gratis elektriciteit

Sleurs
Topic Starter

gratis elektriciteit

#1 , 24 okt 2011 11:35

De huidige energieleverancier van de woning waar een persoon gaat inwonen verplicht deze persoon het energiecontract op zijn naam te nemen , en dus ook de facturen op zijn naam te laten toekomen om recht te hebben op gratis elektriciteit .
Is het niet volgens de wet dat elke gedomicileerde persoon recht heeft op gratis elektriciteit ?

Of heeft men hier enkel recht op wanneer het contract ook op zijn naam staat ?

Dank U

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sleurs
Topic Starter

#2 , 24 okt 2011 12:20

Even bijkomende vraag.

Er is gas en elektriciteit in de woning.

Mag men eigenlijk van twee energielevranciers afhankelijk zijn ?

BVb gas bij een andere leverancier dan elektriciteit ?

Lanox
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 okt 2011 12:33

Ja U kan gas en elektriciteit scheiden.

Waar wil U heen met Uw vraag over het energiecontract? Een bedrijf kan U geen korting geven als U niets betaald heeft.
Laatst gewijzigd door Lanox op 24 okt 2011 13:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Turaki

#4 , 24 okt 2011 12:59

Het is de bedoeling dat de bewoner een contract afsluit met een energieleverancier, tenzij anders overeengekomen met de eigenaar.
Bewoner kan vrij een energieleverancier kiezen, en kan niet verplicht worden een contract over te nemen bij de huidige. Ook mag hij gerust 2 verschillende leveranciers hebben voor elek en gas.
Gratis elek wordt berekend op basis van aantal gedomicileerden.

Gebruiker21

#5 , 24 okt 2011 14:40

De huidige energieleverancier van de woning waar een persoon gaat inwonen verplicht deze persoon het energiecontract op zijn naam te nemen , en dus ook de facturen op zijn naam te laten toekomen om recht te hebben op gratis elektriciteit .
Is het niet volgens de wet dat elke gedomicileerde persoon recht heeft op gratis elektriciteit ?

Of heeft men hier enkel recht op wanneer het contract ook op zijn naam staat ?

Dank U
Vreemde vraag. Hoe denkt u dat de elektriciteitsmaatschappij de gratis electriciteit kan leveren, zonder een contract te hebben met diegene aan wie ze dit moeten leveren? In praktijk wordt deze gratis elektriciteit afgetrokken van de electriciteitsfactuur.

Ik zie niet echt in hoe een electrictitsleverancier aan iemand gratis elektriciteit kan bezorgen als er geen contract is?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

roharro

#6 , 24 okt 2011 14:45

De gratis electriciteit wordt afgetrokken van de jaarlijkse afrekening die wordt toegestuurd aan de persoon op wiens naam het kontrakt staat en dat op grond van het aantal gedomicilieerden in de betroffen woning. Ik weet uit persoonlijke ondervinding dat de persoon op wiens naam het energiekontrakt staat NIET zelf in die woning moet gedomicilieerd zijn om deze vermindering op zijn afrekening te krijgen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Gebruiker21

#7 , 24 okt 2011 15:21

Inderdaad, maar in dat geval heeft de "inwondende persoon" toch geen contact met een energieleverancier? De TS meldt dat de "inwonende persoon" contact heeft opgenomen met de energieleverancier, om aan gratis elektriciteit te komen, waarop de energieleverancier dan ook meldde dat ze die gratis elektriciteit enkel kunnen geven aan iemand met een contract bij hen (dat die iemand al dan niet op dat adres moet gedomicilieerd zijn, is inderdaad niet echt van belang, maar er moet wel een contract zijn).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Sleurs
Topic Starter

#8 , 24 okt 2011 15:22

Er is blijkbaar wat onduidelijkheid mbt mijn vraag.

Persoon mag in een huis gaan wonen van een tante die alleen is en dus geen erfgenamen heeft .

Persoon moet dus niets betalen ( energie , huishuur , gebruikte materialen ) enkel en alleen het huis goed onderhouden en beetje oplappen ( verven , behangen , enz enz ).

Tante wil dat energiefactuur op haar naam blijft toekomen .

Omdat het huis enkele maanden heeft leggestaan is er wel steeds een factuur op dat adres van die woning onder haar naam toegekomen ( leegstandtarief )

Zodus stelde ik me de vraag als de persoon daar gaat wonen , tante op dat factuur ( dat nog steeds op haar naam blijft staan ) gratis elektriciteit krijgt omdat het huis toch door één persoon bewoont word ?

Natuurlijk zal het leegstandtarief gewijzigd worden.

Tante heeft de beslissing ook genomen om die facturen op haar naam te nemen dat wanneer ze zou overlijden persoon alsnog alle kosten van energie moet betalen .

T'is een rare situatie , maar ze wil dit absoluut.

Sleurs
Topic Starter

#9 , 24 okt 2011 15:25

Ik dacht dat die gratis elektriciteit ongeacht wie het factuur of weet ik veel betaald of onder wie zijn naam dat contract staat , werd toegekend per gedomicileerd persoon .

roharro

#10 , 24 okt 2011 21:01

Ik dacht dat die gratis elektriciteit ongeacht wie het factuur of weet ik veel betaald of onder wie zijn naam dat contract staat , werd toegekend per gedomicileerd persoon .
Klopt, dat is wat ik eerder reeds heb geantwoord. Uw tante zal als abonnee gratis electriciteit krijgen voor iedere persoon die in haar woning is gedomicilieerd.

