Beste Forum,
Ik heb een vraag in verband met het herroepingsrecht geldig bij verkoop op afstand.
Als ik de hierover beschikbare informatie nalees lijkt het me dat men dit herroepingsrecht pas kan inroepen na de levering. Ik zou dit willen doen onmiddellijk na mijn bestelling.
Hier mijn verhaal
Ik kocht zojuist 2 autobanden via een nederlandstalige website met een .be domein. Later blijkt dat ik heb besteld bij een franse onderneming. Op zich is dit geen probleem.
Echter, ik heb me vergist van bandenmaat (205 ipv 215).
Het bijkomende probleem is dat de maat die ik nodig heb niet wordt aangeboden op de website, althans niet voor hetzelde merk/type band.
Daarom wens ik de bestelling te annuleren, zelfs voor dat ze wordt verzonden. Dat lijkt me voor beide partijen het meest interessant in dit geval.
Hier meer informatie ivm de bestelling
De website werkt samen met een reeks officiele Belgische garagehouders, waar men de banden kan gaan ophalen. Ze worden dus niet thuis geleverd, maar ik haal ze op bij een Belgische garage.
De website geeft volgende mogelijkheid voor het annuleren van een bestelling :
1. De klant moet de banden terugsturen naar een adres in Frankrijk (ik haal ze af in een Belgische garage, het lijkt me logisch dat ik ze dan ook naar daar kan terugzenden).
2. Na ontvangst wordt het orderbedrag terug gestort minus een administratieve kost van 20 Euro per band.
Als ik deze procedure moet volgen ben ik voor twee banden van 115 Euro (voor de twee) ongeveer 35 euro verzendingskosten naar Frankrijk kwijt + 40 Euro administratieve kosten.
Het kost me dus 75 Euro voor een order van 115 euro te annuleren.
Indien belangrijk : Het aangerekende BTW tarief bedraagt 21%. Dit is het Belgische BTW tarief. Het franse BTW tarief zou 19,6 bedragen. Dit lijkt me een aanwijzing dat het toch om een Belgische verkoop gaat (samen met het .be domein en de nederlandstalige website en de afhaaladressen via belgische garagehouders). Indien dit zo is verwacht ik niet dat de goederen moeten worden teruggezonden naar Frankrijk. Deze hele procedure lijkt me op maat geschreven om retourneren te ontmoedigen.
Mijn concrete vraag is of ik reeds voor de levering/verzending/afhaling de bestelling kan annuleren en aanspraak maken op een volledige terugbetaling. (Ik wil wel een kleine administratieve kost betalen, maar geen 40 euro)
Indien hier een of andere juridische grond voor is, dan kan ik deze inroepen om mijn betaling terug te vorderen. Indien men hier niet op ingaat kan ik dit vervolgens via VISA vorderen aangezien ik via VISA heb betaald. Maar ik moet dan wel recht in mijn schoenen staan.
Alvast bedankt,
Groeten
Steve