Aankoopbon van een salon

lenas
Topic Starter

Aankoopbon van een salon

#1 , 24 sep 2011 15:28

Midden juni bestelde ik een zetel. Levering zou ongeveer 6 weken duren. Begin augustus had ik verlof dus liet ik op bestelbon noteren dat de levering best dan doorging en dit gaf hun 8 weken om te zorgen dat de zetel aankwam. Eind augustus contacteerde ik hun en kwam het bericht dat het begin september zou worden. Deze week kreeg ik na zelf nogmaals te informeren het bericht dat het pas eind oktober zou worden want materiaal om de zetel te maken in Duitsland was niet voorradig. Omdat dit voor mij dan al 4 maanden zou worden vind ik dit wel welletjes en ging ik vandaag persoonlijk naar de winkel. Eventueel kon ik een andere kiezen en in sommige gevallen direkt meenemen (toonzaalmodellen), maar deze stonden mij niet aan en nu wil ik afzien van de verkoop. Toen wees de verkoper mij op de kleine letters achteraan de bestelbon: "indien de koper het order wil annuleren..50% annulatiekosten in rekening"(terwijl de zetel nog niet gemaakt is) en "te laat geleverde goederen kunnen geen aanleiding geven tot annulatie" terwijl ik op de bestelbon bij het ondertekenen heb laten noteren "levering begin augustus". Hoe moet ik hier uitgeraken? En welke rechten heb ik nog?
Laatst gewijzigd door lenas op 29 sep 2011 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ganapathi tantra

#2 , 24 sep 2011 22:42

is een typische truuk van dit deel van de meubelsector. Zij proberen zoveel mogelijk bestellingen te groeperen en dat ze daarbij de wacht of
vermoedelijk leveringstermijnen al van in den beginne en klaar en duidelijk nooit zullen naleven is zeker.
Er bestaat een geschillencommissie voor deze zaken je moet daar even voor googlen want de juiste link kan ik je niet geven
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

lenas
Topic Starter

#3 , 29 sep 2011 15:43

Bedankt voor uw reactie. Geschillencommissie meubelen kan enkel ingeschakeld worden indien de winkel zelf is aangesloten en dat is in mijn geval niet dus... Late levertermijnen geven geen recht op annulatie zonder die 50% te moeten betalen. Wat is laat en hoelang kunnen zij dit uitstellen? Stel dat dit nog een jaar duurt, geeft hun dat dan nog steeds het recht?

Reclame

jojan

#4 , 30 sep 2011 14:22

altijd de kleine lettertjes lezen voor u zoiets tekent...

Drone

#5 , 30 sep 2011 15:41

het is niet omdat dit in de 'overeenkomst' staat dat dit afdwingbaar is of wettelijk

het zal uiteindelijk de (vrede)rechter zijn die zal moeten oordelen, maar het staat vast dat indien een zaak een bepaald goed niet binnen een bepaalde of redelijke termijn kan leveren, deze in gebreke gesteld kan worden waarbij de koper niks dient te betalen.

heeft u de meubelzaak al aangetekend in gebreke gesteld? indien niet, zo rap mogelijk doen.

halen ze dit aangetekend schrijven niet af of reageren ze niet, verstuurd u een laatste aangetekend schrijven.

komt daar geen antwoord op, ontbinding van de aankoop vragen bij het vredegerecht.

in deze zaak is het de koper die het goed pas wilt annuleren nadat de meubelzaak binnen een redelijke termijn het goed niet kan leveren omdat de producent het materiaal niet heeft

hier kan de koper dus niks aandoen en zijn bijgevolg geen "annulatiekosten" verschuldigd

lenas
Topic Starter

#6 , 01 okt 2011 13:27

bedankt voor uw reactie,

Heb de meubelzaak aangetekend in gebreke gesteld en zojuist verstuurd. Afwachten wat hun reactie is... In mijn aangetekend schrijven heb ik vermeld dat ik de koop annuleer aangezien de levertermijn ver overschreven is en ik ook geen garantie heb dat het salon ooit gemaakt of geleverd zal worden... en vandaar mij geen annulatie-kosten verschuldigd zijn.
Hoop bij deze de zaak te kunnen afronden? Zoniet stap ik naar vredegerecht.

Terug naar “Consumenten Koop”