Niet terugnemen van goederen - cadeaubon

lynn.g
Topic Starter
Berichten: 4

Niet terugnemen van goederen - cadeaubon

#1 , 01 sep 2011 22:09

Ik weet niet goed welke stappen ik kan of zou kunnen ondernemen en voor hoeverre ik in mijn recht sta.

Ik kocht eergisteren een tas in een winkel die ze aan mij voorgesteld hadden als Laptoptas (dit hadden ze ook op de rekening geschreven).
Eenmaal thuisgekomen bleek dat mijn laptop helemaal niet in die tas paste hoewel ik het expliciet aan de verkoopster gevraagd had.
Ik ben binnen het uur teruggegaan met de tas en ze wilde hem niet terug omruilen. De tas ging wel dicht, maar je moest heel veel moeite doen om hem dicht te krijgen. Online staat hij ook als citytas en niet als laptoptas: http://www.ceannis.se/products/small/015284757.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Ze vertelde mij dat hij eigenlijk 293 euro kostte en ik kreeg hem voor 146,5 euro buiten de soldenperiode. (ik geloof trouwens niet echt dat hij 293 euro kostte door de rare notatie van die 293, het leek gewoon een serienummer.)
Door het feit dat het solden waren, wou ze hem niet terugnemen. Wij vroegen ons af of ze wel solden mochten geven?
Mama is gisteren teruggegaan met de tas en heeft de politie erbij gehaald voor een burgerlijk geschil. Aan de telefoon noemde de eigenaar van de winkel me trouwens een sociaal geval die geen benul had van aankopen, ik ben lichtjes geoffendeerd. Toen hebben ze uiteindelijk waardebon gegeven van dat bedrag. Maar ik wil in die winkel helemaal niets meer kopen omwille van de onvriendelijke behandeling.


De vragen:
- had ik recht op het geld terug?
- hebben ze het recht om een waardebon te geven? Ik weet dat dit al vaak aan bod is gekomen, maar ik geloof niet dat het hier gaat om een gunst van de winkelier maar om valse voorwendselen/ garantie?
- heb ik nu nog het recht de waardebon terug in geld om te gaan wisselen?
- zou ik hiermee naar de vrederechtbank kunnen stappen en welk bedrag zou ik dan zelf moeten betalen? (vanaf welk bedrag zou dit wel kunnen?)
- waar vind ik hier in het vervolg meer informatie over online?

Vriendelijke groetjes en bedankt voor het antwoord,
Lynn
Laatst gewijzigd door lynn.g op 01 sep 2011 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 01 sep 2011 22:12

Eenmaal thuisgekomen bleek dat mijn laptop helemaal niet in die tas paste hoewel ik het expliciet aan de verkoopster gevraagd had.
Als jij het niet wist, hoe kon de verkoopster het dan weten?

Ik ben van mening dat u hier niets kunt aan doen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

lynn.g
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 01 sep 2011 22:23

Maar mijn laptop is niet extreem groot, het is eentje van normaal formaat, nl 15'4. Er past bijna geen enkele laptop in. Het is ook geen Laptoptas.

Wil u ook zo vriendelijk zijn om op mijn andere vragen proberen te antwoorden?
Ik zou er graag officieel wat meer informatie over willen, over de betreffende wetartikels, waar mensen extra informatie kunnen vinden, wat hun rechten zijn en wat de rechten van de winkelier en van de klant zijn ivm de waardebons, dit zodat ik een opiniestuk kan schrijven voor een lokaal krantje.
Verder onderzoek is niet meer voor vandaag though :)

Reclame

Franciscus
Berichten: 38617

#4 , 01 sep 2011 22:32

U kende de maten wel dan had u toch kunnen opmeten. Wat komt de politie hier doen.... dit is een burgerlijk geschil waar de politie NB niet eens voor bevoegd is.
Wet garantie ?? niet van toepassing lijkt mij.
Ik heb ook een laptoptas meegebracht van de winkel was zo het formaat van mijn laptop .. juist lekker niet...wie is hier dan in de fout???
Enig idee hoeveel laptopmaten en laptoptassenmaten er zijn ????

lynn.g
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 01 sep 2011 22:52

Maar de fabrikant heeft hem niet gemaakt als laptoptas. De verkoopster heeft hem aan mij verkocht als laptoptas.

