Laptop - garantie van 1 jaar

Inge1211
Topic Starter

Laptop - garantie van 1 jaar

#1 , 14 okt 2011 20:13

Hallo,

Op 31.12.2010 kochten wij een laptop van het merk Acer bij X.
Vorige week startte ik de laptop op en was er een zwarte vlek op het scherm, en het beeld flikkerde continue.
We zijn de dag erna onmiddellijk terug gegaan naar de winkel samen met het aankoopbewijs, de originele doos, e.d.
Toen we ons probleem aan de verkoper toonde, lachte hij en haalde hij aan: "Dit valt wel niet onder je 1 jaar garantie en want je hebt duidelijk op het scherm geduwd".

Wij waren echt ontzet. Onze pc stond gewoon op de bureau, een uurtje eerder ging hij normaal - toen we hem opnieuw open deden, was de zwarte vlek er... Wij hebben hem dus echt niet laten vallen en hebben er al zeker niet op geduwd.
De verkoper haalde aan van hem kosteloos te laten opsturen naar Acer, maar hij kon bijna met zekerheid zeggen dat dit niet onder garantie zou vallen want het "lijkt" alsof wij er op hebben geduwd... een nieuw scherm zou ons +/- 150 euro kosten.

Ik vroeg me nu af, kan dit zo maar ? Zijn wij het "slachtoffer" van het feit dat het "lijkt" alsof er op het scherm geduwd werd ?

Ons aankoopbewijs vemeldt duidelijk dat we 1 jaar garantie hebben... Kan iemand ons raad geven ?

Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door Inge1211 op 14 okt 2011 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 okt 2011 20:22

Een jaar is dat een nieuwe? Hier enkele links
http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;

Inge1211
Topic Starter

#3 , 14 okt 2011 20:33

Ja, het gaat wel degelijk om een nieuwe laptop... blijkbaar hebben wij dus recht op 2 j garantie ?

Ik stel me de vraag: als wij een probleem hebben met onze laptop, en zij beweren dat wij dit hebben "stuk" gemaakt - valt dit dan ook onder garantie ? En kunnen zij dit zomaar zeggen ?

Zo is het voor hun dan wel gemakkelijk om te zeggen tegen hun klanten: dit gebrek is jouw schuld - dus bij ons geen garantie...

Toch al bedankt om ons de links door te geven!

Reclame

Turaki

#4 , 14 okt 2011 23:52

Wettelijke garantie van 2 jaar is geldig, maar enkel binnen de 1e 6 maanden moet de verkoper bewijzen dat u schuld heeft aan de "schade". Na die 6 maanden ligt de bewijslast bij u, dus u zal moeten bewijzen dat het scherm vanzelf is kapotgegaan, en niet door er op te gaan zitten.
Heb trouwens zelf al een keer een laptop gezien waar iemand op was gaan zitten: grote zwarte vlek, waaruit verschillende barsten vertrokken naar de randen van het scherm.

Evarist61

#5 , 16 okt 2011 23:51

Spijtig genoeg is de importeur van ACER rechter en partij.
Ik ben elektrotechnicus en ken dat probleem. LCD schermen zijn supersnel kapot. Je gaat moeilijk kunnen bewijzen dat er geen druk op het scherm is uitgeoefend. Heeft niemand (een kind) dit achter uw rug gedaan? Lag er geen stylo op uw keyboard?

Redrum

#6 , 17 okt 2011 10:01

Ja, het gaat wel degelijk om een nieuwe laptop... blijkbaar hebben wij dus recht op 2 j garantie ?

Ik stel me de vraag: als wij een probleem hebben met onze laptop, en zij beweren dat wij dit hebben "stuk" gemaakt - valt dit dan ook onder garantie ? En kunnen zij dit zomaar zeggen ?

Zo is het voor hun dan wel gemakkelijk om te zeggen tegen hun klanten: dit gebrek is jouw schuld - dus bij ons geen garantie...
Wettelijke garantie is twee jaar, wat er ook moge gezegd of geschreven worden.

Het is echter voor u even gemakkelijk om te zeggen dat het hun schuld is, dan voor hen om te zeggen dat het uw schuld is. Dat mes snijdt aan twee kanten, vandaar de 6-maanden termijn. Twee jaar garantie is namelijk aanzienlijk, en het is ook niet de bedoeling dat de consument eender wat kan ruilen binnen die periode, al zeker niet omdat hij inderdaad vaak schuldig is. Als iedereen die zijn GSM laat vallen die zomaar binnen de twee jaar kan ruilen, gaan er nog wat meer bedrijven failliet vrees ik.

mapleleiah

#7 , 19 okt 2011 10:40

Acer staat bekend voor zijn gebrekkige kwaliteit. Maar dat terzijde ...

Er wordt vaak bij herstellingen gediscussieerd over wie schuld heeft aan een defect. Indien Acer terugkomt met het nieuws dat u de herstelling moet betalen, kunt u nog proberen met een aangetekende zending. Als dat niet helpt, dan moet u voor zichzelf afwegen of het de kosten van verdere stappen waard is. 150 euro is veel geld, maar alles hangt af van de totale waarde van de laptop. Als die bv. 1250 euro had gekost, valt dat nog mee. Als het een laptop van 500 euro was, kunt u misschien beter volgende keer een nieuwe halen van een goed merk.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Redrum

#8 , 19 okt 2011 13:55

xxx staat bekend voor zijn gebrekkige kwaliteit. Maar dat terzijde ...
Dergelijke uitspraken kunnen hier beter niet gedaan worden, tenzij je daar statistische gegevens over hebt. Maar aangezien er bij de consumentenelectronica nauwelijks nog goede of slechte merken bestaan omdat de grote merken vaak dezelfde onderdelen gebruiken, lijkt mij dat onwaarschijnlijk.

