier wel of niet mag. Terugvragen mag niet.
Ik wil hier niet mee zeggen dat je niet mag teruggeven, dat maakt iedereen voor zichzelf uit. Ik wijs enkel op de mogelijkheden.

bartvdv

#14 , 27 okt 2011 09:38

Dat de ontvanger geen kosten moet maken is maar logisch. Maar de tafel zou mogen houden? Volgens mij is de context van de wet die jij aanhaalt hier niet van toepassing. Geldt dit dan ook voor een bank die zich vergist en geld stort op de verkeerde rekening?

Turaki

#15 , 27 okt 2011 10:11

Bij een bank (of iemand anders) die op een verkeerde rekening stort, moet je dit terugbetalen. Een product op het verkeerde adres geleverd moet je ook teruggeven. Op het juiste adres geleverd? Van de bewoner. Wet spreekt trouwens enkel over geleverde producten, niet over geld (geld is geen product, maar een betaalmiddel).

Terug naar “Consumenten Koop”