Ook denk ik dat de prijs van 293 euro niet de officiele prijs was waaraan het goed zou verkocht moeten worden.

En hij gaf solden buiten de soldenperiode.

Gaat de winkelier hier niet in de fout?

ps. ik ben niet van plan terug naar de winkel te stappen, voor alle exwinkeliers die dat vrezen. Ik weet dat het verhaal een subjectieve negatieve ondertoon heeft, maar het zit nog maar vers in het geheugen, vergeef me daarvoor.

@Franciscus : De politie liep rond vlakbij en de winkeldame werd agressief en onbeleefd.
Bent u van mening dat u helemaal geen recht had op een omruiling? Ik bedoel maar, we leven in een maatschappij waar we meer en meer klantgericht denken, een goed bedrijf raakt zijn tassen zeker opnieuw kwijt. U vond het toch ook een mooie tas. Ik denk dat klantenbinding veel beter zou werken moesten ze u als een persoon behandelen die fouten maakt. Moest dit correct zijn afgehandeld, was ik er zeker opnieuw gaan kopen en had ik zelfs verteld aan anderen hoe vriendelijk ze waren in de winkel.
Laatst gewijzigd door lynn.g op 01 sep 2011 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 01 sep 2011 23:03

Ook denk ik dat de prijs van 293 euro niet de officiele prijs was waaraan het goed zou verkocht moeten worden.

Er bestaan geen officiële prijzen. Dat is zelfs verboden bij wet. Enkel indicatieve prijzen. Prijszetting geschiedt door winkel zelf.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#7 , 01 sep 2011 23:26

Maar de fabrikant heeft hem niet gemaakt als laptoptas. De verkoopster heeft hem aan mij verkocht als laptoptas.

Ook denk ik dat de prijs van 293 euro niet de officiele prijs was waaraan het goed zou verkocht moeten worden.

En hij gaf solden buiten de soldenperiode.

Gaat de winkelier hier niet in de fout?

ps. ik ben niet van plan terug naar de winkel te stappen, voor alle exwinkeliers die dat vrezen. Ik weet dat het verhaal een subjectieve negatieve ondertoon heeft, maar het zit nog maar vers in het geheugen, vergeef me daarvoor.

@Franciscus : De politie liep rond vlakbij en de winkeldame werd agressief en onbeleefd.
Bent u van mening dat u helemaal geen recht had op een omruiling? Ik bedoel maar, we leven in een maatschappij waar we meer en meer klantgericht denken, een goed bedrijf raakt zijn tassen zeker opnieuw kwijt. U vond het toch ook een mooie tas. Ik denk dat klantenbinding veel beter zou werken moesten ze u als een persoon behandelen die fouten maakt. Moest dit correct zijn afgehandeld, was ik er zeker opnieuw gaan kopen en had ik zelfs verteld aan anderen hoe vriendelijk ze waren in de winkel.

een winkelier is nooit wettelijk verplicht geweest een verkocht goed terug te nemen of om te ruilen. In deze hebt u helemaal geen rechten. Het hangt totaal af van de goodwill van de ondernemer in kwestie. In deze kan u trouwens de verkoper niet laten opdraaien voor uw eigen verantwoordelijkheid van keuze. Ik denk in uw geval maar aan één spreekwoord namelijk dat je met azijn geen vliegen vangt.en waarschijnlijk moet u de bron vazn stugheid van de verkoper ook een beetje bij u zelf zoeken. Klantvriendelijkheid begint namelijk ook bij de manier waarop je een verkoper behandelt.
omtrent solden ? Solden zijn pas solden als er met velries wordt verkocht al de rest noemt men gewoon kortingen hoe groot ook. Zoalng ze winst maken bij verkoop (wat eigenlijk een wettelijke verplichting is) al is het maar tien cent dan is dat goed. Trouwens als het nog echte solden waren dan moest de winkel dat kenbaar gemaakt hebben en gezien de periode was/is ook dat strafbaar
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Franciscus
Berichten: 38617

