Problemen plaatsing zonnepanelen rechten/plichten

albert motard
Topic Starter

Problemen plaatsing zonnepanelen rechten/plichten

#1 , 21 okt 2011 03:57

Hallo forumers,

Effe in het kort uitgelegd doet het volgende probleem zich voor ivm plaatsing zonnepanelen.
3 augustus Zonnepanelen firma A komt langs voor offerte op te maken, opmetingen worden gedaan lengte dak van op de grond de hoogte aan de hand van het uittellen van het aantal leien ook vanaf de grond, dus niemand neemt de afmeting op het dak!
Doordat er een andere firma B ook offerte komt opmaken neemt deze de afmetingen op het dak zelf.
Omdat ik nu de juiste afmetingen van het dak bezit mail ik deze ook door naar firma A, die nadien de beste offerte/indruk maakt voor ons.

5augustus Verkoper komt nog eens langs voor de definitieve uitleg en opmaak voor contract met foto's van onze woning en dak, ik heb toen ook expliciet gevraagd om het dak op te meten en de staat van het dak en de elektrischeinstallatie te bekijken zodat als er extra kosten zouden zijn we deze bij in onze financiering zouden kunnen laten verwerken. Het enige wat de verkoper doet is foto's maken van het dak van op de grond en de elektrischeinstallatie. Deze info verwerkt hij en verstuurd hij naar de plaatsingsfirma waarvoor de man werkt. (nog steeds zonder het dak gezien te hebben)
Wij krijgen van hem een copy van het document met alle verwerking en documentatie van het project via mail, waarin staat dat het timmerwerk en de dakbekleding BEIDEN IN GOEDE STAAT VERKEREN!!
Verkoper komt bij ons langs na goedkeuring van de plaatsingsfirma met het contract voor de werken dat wij dan ondertekenen, plaatsing zou plaatsvinden in de eerste 14d van september. (in het contract hebben wij laten zetten dat de plaatsing diende te gebeuren voor 1 oktober 2011 voor de groenestroomcertificaten die na deze datum zouden verminderen)

15 september nog steeds geen plaatsingsdatum vernomen. Wij contacteren de firma deze zeggen dat ze nog geen voorschot gekregen hebben van ons, waarop wij antwoorden dat de verkoper gezegd had dat wij het document van goedkeuring groenelening van de bank moesten mailen en dat dit voldeed. Verantwoordelijke van de firma heeft dan naar onze bankdirecteur gebeld om te checken dat het geld idd beschikbaar was (wat dus zeker het geval was en nog steeds zo is). Ok is in orde lieten zij ons weten plaatsing is voorzien op 22 september maar zal gebeuren door een franstalige firma wegens druk schema.

22 september franstalige (van Lille Frankrijk) plaatsingsploeg komt aan om 9u, na een half uurtje bellen ze terug aan met melding dat zij in Frankrijk geen leiendaken doen enkel pannendaken. Nu is het probleem dat mijn leien op meerdere plaatsen genageld zijn en dat zij hiervoor heel het dak moeten demonteren/monteren, nu bellen zij naar hun baas in Frankrijk om dit te melden en of zij de goedkeuring van hem krijgen om dit te doen --> negatief werk duurt langer dan 1d en dit was niet voorzien, resultaat 10u vertrek franse installatieploeg.

Contact met verantwoordelijke firma, deze meld dat zij een spoedvergadering zullen organiseren en zo spoedig mogelijk de werken zullen realiseren. Nieuwe plaatsingsdatum wordt vastgelegd op 19 en 20 oktober. Door iemand van hun vaste plaatsingsploegen !

19 oktober vaste plaatsingsploeg ter plaatsen 9u persoon begint aan de werken, 9u20 beld deze aan en meld me dat de staat van het dak niet goed is en dat ik eerst het dak moet vernieuwen. Ik zeg tegen deze persoon dat ik niet kan toveren en dat de verkoper verklaart heeft dat de staat van het dak en het timmerwerk GOED IS . 9u45 plaatsingsploeg is met de noorderzon verdwenen.
Weeral is naar de verantwoordelijke gebeld, zij zegt me dat de staat van het dak niet goed is en dat ik het moet vernieuwen, waarop ik antwoord dat een dak niet op 2mnd versleten kan zijn en dat ik zwart op wit heb dat de verkoper verklaart heeft dat de staat van het dak en het timmerwerk goed is en dat dit door hun goedgekeurd werd !! Zij zullen weeral is moeten vergaderen ower wat er gebeuren moet. :x :x

Tot op heden heden heb ik nog niets vernomen. Nu is mijn vraag wat zijn mijn rechten/plichten in deze zaak :?:

PS sorry dat het verhaaltje zelfs ingekort een hele boterham is maar het hele verhaal schetst het probleem :wink:

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 22 okt 2011 10:34

“Art.1139.De schuldenaar wordt in gebreke gesteld, hetzij door een AANMANING of door een andere daarmee gelijkstaande akte, hetzij...Art.1146.Schadevergoeding is dan eerst verschuldigd wanneer de schuldenaar in gebreke is zijn verbintenis na te komen...Art.1610.Wanneer de verkoper in gebreke blijft de levering te doen binnen de tussen partijen bedongen tijd, heeft de koper de keus om ontbinding van de koop ofwel...te vorderen, indien de vertraging alleen aan de verkoper te wijten is” (Burgerlijk Wetboek).

‘Nieuwe plaatsingsdatum wordt vastgelegd op 19 en 20 oktober...9u45 plaatsingsploeg is met de noorderzon verdwenen‘

Maan uw verkoper aangetekend aan de overeenkomst onverwijld uit te voeren of te erkennen dat de overeenkomst beëindigd is met een schadevergoeding die u daarin bepaalt. Citeer daarin ‘waarin staat dat het timmerwerk en de dakbekleding BEIDEN IN GOEDE STAAT VERKEREN!!’. Geeft hij hieraan geen tijdig en afdoende gevolg daag hem dan daartoe voor de rechter.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

albert motard
Topic Starter

#3 , 22 okt 2011 21:56

Maandag nog is proberen met telefonisch contact indien hier geen verdere oplossing aangeboden wordt, gaat er dinsdag een aangetekende brief richting zonnepanelen firma ;)

Alvast bedankt voor uw hulp en verduidelijking j.demoor :)

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”