ik heb onlangs een advocatenkantoor in Nederland benaderd om te zien of zij mij kunnen helpen met het verstrekken van advies omtrent het opzetten van een webwinkel en andere internet diensten. De vraag gaat voornamelijk over het doelgebied Belgie-Nederland, en wat fiscaal het voordeligst is voor mijn situatie: een zaak openen in Belgie met Belgische ondernemingsnummer, of een zaak openen in Nederland, met Nederlands ondernemingsnummer.
Tijdens een eerste verkennend gesprek hebben we hierover gepraat. Het advocatenbureau stelde voor om een advies op te maken over juridische kwesties (wat mag en niet mag) en er ging contact gelegd worden met een collega fyscalistenbureau om de financiele kant van de zaak te bekijken. Er werd verteld dat aanvabgsfase het advies ging gemaakt worden door een stagiaire, die ook aanwezig was op het gesprek. Deze stagiaire werkt aan het laagste loon gehanteerd binnen het kantoor, werd me ook nog verteld.
Ik ging er dus vanuit dat mij een voorstel tot opdracht ging gestuurd worden, met prijsbepaling of op zijn minst prijsindicatie, en dat na mijn bevestiging (handtekening) de werken gingen gestard worden.
Vandaag krijg ik echter een opdrachtbevestiging, waarin reeds 7 werkuren worden aangerekend, aan euro 135/u
Hier de tekst:
Honorarium en verschotten
De werkzaamheden zoals hierboven omschreven kan mijn collega verrichten op basis van een uurtarief van euro 135 excl btw en 4% kantoorkosten. U gaf reeds opdracht tot advies. Mijn collega heeft 7 uur aan uw dossier besteed, waarover ik u een declaratie zal zenden ter hoogte van euro 1170 in totaal, incl. kantoorkosten en btw, die u bijgevoegd aantreft.
Wij zullen u civielrechtelijk adviseren en door u gevraagde fiscale advisering verleend onze samenwerkingspartner XXX tegen een uurtarief dat varieert tussen euro 100 en 200. Wij verwachten nog een bespreking te zullen voeren waarvoor de kosten van mijn collega op basis van bovenstaande uurtarief excl btw en kantoorkosten worden gehonereerd die aanvullend zullen worden gedeclareerd.
Onze samenwerkingspartner XXX zal in principe gratis en vrijblijvenddeelnemen aan onze bespreking. Hierin zal XXX u een prognose van de te besteden uren en de daarbij behorende uurtarief verschaffen.
Graag verneem ik van u of u hier gebruik wil van maken.
Het reeds aangerekende bedrag voor de 7 uren komt neer op euro 1170. Ik voel me er nu ingeluisd.
Moet ik dit bedrag betalen, ook al heb ik helemaal NIETS ondertekend?