#8 , 01 sep 2011 23:36

Enkel maar voor bepaalde produkten hoor.
In de winkel die ik bedoel kan men een gans jaar solden doen gezien geen kledij of andere andere de wetgeving vallende produkten.
Het hangt idd dikwijls af van hoe je als consument terug naar de winkel gaat.
Zo zijn er mensen die een factuur op hun firma laten opstellen voor de produkten en daarna zich beroepen op de wet bescherming consumenten.... lekker niet dus en dan boos worden omdat ze enkel recht hebben op fabrieksgarantie.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 02 sep 2011 10:46

De vragen:
- had ik recht op het geld terug?
Neen, u had zelfs geen recht op die waardebon. Er is niets mis met de tas. Ze is gewoon te klein naar uw zin. Voor iemand anders zou deze tas perfect geweest zijn. U hebt zelf de verkeerde keuze gemaakt (wat de verkoopster u vertelde speelt geen rol: een netbook zal er waarschijnlijk perfect in gepast hebben, dus ze heeft u niets voorgelogen).
- hebben ze het recht om een waardebon te geven? Ik weet dat dit al vaak aan bod is gekomen, maar ik geloof niet dat het hier gaat om een gunst van de winkelier maar om valse voorwendselen/ garantie?
In dit geval is het zeker en vast een gust van de winkelier. In principe had ze je helemaal niets moeten geven en had je geen recht om de tas in te wisselen.
- heb ik nu nog het recht de waardebon terug in geld om te gaan wisselen?
Stel dat u wel recht had om de tas in te ruilen (wegens een defect of beschadiging), dan had u met het aanvaarden van de waardebon, u akkoord verklaard met de regeling die de winkelier voorstelde.
- zou ik hiermee naar de vrederechtbank kunnen stappen en welk bedrag zou ik dan zelf moeten betalen? (vanaf welk bedrag zou dit wel kunnen?)
U kan voor alles en nog wat naar de rechtbank stappen, maar in dit geval maakt u zo goed als geen enkele kans.
- waar vind ik hier in het vervolg meer informatie over online?
Informatie over wat? Over laptoptassen? Over het opmeten van een laptop zodat je in de winkel weet of hij in een tas past of niet? Sorry, hoor, maar deze keer ben ik het wel met ganapathi tantra eens: deze "miskoop" is uw eigen fout. Had je je laptop meegenomen of hem deftig opgemeten en een lintmetertje meegenomen naar de winkel, had je meteen testen of de laptop in de tas zou passen.
Vriendelijke groetjes en bedankt voor het antwoord
Graag gedaan
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Lanox
Berichten: 3526
Juridisch actief: Nee

#10 , 02 sep 2011 11:05

Er wordt hier nogal hard van leer getrokken tegen de TS.

Vdb zal het niet met mij eens zijn :) maar ik ga ervan uit dat de interpretatie van de koopwet door een gespecializeerd advocatenkantoor toch net iets accurater gaat zijn dan die van de gemiddelde forumbezoeker. Daarom wil ik even verwijzen naar de website van Elfri over dit topic:

http://www.elfri.be/de-koopwet

Volgens deze interpretatie heeft de verkoper niet voldaan aan punt 2 van zijn verplichtingen (of dit bewijsbaar is, is een ander verhaal), en heeft de TS dus het recht de ontbinding van de koop te eisen. In dat geval dient de verkoper terug te geven aan de TS wat hij ontvangen heeft voor deze tas, en ik ga er maar even van uit dat dat cash geld was en geen cadeaubon.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 02 sep 2011 11:23

Punt twee zegt dus:
het gekochte goed geschikt is voor elk bijzonder door de consument gewenst gebruik. Hiermee wordt dus niet het gebruik bedoeld dat door de verkoper of door de fabrikant wordt voorgesteld. Er wordt rekening gehouden met hetgeen de consument aan de verkoper als gewenst gebruik heeft medegedeeld voor zover dit bijzonder gebruik ook door de verkoper werd aanvaard (bvb. een beeldscherm zowel dienstig als computermonitor en als videobewakingseenheid en als T.V. toestel);
We weten inderdaad niet exact wat er gezegd is, maar de TS geeft zelf aan dat de laptop weldegelijk in de tas ging, maar dat ze moeilijk dicht ging hierdoor. Maar ze gaat dus wel dicht. De tas is in principe dus perfect te gebruiken voor wat de TS ze wenst te gebruiken. Dat ze moeilijk dicht gaat, is dit de fout van de verkoopster? Misschien is de laptop van de TS gewoon net iets groter dan de gemiddelde laptop met die grootte van scherm. Heeft de TS aan de verkoopster gemeld dat haar laptop net iets groter was? Meer nog: heeft ze de exacte maten van de laptop meegedeeld aan de verkoopster, zodat deze met zekerheid kon zeggen of de laptop zou passen? Ik heb een sterk vermoeden van niet.

