Verkoop op afstand, annuleren reeds voor levering.

steveDM
Topic Starter

Verkoop op afstand, annuleren reeds voor levering.

#1 , 09 okt 2011 22:06

Beste Forum,

Ik heb een vraag in verband met het herroepingsrecht geldig bij verkoop op afstand.
Als ik de hierover beschikbare informatie nalees lijkt het me dat men dit herroepingsrecht pas kan inroepen na de levering. Ik zou dit willen doen onmiddellijk na mijn bestelling.
Hier mijn verhaal

Ik kocht zojuist 2 autobanden via een nederlandstalige website met een .be domein. Later blijkt dat ik heb besteld bij een franse onderneming. Op zich is dit geen probleem.
Echter, ik heb me vergist van bandenmaat (205 ipv 215).
Het bijkomende probleem is dat de maat die ik nodig heb niet wordt aangeboden op de website, althans niet voor hetzelde merk/type band.
Daarom wens ik de bestelling te annuleren, zelfs voor dat ze wordt verzonden. Dat lijkt me voor beide partijen het meest interessant in dit geval.

Hier meer informatie ivm de bestelling
De website werkt samen met een reeks officiele Belgische garagehouders, waar men de banden kan gaan ophalen. Ze worden dus niet thuis geleverd, maar ik haal ze op bij een Belgische garage.
De website geeft volgende mogelijkheid voor het annuleren van een bestelling :
1. De klant moet de banden terugsturen naar een adres in Frankrijk (ik haal ze af in een Belgische garage, het lijkt me logisch dat ik ze dan ook naar daar kan terugzenden).
2. Na ontvangst wordt het orderbedrag terug gestort minus een administratieve kost van 20 Euro per band.

Als ik deze procedure moet volgen ben ik voor twee banden van 115 Euro (voor de twee) ongeveer 35 euro verzendingskosten naar Frankrijk kwijt + 40 Euro administratieve kosten.
Het kost me dus 75 Euro voor een order van 115 euro te annuleren.

Indien belangrijk : Het aangerekende BTW tarief bedraagt 21%. Dit is het Belgische BTW tarief. Het franse BTW tarief zou 19,6 bedragen. Dit lijkt me een aanwijzing dat het toch om een Belgische verkoop gaat (samen met het .be domein en de nederlandstalige website en de afhaaladressen via belgische garagehouders). Indien dit zo is verwacht ik niet dat de goederen moeten worden teruggezonden naar Frankrijk. Deze hele procedure lijkt me op maat geschreven om retourneren te ontmoedigen.

Mijn concrete vraag is of ik reeds voor de levering/verzending/afhaling de bestelling kan annuleren en aanspraak maken op een volledige terugbetaling. (Ik wil wel een kleine administratieve kost betalen, maar geen 40 euro)
Indien hier een of andere juridische grond voor is, dan kan ik deze inroepen om mijn betaling terug te vorderen. Indien men hier niet op ingaat kan ik dit vervolgens via VISA vorderen aangezien ik via VISA heb betaald. Maar ik moet dan wel recht in mijn schoenen staan.

Alvast bedankt,
Groeten
Steve

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jan S

#2 , 10 okt 2011 09:30

De Europese richtlijn 97/7 over de bescherming van de consument bij op afstand gesloten overeenkomsten stelt immers dat “de leverancier verplicht (is) de door de consument gestorte bedragen kosteloos terug te betalen. Aan de consument kunnen, voor de uitoefening van zijn herroepingsrecht, ten hoogste de rechtstreekse kosten voor het terugzenden van de goederen worden aangerekend” .
Hieruit blijkt m.i. dat u enkel de kosten hoeft te dragen voor het terugsturen van de goederen en dus niet voor ev. bijkomende administratieve kosten.