Gebruiker21

#11 , 25 okt 2011 13:04

Inderdaad, maar het is aan de tante om aan de gratis electriciteit te komen, niet aan de persoon die in de woning woont. Vandaar de verwarring, denk ik. De topic starter zegt dat de persoon die in het huis woont, contact heeft opgenomen met de energieleverancier. Uiteraard zal de energieleverancier dan zeggen dat zonder contract, de persoon in kwestie geen gratis electriciteit kan aanvragen. Heeft die persoon ook verwezen naar het contract van de tante?

Misschien toch best de tante eens contact laten opnemen met de leverancier, en gewoon melden dat op dat adres één persoon gedomicilieerd is, met de vraag om dan ook voor één persoon gratis elektriciteit toe te passen...

Wel vreemd, want toen mijn zoontje geboren werd, is de hoeveelheid gratis electriciteit automatisch aangepast bij mijn afrekening... Ze hebben dus die info doorgekregen van het bevolkingsregister, blijkbaar...

roharro

#12 , 25 okt 2011 13:11

Ik heb verleden maand bij mijn electriciteitsleverancier een verklaring moeten afleggen om gratis electriciteit voor een gedomicileerde te bekomen (woont in mijn eigendom maar energiecontracten staan op mijn naam als eigenaar). Normaal automatisch maar soms loopt het blijkbaar toch verkeerd.

Sleurs
Topic Starter

#13 , 07 nov 2011 19:11

Toch nog een bijkomende vraag .

Wij waren overeengekomen om toch maar de elektriciteit voor onze rekening te nemen , en tante de gasfactuur.
Echter zijn wij dan van leverancier van elektricteit veranderd wegens goedkoper .
Tante heeft ons gezegd alls maar zelf te regelen .
Dit hebben we online gedaan .
Wij hebben dus online met haar inlogcode het elektriciteitscontract stopgezet , maar het gascontract veranderd naar een gewoon contract ( niet leegstand ) en op haar naam laten staan zoals overeengekomen .
Ze heeft wel gezegd dat we het factuur toch maar naar het adres van het huis waar we intrekken moeten laten sturen , maar wel onder haar naam dus , want tante heeft af en toe wel wat hulp nodig om alles duidelijk uit te leggen en af en toe verdwijnen er wel eens facturen ( niet betaald dus )
Zodus het factuur van de gas komt normaal gezien onder haar naam op ons adres terecht .
Maar nu stellen we ons wel vragen .
Niet zo zeer bij ons elektriciteitscontract , maar dat ook het gascontract onder haar naam bij ons zal toekomen .
Wat als tante beweerd niet overeengekomen te zijn de gas te betalen .
Wat geld hier als bewijs en wie zal het dan moeten betalen .
Op wiens naam het gas factuur gefactureerd is , of op welk adres het aankomt en wie er daar woont (gedomicileerd staat) ?

Ik stel me toch de vraag hierbij , want als zei op het laatste moment zegt dat we dat niet overeengekomen waren sta ik daar.
Ben al nar haar geweest en ze wil geen papier ondertekenen dat ze beloofd alle gaskosten te betalen .

Een woord is een woord zegt ze .

roharro

#14 , 07 nov 2011 19:27

Wat als tante beweerd niet overeengekomen te zijn de gas te betalen .
Wat geld hier als bewijs en wie zal het dan moeten betalen .
Op wiens naam het gas factuur gefactureerd is , of op welk adres het aankomt en wie er daar woont (gedomicileerd staat) ?

Simpel. Hij die het kontrakt heeft afgesloten (dus op wiens naam het staat) moet betalen.
Het adres naar waar de factuur wordt gestuurd hoeft niet het domicilieadres van de kontraktant te zijn.

Gebruiker21

#15 , 08 nov 2011 09:53

Wij hebben dus online met haar inlogcode het elektriciteitscontract stopgezet.
Dit is wel gevaarlijk. Het is als met de bankkaart en pincode van uw tante geld gaan afhalen voor haar. Als zij achteraf beweert dat zij u die kaart helemaal niet gegeven heeft, en ook geen geld gekregen van u, kan men u beschuldigen van diefstal / misbruik van vertrouwen.

Als uw tante echt van slechte wil zou zijn en de boel tot op het bot wil spelen, kan ze laten traceren dat de contractwijziging vanop een IP adres van uw computer gebeurde, en beweren dat zij daar helemaal geen toestemming tot gegeven had. Maar ik vermoed dat ze het zo hard wel nooit zal spelen. Maar als u echt héél zeker wil zijn: best een en ander op papier zetten (gewoon wat overeengekomen is, hoe de contracten aangepast zijn, vanaf wanneer, enz..., in tweevoud, datum erbij en door beide partijen tekenen). Zo ben je zeker en dit document zal bij eventuele conflicten bewijskracht hebben.

Terug naar “Consumenten Koop”