verandering voorwaarden na aankoop

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

verandering voorwaarden na aankoop

#1 , 30 aug 2011 15:56

Wij hebben een PS3 gekocht toen deze pas uitgekomen was. Het was de eerste versie die ook de spelletjes van de PS 1 en 2 konden lezen. Enkele maanden later bracht Sony een nieuwere versie uit waar de spelletjes van de PS& en 2 niet meer konden gespeeld worden.

Wij weten dat dit model zeer gegeerd is maar ook dat Sony er alles aan doet om zoveel van deze versie uit de handel te krijgen. Eerst door de beschadigde PS3 te vervangen door versies die de spellen niet meer konden lezen. Maar nu hebben ze blijkbaar gevonden hoe ze ALLE nog overgebleven PS3 kunnen uitschakelen.
De PS3 heeft om de nieuwste spelletjes te kunnen lezen een update nodig van de interne OS. De update is gratis en wordt geëist als je dus een nieuw spel wilt spelen dat je pas aankoopt.

Nu blijkt dat deze update ervoor zorgt dat de eerste versie van de PS 3 hierdoor GEEN spelletjes van de PS1 en 2 meer kan lezen.

Ik vind dit gewoonweg schandalig dat ze dit gedaan hebben en ben er 100% zeker van dat dit niet wettelijk is.

Het is net alsof je een BMW koopt met 150pk's en dat je bij het eerste grote onderhoud de garage beslist om er 100pk's van te maken want de nieuwe BMW's zijn ook maar 100pk's. EN als je nee zegt wordt uw wagen niet meer onderhouden. Dit is ook niet wettelijk.

De vraag nu is wat ik hiertegen kan doen? Want de keuze van Sony geeft mij geen mogelijkheid tenzij deze fel begeerde versie teniet te laten gaan door de update of anders een nieuwe PS3 kopen want ondertussen hebben we een nieuw spel gekocht dat we niet kunnen spelen... terug brengen gaat niet volgens de winkel want het is een game ... ongeacht de reden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 sep 2011 11:53

Stond er op de verpakking van de game ergens te lezen welke versie van het PS3 OS er nodig was? Indien niet, mocht u er van uitgaan dat het spel op gelijk welke PS3 te spelen was, en is het feit dat u de game NIET kan spelen, genoeg reden om het terug te brengen naar de winkel en uw geld terug te vragen.

Ik denk echter niet dat u iets kan doen aan het feit dat een OS upgrade van de PS3 bepaalde inpact heeft op het toestel. U hebt immers nog steeds de keuze om de upgrade al dan niet te installeren. Idem met een nieuwe versie van Windows: Windows XP had ook tot gevolg dat bepaalde programma's die op Windows 95 / 98 perfect werkten, het niet meer deden onder XP (ook niet met de "compatibiliteitsmodus"). Maar niemand werd gedwongen XP te installeren. Langs de andere kant: zonder XP kon je ook bepaalde nieuwere software niet draaien.

Uw vergelijking met de BMW gaat niet echt op. Het installeren van een nieuw OS is niet te vergelijken met een onderhoud van een wagen. Het is een wezenlijke "upgrade", geen "onderhoud". Als u met een BMW met 150 pk zou vergelijken, dan is het alsof de garage u een bod doet om enkele fancy spoilers wil installeren, waardoor uw wegligging verbetert, maar waardoor u 50pk verliest. Het is aan u om al dan niet op dat aanbod in te gaan. Maar zelfs al gaat u niet in op het aanbod, dan zal toch uw wagen blijven rijden met de 150pk. Alleen zal uw wegligging niet zo goed zijn dan wanneer u wel op het aanbod inging. Maar de keuze werd door u gemaakt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

#3 , 01 sep 2011 12:53

Ondertussen heeft de winkel verantwoordelijke het spel terug genomen en hebben we eentje gekregen voor de Wii. Dus dat probleem is toch al opgelost.

Maar ik blijf het onfair vinden dat Sony zo doet. Dat ze OS aanpassingen uitvoeren om zo namaak tegen te gaan dat begrijp ik. Maar nu zetten ze ons tegen de muur met deze keuze:
1 we updaten en kunnen dus geen spelletjes meer spelen van de PS1 en 1
2 we updaten niet en kunnen geen nieuwe spelletjes meer aankopen en/of huren
Oplossing is in ieder geval enkel goed voor Sony zelf want als we wille spelen zullen we ofwel een nieuwe moeten kopen ofwel de OS aanpassen. In beide gevallen wint Sony.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 sep 2011 13:43

Maar ik blijf het onfair vinden dat Sony zo doet. Dat ze OS aanpassingen uitvoeren om zo namaak tegen te gaan dat begrijp ik. Maar nu zetten ze ons tegen de muur met deze keuze:
1 we updaten en kunnen dus geen spelletjes meer spelen van de PS1 en 1
2 we updaten niet en kunnen geen nieuwe spelletjes meer aankopen en/of huren
Oplossing is in ieder geval enkel goed voor Sony zelf want als we wille spelen zullen we ofwel een nieuwe moeten kopen ofwel de OS aanpassen. In beide gevallen wint Sony.
Hoe bedoel je, in beide gevallen wint Sony?
1. Als je geen spelletjes van de PS1 en 2 meer speelt, wint Sony daar toch niets aan?
2. Als je niet update en geen spelletjes voor de PS3 meer koopt, verliest Sony er zelfs aan, want je koopt geen spelletjes meer.