Verder ook nog het volgende:
De verkoper is verplicht je in te lichten over je recht om je aankoop te herroepen (verzakingsrecht) binnen een termijn van minstens 7 werkdagen. Dit recht moet hij op de website vermelden. Hij moet het je ook bevestigen, ten laatste bij de levering van het product of de dienst. Doet een Belgische verkoper dit niet, dan heb je volgens de Belgische wet het recht om het product te houden zonder het te betalen.
Bij elke verkoop op afstand, bijvoorbeeld via postorderbedrijven en webtraders, heb je het recht om het geleverde goed terug te sturen. Deze waarborg omvat een verzakingstermijn van minstens 7 werkdagen voor de aankoop van goederen en begint te lopen op de dag na de levering.
Je moet de verkoper op de hoogte brengen voor het einde van de verzakingstermijn per brief, fax of e-mail. Hou het bewijs hiervan bij.
Hopelijk helpt dit je al wat verder.
Bovenstaand bericht omvat enkel mijn persoonlijk visie en geen sluitend juridisch advies.
Raadpleeg ook steeds de bevoegde overheid.

j.demoor

#3 , 11 okt 2011 09:12

“Art.46.§ 1. De consument moet schriftelijk of op een andere duurzame drager, te zijner beschikking staand en voor hem toegankelijk, volgende informatie ontvangen :...2° in voorkomend geval, de voorwaarden en de wijze van uitoefening van het herroepingsrecht, evenals het volgende beding, in vetgedrukte letters en in een kader los van de tekst, op de eerste bladzijde :" De consument heeft het recht aan de onderneming mee te delen dat hij afziet van de aankoop, zonder betaling van een boete en zonder opgave van motief binnen... kalenderdagen vanaf de dag die volgt op de levering van het goed of op het sluiten van de dienstenovereenkomst. ". Dit beding wordt aangevuld met het aantal kalenderdagen, dat niet lager mag zijn dan 14. Art.47.§ 1. Bij elke overeenkomst op afstand beschikt de consument over een termijn van ten minste 14 kalenderdagen waarbinnen hij de overeenkomst kan herroepen. Hij kan dit recht uitoefenen zonder betaling van een boete en zonder opgave van motief. Onverminderd...kunnen aan de consument, voor de uitoefening van zijn herroepingsrecht, slechts de rechtstreekse kosten voor het terugzenden van de goederen aangerekend worden. Voor de uitoefening van dit recht gaat de termijn in : - voor de goederen, te rekenen van de dag na de levering aan de consument, wanneer aan de informatieverplichtingen bedoeld in artikel 46, § 1, voldaan is...Wat de naleving van de herroepingstermijnen betreft, wordt de kennisgeving als tijdig aangemerkt indien zij schriftelijk of op een voor de ontvanger beschikbare en toegankelijke duurzame drager is verzonden vóór het verstrijken van de termijn.”(6 APRIL 2010. - Wet betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming).

‘Ik kocht zojuist 2 autobanden via een nederlandstalige website met een .be domein.’

‘gaat de termijn in...voor de goederen, te rekenen van de dag na de levering aan de consument...wordt de kennisgeving als tijdig aangemerkt indien zij schriftelijk of...is verzonden vóór het verstrijken van de termijn’ bepaalt enkel het ingaan en verstrijken van de termijn maar belet niet dat u reeds voor het ingaan kennis geeft van uw herroeping.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

steveDM
Topic Starter

#4 , 12 okt 2011 17:53

Hartelijk dank voor de heldere info. Ik hoopte dat ik niet moest wachten tot de levering had plaatsgevonden aangezien dan de retourkosten voor mijn rekening zijn.

Even ter info :
Het probleem is inmiddels opgelost. Ik heb een email verstuurd met de melding dat ik de bestelling annuleer en vraag om indien mogelijk binnen 14 dagen het betaalde bedrag terug aan mij over te maken.
Heb bevestiging van annulatie ontvangen binnen het half uur met de melding dat het bedrag terug wordt gestort op mijn VISA rekening waarmee het order initieel was betaald.
Zeer correcte service moet ik zeggen.

Terug naar “Consumenten Koop”