Carlo

#9 , 19 okt 2011 14:22

Hoe kan die verkoper beweren dat er op 't scherm werd gedrukt en daardoor beschadigd, is er dan zichtbare schade aan je scherm.
Meestal krijg je bij laptop's zwarte vlekken of andere beeldfouten, als er stekkertjes loskomen. Soms kan je dat controleren, door onderaan de rand van je scherm even drukken met je vinger, soms zie je dan de vlek of de strepen even verspringen, teken dat er iets niet meer helemaal vast zit.
Betreffende de garantie, Acer geeft op sommige modellen, 1 jaar garantie en op sommige 2 jaar, en de optie om een uitgebreide garantie.
Je kan je laptop aanbieden via hun website, en daar je garantie invullen.
En, zoals hier eerder aangegeven, voor mij nooit geen Acer meer.

Redrum

#10 , 19 okt 2011 14:49

Betreffende de garantie, Acer geeft op sommige modellen, 1 jaar garantie en op sommige 2 jaar, en de optie om een uitgebreide garantie.
Je hebt op alle modellen zeker 2 jaar garantie. Dat is wettelijk vastgelegd. Een bedrijf of verkoper kan daar wel boven, maar niet onder.

De wet is zeer duidelijk, net om het gebruikelijk gepalaver over schuld en onschuld te vermijden. Tijdens de eerste 6 maanden gaat men er van uit dat het gebrek er al was van bij de levering, en is het aan de verkoper om eventueel het tegendeel te bewijzen. Voor elektronisch materiaal, dat vaak snel veroudert, is dat eigenlijk een zeer sterke garantie.

Na 6 maand zal echter de consument moeten aantonen dat de schade of slechte werking te wijten is aan een gebrek, én dat dat gebrek al van bij de levering aanwezig is. Vanaf dan zijn opmerkingen over wat de verkoper al dan niet terecht beweert of kan bewijzen dan ook zinloos. Hij moet niks meer bewijzen.

mapleleiah

#11 , 19 okt 2011 15:10

xxx staat bekend voor zijn gebrekkige kwaliteit. Maar dat terzijde ...
Dergelijke uitspraken kunnen hier beter niet gedaan worden, tenzij je daar statistische gegevens over hebt. Maar aangezien er bij de consumentenelectronica nauwelijks nog goede of slechte merken bestaan omdat de grote merken vaak dezelfde onderdelen gebruiken, lijkt mij dat onwaarschijnlijk.
Als u problemen hebt met een merk en 10 mensen rond u ook, gaat u dan nog altijd zeggen dat er eerst statistieken moeten zijn om te bewijzen dat dat merk slecht is? Ik reken nog altijd voor een groot deel op persoonlijke statistieken, want vele statistieken zijn toch gekleurd (ook de persoonlijke, maar soit).

Het gaat ook niet alleen over bouwkwaliteit, maar ook over service achteraf. Van sommige merken en winkelketens is nu eenmaal geweten dat ze minder makkelijk onder garantie herstellen.

Normaal noem ik geen namen, maar aangezien de OP dat al gedaan had ... indien de moderator dit wenst, wil ik wel gerust mijn bericht aanpassen.

Dit helpt echter de OP niet verder (behalve dan dat 'm volgende keer wel een ander merk of een andere winkel zal kiezen) en het zal woord tegen woord blijven.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Carlo

#12 , 19 okt 2011 17:06

@Redrum
de garantie die Acer u geeft;
http://www.acer.be/ac/nl/BE/content/standaardgarantie" onclick="window.open(this.href);return false;

Fore

#13 , 19 okt 2011 19:30

@Redrum
de garantie die Acer u geeft;
http://www.acer.be/ac/nl/BE/content/standaardgarantie" onclick="window.open(this.href);return false;

Art. 1649quater. § 1. De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar te rekenen vanaf voornoemde levering.
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1&numero=1" onclick="window.open(this.href);return false;
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

bartvdv

#14 , 19 okt 2011 22:27

Maar eigenlijk is het niet de fabrikant Acer die de garantie van twee jaar moet geven, maar wel de verkoper. Acer kan perfect legaal één jaar fabrieksgarantie geven. En daar ligt nu net het grote probleem voor de gewone consument omdat de verkoper (de tussenpersoon) natuurlijk niet wil opdraaien voor een gratis herstelling (Overigens geldt de garantie van 2 jaar niet voor producten die op naam van een zaak gefactureerd worden).

Redrum

#15 , 20 okt 2011 09:49

Maar eigenlijk is het niet de fabrikant Acer die de garantie van twee jaar moet geven, maar wel de verkoper. Acer kan perfect legaal één jaar fabrieksgarantie geven.
Tenzij ze rechtstreeks verkopen uiteraard, wat ze voor een aantal dingen wel doen.
Maar bij OP stond ook op het aankoopbewijs blijkbaar dat er 1 jaar garantie was, en daar mag duidelijk over gezegd worden dat het niet uitmaakt wat er op aankoopbewijzen, fakturen, websites of wat dan ook staat. De wet zegt 2 jaar en daardoor is het ook 2 jaar.

Er is natuurlijk een hele markt voor extra en verlengde garanties ontstaan, waardoor men de consument liefst wat in het ongewisse laat.

Terug naar “Consumenten Koop”