aankoop via internet

Liesje111
Topic Starter

aankoop via internet

#1 , 14 sep 2011 20:28

hallo

Onlangs kocht ik via een veiligssite 3 overnachtingen in een luxe hotel in Spanje. Dat was in een opwelling en nogal dom aangezien ik van de 3 nachten, slechts 1 nacht kan blijven in de geboekte periode :oops: Ik had binnen de week een mail gestuurd dat ik wou afzien van de koop en kreeg der de reactie dat dit niet gaat volgens de wetgeving omdat het over een reis gaat. Ik heb nu reeds 2 * een betalingsherinnering gekregen via mail. Moet ik dit echt betalen? Het gaat over een bedrag van 70 EUR. Zullen ze hier gerechtelijke stappen voor ondernemen? Het gaat tenslotte maar over een klein bedrag?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore

#2 , 14 sep 2011 22:04

Wat zijn de algemene voorwaarden. Net zoals elke aankoop is het de goodwill van de verkoper om de koop te ontbinden.
De verkoper kan je dus verplichten het goed (hier de reis) te betalen
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Lanox
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 sep 2011 09:15

Welk recht is van toepassing? Belgische veilingsite?

Reclame

Sirius_Legal
Contacteer: Website

#4 , 15 sep 2011 11:34

Onder Belgisch recht heb je bij verkoop op afstand altijd 14 dagen bedenktijd. In andere landen is dat vaak nog 7 dagen, maar binnen de EU wordt dat binnenkort overal gelijk getrokken.

Op die verplichting om een bedenktijd te geven zijn echter enkele uitzonderingen en één daarvan is inderdaad de verkoop van vervoersbewijzen en hotelovernachtingen. Daar geldt in principe besteld = gekocht en geen weg terug.

Of er gerechtelijke stappen ondernomen zullen worden is moeilijk in te schatten, maar de verkoper heeft in elk geval wel het recht om dat te doen. Voor zo'n kleine bedragen wordt wel degelijk naar de rechtbank gestapt. De kosten van de procedure zullen immers ten uwe laste zijn en aan de verkoper wordt een rechtsplegingsvergoeding toegekend van in dit geval 165 euro, waarmee zijn advocatenkosten grotendeels betaald zijn (hij zal immers voor verschillende wanbetalers samen dagvaarden om de kosten te delen tussen alle dossiers). Bovendien voorzien de algemene voorwaarden ongetwijfeld in een schadevergoeding (wellicht 10% van de hoofdsom met een minimum van 25 euro ofzo) en laattijdigheidsintresten.

Samengevat: gokken op niet-vervolging kan u 70 euro uitspraken, maar kan u potentieel ook een goede 300 euro kosten...
"It's not what you look at that matters, it's what you see" (Henri D. Thoreau)

jojan

#5 , 15 sep 2011 11:58

Artikel 47 van de wet van 6 april 2010 betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming voorziet dat de consument voor iedere overeenkomst op afstand, beschikt over een periode van ten minste veertien kalenderdagen waarbinnen hij de overeenkomst kan herroepen.

Op grond van een specifieke reglementering (koninklijk besluit van 18 november 2002) is deze bepaling echter niet van toepassing op de verkoop op afstand van huisvestings-, vervoer-, restauratie- en recreatiediensten, behalve indien het verkoopsaanbod plaatsvindt via telefonische werving of via fax of e-mail. Reizen vallen ook onder deze bepaling.

Daarom is de bedenktijd van ten minste veertien kalenderdagen die van toepassing is op overeenkomsten die via internet, telefoon of fax zijn afgesloten, niet van toepassing op vervoers-, huisvesting- en recreatiediensten en reizen.

Feitelijk betekent dit dat indien u een reis, een vliegticket, een hotelkamer of een huurauto via internet boekt, u niet over de bedenktijd beschikt die door de eerder genoemde wet is voorzien, waardoor de verkoper verplicht zou zijn om de gestorte sommen terug te betalen ingeval uw boeking wordt geannuleerd.

http://economie.fgov.be/nl/consument/Re ... nd_reizen/" onclick="window.open(this.href);return false;

Lanox

#6 , 15 sep 2011 12:50

Nogmaals, het is niet zeker dat Belgisch recht hier van toepassing is.

jojan

#7 , 15 sep 2011 13:49

De e-mail van de veilingsite meldt "dat afzien van de verkoop niet mogelijk is omdat het een reis betreft". Dat komt overeen met de Belgische wetgeving hieromtrent.

