Geachte forumleden
hier een kort chronologisch overzicht m.b.t. mijn laptop:
OKT 2008: aanschaf van de notebook via de officiële online store van het desbetreffende merk (A).
MEI 2010: batterij gezwollen (defect) en dus onbruikbaar in de laptop. Zodoende bestel ik een nieuwe batterij (€130) om dit probleem te verhelpen.
OKT 2011: de nieuwe batterij (aangekocht in mei 2010) is recent ook gezwollen en dus defect. Omdat ik geen zin heb om alweer €130 op te hoesten, verricht ik wat research omtrent de wettelijke garantie op aankopen in de EU. Blijkbaar heb ik 2 jaar wettelijke garantie op de batterij en aangezien deze aangekocht is in mei 2010, is deze dus nog steeds onder garantie. Met deze informatie neem ik telefonisch contact op met de technische dienst van A, die mij - na het aanhalen van mijn argumenten - doorverwijzen naar de juridische dienst. Daar antwoordt men mij het volgende, ik citeer: "batterijen vormen een uitzondering op de wet Consumentenkrediet aangezien zij - omwille van hun aard - 'deteriorerende' producten zijn en er dus een minder lange garantie, nl. 1 jaar, op van toepassing op." Aangezien mijn kennis van de wet slechts beperkt is, ga ik maar akkoord met zijn argumentatie.
Nu is mijn vraag echter: is hetgeen de jurist bij A mij vertelde wel degelijk correct? Geldt er op batterijen een minder lange wettelijke garantie dan op andere consumentengoederen?
Dank bij voorbaat
M.