Laptop: garantie op batterij slechts 1 jaar?

mgpg
Topic Starter

Laptop: garantie op batterij slechts 1 jaar?

#1 , 12 okt 2011 12:01

Geachte forumleden

hier een kort chronologisch overzicht m.b.t. mijn laptop:

OKT 2008: aanschaf van de notebook via de officiële online store van het desbetreffende merk (A).

MEI 2010: batterij gezwollen (defect) en dus onbruikbaar in de laptop. Zodoende bestel ik een nieuwe batterij (€130) om dit probleem te verhelpen.

OKT 2011: de nieuwe batterij (aangekocht in mei 2010) is recent ook gezwollen en dus defect. Omdat ik geen zin heb om alweer €130 op te hoesten, verricht ik wat research omtrent de wettelijke garantie op aankopen in de EU. Blijkbaar heb ik 2 jaar wettelijke garantie op de batterij en aangezien deze aangekocht is in mei 2010, is deze dus nog steeds onder garantie. Met deze informatie neem ik telefonisch contact op met de technische dienst van A, die mij - na het aanhalen van mijn argumenten - doorverwijzen naar de juridische dienst. Daar antwoordt men mij het volgende, ik citeer: "batterijen vormen een uitzondering op de wet Consumentenkrediet aangezien zij - omwille van hun aard - 'deteriorerende' producten zijn en er dus een minder lange garantie, nl. 1 jaar, op van toepassing op." Aangezien mijn kennis van de wet slechts beperkt is, ga ik maar akkoord met zijn argumentatie.

Nu is mijn vraag echter: is hetgeen de jurist bij A mij vertelde wel degelijk correct? Geldt er op batterijen een minder lange wettelijke garantie dan op andere consumentengoederen?

Dank bij voorbaat
M.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore

#2 , 12 okt 2011 18:15

2 jaar bij batterijen, alleen na 6 maand wordt het tricky.
Wetgeving:
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1&numero=1" onclick="window.open(this.href);return false;
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Redrum

#3 , 14 okt 2011 10:38

Met deze informatie neem ik telefonisch contact op met de technische dienst van A, die mij - na het aanhalen van mijn argumenten - doorverwijzen naar de juridische dienst. Daar antwoordt men mij het volgende, ik citeer: "batterijen vormen een uitzondering op de wet Consumentenkrediet aangezien zij - omwille van hun aard - 'deteriorerende' producten zijn en er dus een minder lange garantie, nl. 1 jaar, op van toepassing op." Aangezien mijn kennis van de wet slechts beperkt is, ga ik maar akkoord met zijn argumentatie.

Nu is mijn vraag echter: is hetgeen de jurist bij A mij vertelde wel degelijk correct? Geldt er op batterijen een minder lange wettelijke garantie dan op andere consumentengoederen?
Ik hoop dat die jurist het over de wet over de Consumentenbescherming gehad heeft ipv Consumentenkrediet, en zelfs dan is dat naast de kwestie, want de garantiewetgeving is eigenlijk iets apart én iets vrij absoluut.

Het is wel zo dat er veel misverstanden over bestaan: de garantiewetgeving beschermt de koper tegen gebreken, maar niet tegen sleet of onoordeelkundig gebruik. Dat een batterij met de tijd en met veelvuldig opladen 'deterioreert' is inderdaad een algemeen gegeven en garantie zal er dan ook normaliter niet voor gelden. Bij extremere toestanden zoals ontploffen of zwellen van batterijen zal dat mogelijk anders zijn en zal dat kunnen beschouwd worden als veroorzaakt door een gebrek aan de batterij.

Reclame

Evarist61

#4 , 16 okt 2011 23:53

Een batterij is een onderdeel en geen consumentenproduct. Daarvoor geldt de 2 jaar waarborg niet.
Als U de accu een tijdje niet gebruikt, laad ze dan half en leg ze in een plastic zak in ijskast.

Fore

#5 , 17 okt 2011 00:33

1 SEPTEMBER 2004. - Wet betreffende de bescherming van de consumenten bij verkoop van consumptiegoederen.
Art. 3. In Boek III, Titel VI, Hoofdstuk IV van het Burgerlijk Wetboek wordt een Afdeling IV ingevoegd, luidende :
" Afdeling IV. Bepalingen met betrekking tot de verkopen aan consumenten...
3° " consumptiegoederen " : alle roerende lichamelijke zaken, behalve :
- goederen die in uitvoering van een beslag of anderszins gerechtelijk zijn verkocht,
- water en gas die niet marktklaar zijn gemaakt in een bepaald volume of in een bepaalde hoeveelheid,
- elektriciteit;
Art. 1649quater. § 1. De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar te rekenen vanaf voornoemde levering.
Batterijen horen hier dus ook thuis

laad ze dan half en leg ze in een plastic zak in ijskast.
ik meende dat vrieskou nefast was voor batterijen
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Redrum

#6 , 17 okt 2011 09:52

Een batterij is een onderdeel en geen consumentenproduct. Daarvoor geldt de 2 jaar waarborg niet.
Een gebrek aan een consumentenproduct lijkt me nochtans redelijk vaak te wijten aan een gebrek aan een onderdeel. Uiteraard is de garantiewetgeving dan van toepassing.

mapleleiah

#7 , 19 okt 2011 10:43

Als TWEE batterijen op dezelfde wijze stukgaan in een laptop, vrees ik eerder dat er iets mis is aan de laptop zelf nl. het laadsysteem ervan binnenin de laptop ... of misschien ligt het aan de lader die u in uw stopcontact steekt! Als het merk bereid is de laptop te onderzoeken, zou het wel eens wel onder garantie kunnen vallen.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Redrum

#8 , 19 okt 2011 14:16

Als het merk bereid is de laptop te onderzoeken, zou het wel eens wel onder garantie kunnen vallen.
De laptop is al 3 jaar oud.

mapleleiah

#9 , 19 okt 2011 15:12

Dat is spijtig. Daar had ik effe niet op gelet. Maar ik zou dus toch de laptop zelf eens laten onderzoeken, desnoods door een andere computerhersteller. Hou er wel rekening mee dat de herstelkost hoog kan uitvallen.

Een familielid had ongeveer hetzelfde voor: laptop werkte niet meer op batterij. Er werd een nieuwe batterij aangeschafd maar enkele maanden later dook hetzelfde probleem op. De laptop kon alleen nog werken op netstroom. Gezien het feit dat de laptop toen al 4 à 5 jaar oud was, is wel geen herstelkost meer gedaan.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Terug naar “Consumenten Koop”