Lanox

#8 , 15 sep 2011 14:47

Er staat nergens dat die mail van de veilingsite komt, kan ook rechtstreeks van de verkoper komen. De betreffende zin komt ook overeen met het Nederlands recht om maar een voorbeeld te noemen.

Liesje111
Topic Starter

#9 , 15 sep 2011 16:48

Het was via de site biedmee.be en er stond uitdrukkelijk vermeld: "Opgepast ! Als hoogste bieder (winnaar van een veiling) bent u verplicht het aangeboden arrangement / vakantie in deze veiling af te nemen voor het door u geboden bedrag. Het winnende bod (hoogste bieder) geeft recht op het arrangement dat beschreven staat onder wat wordt er geveild. De enige eventuele extra kosten staan beschreven onder Exclusief."

Sirius_Legal
Contacteer: Website

#10 , 15 sep 2011 18:21

Belgische website, Nederlands geschreven, bestemd voor een Belgisch publiek = Belgisch recht en dus geen bedenktermijn.

(België is overigens één van de enige landen die al 14 dagen bedenktermijn heeft en de kans dat u onder een buitenlands rechtsstelsel beter af zou zijn geweest is erg klein).

Bovendien kende u de veilingvoorwaarden voordat u deelnam en verklaarde u zich ermee akkoord.

Het lijkt me dat u goed wist waaraan u begon toen u een bod uitbracht...
"It's not what you look at that matters, it's what you see" (Henri D. Thoreau)

Liesje111
Topic Starter

#11 , 16 sep 2011 19:48

kheb hier nog een vraagje over. iK heb dit dus betaald aangezien ik schrik had voor de eventuele gevolgen ervan. Na mijn betaling stuurde ik een mailtje om te reserveren voor 24 september. Nu krijg ik als antwoord: "Helaas moet ik u mededelen dat ik voor aankomst 24 sept hotel caprici vol heb, Aankomst 30 sept ,1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12 okt is mogelijk."

Ik heb een boze mail terug gestuurd dat in mijn bon vermeld staat "Aankomst mogelijk op 24, 27, 30 sept, 3, 6, 9 en 12 oktober 2011". Er staat niet vermeld dat dit afhankelijk is van beschikbaarheid en er is ook geen uiterste datum voor reservering. kan dit zomaar?

Franciscus

#12 , 17 sep 2011 15:43

Blijkbaar is 24 en 27 al volzet .... wat is het probleem????
Telaat gereserveerd??

Gebruiker21

#13 , 20 sep 2011 15:33

kheb hier nog een vraagje over. iK heb dit dus betaald aangezien ik schrik had voor de eventuele gevolgen ervan. Na mijn betaling stuurde ik een mailtje om te reserveren voor 24 september. Nu krijg ik als antwoord: "Helaas moet ik u mededelen dat ik voor aankomst 24 sept hotel caprici vol heb, Aankomst 30 sept ,1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12 okt is mogelijk."

Ik heb een boze mail terug gestuurd dat in mijn bon vermeld staat "Aankomst mogelijk op 24, 27, 30 sept, 3, 6, 9 en 12 oktober 2011". Er staat niet vermeld dat dit afhankelijk is van beschikbaarheid en er is ook geen uiterste datum voor reservering. kan dit zomaar?
Neen, dit kan niet zomaar. Als er op de bon / in de veiling niets vermeld staat over beschikbaarheid, hebt u recht om zelf te kiezen uit de data in de veiling (ik zou veronderstellen dat men voor de periodes opgegeven in de veiling sowieso een kamer beschikbaar heeft). Indien de door u gekozen data niet beschikbaar is, kan u uw geld terugeisen en zelfs een schadevergoeding, aangezien de verkoper zich niet aan de verkoopsovereenkomst houdt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Consumenten Koop”