mondelinge overeenkomst trouwkosten

Lambert
Topic Starter
Berichten: 4

mondelinge overeenkomst trouwkosten

#1 , 17 jan 2007 20:16

Zes maanden geleden ben ik met een fantastische man getrouwd. Nu hebben we enkel nog problemen ivm de trouwkosten. Mijn moeder (ouders gescheiden) heeft bij het bespreken van het financi?le aspect, mondeling gezegd dat zij 1/4 van de totaalkost van onze trouw zou betalen. Mijn schoonouders zijn hier getuigen van geweest.
Toen wij haar aanspraken om dit deel uiteindelijk aan ons te betalen, heeft zij letterlijk het volgende geschreven:
"Vooreerst dien ik te stellen dat U mij absoluut niet heeft betrokken bij de voorbereidingen en beslissingen van uw huwelijk, welke U alleen zelf hebt genomen zonder mij hierin te kennen.
Er is nooit enige overeenkomst afgesloten en ik heb geen enkele verplichting om bij te dragen in de door U vernoemde kosten (zie art.204 B.W.)."
Ik heb deze wet bekeken, maar weet niet hoe ik deze moet interpreteren en welke stappen er eventueel kunnen worden ondernomen om haar toch te laten betalen. Het gaat ons niet om het geld maar om het principe dat zij zich niet aan de afspraken houdt.

6-maand-getrouwd koppel

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
koen999
Berichten: 730

#2 , 17 jan 2007 20:37

U zou van uw moeder die kosten kunnen invorderen op basis van de getuigenverklaringen, als de rechter die toelaat,gezien uw schoonouders niet echt als 100% neutrale getuigen beschouwd kunnen worden.
mijn persoonlijke mening:
- de slaagkans is klein
- als u een procedure opstart zal de relatie met uw moeder bijna onvermijdelijk verbroken worden
- ik veronderstel dat de kosten van het huwelijk nogal hoog zijn dus de rechtbank van eerste aanleg is bevoegd, wat met zich meebrengt dat er beroep kan aangetekend worden en u voor enkele jaren zoet kan zijn, en de gerechtskosten zijn ook niet min
-hoedanook zal u uw advokatenkosten zelf dienen te dragen
vraag is of u dat er allemaal voor over heeft

als het aan mij lag probeerde ik het uit te praten, lukt dat niet tant pis

Lambert
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 18 jan 2007 12:11

Dank voor je reactie.

De band is toch al kapot, dus dat maakt mij niet uit. Wat ik zeg, klinkt hard, maar daar heeft ze zelf om gevraagd door haar gedrag en handelingen. Biologisch gezien is ze mijn moeder, maar daar stopt het. Mijn twee andere zussen hebben ook de band met haar verbroken.
Het bedrag is minder dan 2000 euro, dus het valt nog wel mee. Maar volgens mijn echtgenoot en mijn schoonouders, gaat het gewoon om het principe en daar ben ik het wel mee eens.
Ik vind het eigenlijk zelf ook niet de moeite om daar kost wat kost achter te zitten. Maar wil wel kunnen zeggen dat ik het tenminste geprobeerd heb.

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”