Het is zoals in het gequote staat: de koper meld aan de verkoper dat hij het scherm als PC monitor, TV en bewakingsmonitor wil gebruiken, dat de verkoper zegt dat dit kan, en dat de koper achteraf merkt dat hij vergeten zeggen is dat zijn hypermoderne PC enkel een Fiber-Optic HDMI uitgang heeft terwijl het scherm dit niet ondersteunt. Tja, dan had de koper moeten zeggen dat zijn PC enkel een Fiber-Optic HDMI uitgang heeft, hé. Dit kan de verkoper toch niet ruiken? Heeft de verkoper hier verkeerde informatie gegeven? Ik denk het niet.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

lynn.g
Topic Starter
Berichten: 4

#12 , 02 sep 2011 14:50

Beste Tom,
Bedankt voor uw vele antwoorden, natuurlijk ging het niet over informatie over laptoptassen, maar over de rechten van consumenten in verband met waardebonnen etc.

Ik wil toch nog eventjes benadrukken dat het niet om een laptoptas ging maar om een gewone tas, die de winkelier aan mij verkocht als laptoptas omdat ze wist dat ik daarnaar op zoek was. Verder is mijn laptop wel een standaardlaptop, niet eentje met fiber-optic HDMI uitgang, ik ben helemaal niets vergeten te zeggen.
Gewone tassen: http://www.ceannis.se/products.asp?category=bags" onclick="window.open(this.href);return false;
Laptop tassen: http://www.ceannis.se/products.asp?cate ... puter-bags" onclick="window.open(this.href);return false;

Lanox, bedankt voor de website, daar was ik echt naar op zoek!

De winkel had idd nog aanduiding van solden in de winkel hangen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 02 sep 2011 15:21

Ik wil toch nog eventjes benadrukken dat het niet om een laptoptas ging maar om een gewone tas, die de winkelier aan mij verkocht als laptoptas omdat ze wist dat ik daarnaar op zoek was.
Wat is de definitie van een laptoptas? Mijn vriendin steekt haar laptop in een draagtas die oorspronkelijk ook niet als laptoptas bedoelt was, maar het werk perfect. Als u aan de winkelier vraagt: "Kan ik deze tas gebruiken om een laptop in te steken", wat verwacht je dan dat die winkelier zegt? "Neen, dat is absoluut niet mogelijk. U kan geen laptop in die tas steken"? Ik neem mijn laptop mee in een lederen boekentas. Geen enkel probleem. Het is zelfs veiliger: normale, herkenbare laptoptassen worden veel sneller gestolen dan andere tassen.
Verder is mijn laptop wel een standaardlaptop, niet eentje met fiber-optic HDMI uitgang,

Die fiber-optic HDMI uitgang heeft niets met uw zaak te maken, dit was bij wijze van voorbeeld. Verder bestaat er geen "standaard laptop". Afmetingen van 15,4 inch laptops kunnen serieus verschillen. Die 15,4 inch slaat op de afmetingen van het scherm. De behuizing kan een stuk groter zijn. Ik ben er zeker van dat er 15,4 inch laptops bestaan die zonder problemen in die tas passen (die van jou past trouwens ook, maar dan kan de tas moeilijk dicht).
ik ben helemaal niets vergeten te zeggen.
Dus u hebt aan de winkelier gezegd: mijn laptop is zoveel centimeter breed, zoveel centimeter hoog en zoveel centimeter dik. Kan deze in die tas?

Anyway, ik zou het laten rusten, moest ik van u zijn. Wees blij dat u een waardebon gekregen hebt. Voor hetzelfde geld had de winkelier de tas niet teruggenomen (en daar had u niets kunnen aan doen).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Consumenten Koop”