Gelijk welke keuze jullie maken, Sony heeft er geen enkel voordeel bij. Tenzij jullie deze PS3 zo laten en er een adere bijkomen. Maar dit is hetzelfde als bovenstaande keuze niet willen maken. Daar heeft Sony niets mee te maken.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

#5 , 01 sep 2011 16:18

Toch wel hé... Sony wilt de PS3 uitroeien die de oudere spelen kan lezen. Door het te doen via een update zijn ze vrij zeker dat de meeste mensen de dezelfde versie hebben als ik (fanatiekelingen zijn) en die zullen dus de update niet doen. Iemand die ik ken heeft een 2de console gekocht en er zullen er velen zijn die hetzelfde zullen doen.
Dus Sony wint erbij want door de update te verplichten om de nieuwste spelletjes te spelen zullen ze nieuwe consoles verkopen aan de mensen die die speciale versie hebben (want niemand zal deze update...) en die dat de update uitvoeren die doen wat Sony wou dat er gebeurde.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 sep 2011 16:31

Ik denk niet dat de eerste bedoeling van Sony is om mensen op kosten te jagen, ik denk dat de eerste bedoeling van Sony is om een lek dat in de oude firmware zit, en die het spelen van illegale kopies mogelijk maakt, te dichten. Dit heeft dan tot gevolg dat ook het spelen van games van de PS1 en PS2 niet meer kan, aangezien net dat een "gateway" was om illegale games te spelen.

Je gaat me ook niet wijs maken dat die vele mensen die niet willen upgraden dit enkel doen omwille van die spelletjes van de PS1 en PS2? Neen, velen zullen dit niet willen omdat ze dan geen illegaal gedownloade games meer kunnen spelen.

Ikzelf (afin, mijn vriendin) heeft een Nintendo DS met zo'n R4-kaartje om ook illegaal gedownloade spelletjes te spelen (ik ga me hier niet heiliger voordoen dan de paus). Dan weet je op voorhand dat je best de firmware van dat ding niet update, of dat het wel eens gedaan kan zijn met dat R4-kaartje. Sommige originele games vereisen echter een upgrade van die Nintendo DS. Zelfde verhaal dus: ik wil niet upgraden, maar als ik het niet doe, kan ik bepaalde nieuwe games niet spelen. Piraterij heeft zo zijn gevolgen, nietwaar?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

#7 , 04 sep 2011 13:57

Ze hebben volk genoeg die hierover zit na te denken bij Sony. Maar je mag het draaien of keren zoals je het wilt. Ik voel mij benadeeld. Wij hebben gezocht naar de PS3 die de spelletjes van de 1 en 2 konden lezen en hebben hiervoor bijna de nieuwprijs van de eerste PS3 betaald... goed wetende dat de nieuwe PS3 zonder dit extraatje 50% goedkoper was.
En de reden waarom ik deze wou is simpel. Ik kan moeilijk nog meer spelconsoles aansluiten op mijn tv. En dit was de perfecte oplossing.

Dat van de piraterij is goed mogelijk, maar ik weet dat de recentere modellen ook gekopieerde spelletjes lezen. Ze hebben ooit zelf gezegd dat de eerste versie van de PS3 te duur was en teveel mogelijkheden bood aan de gebruikers ervan.... en vooral te duur in productie was. Er zit dus veel meer achter. Waarom zouden ze miljoenen investeren in nieuwe games en ze dan telkens weer wat verbeteren voor nieuwere versies als de mensen tevreden zijn met oudere versies enz... Ik blijf erbij dat ze het met opzet doen om er zoveel mogelijk uit de handel te krijgen. ALs dat niet het geval zou zijn wil ik een antwoord hebben op de volgende vraag.

Mijn PS3 geraakt vorig jaar defect (na 4 jaar oud geworden te zijn ) Dus geen garantie meer en de herstellingskosten voor 100% voor mijn rekening. Maar wat zegt de herstellingsdienst.. aangezien wij voor dit type geen nieuwe onderdelen hebben krijgt u van ons een nieuw toestel voor de prijs van een nieuw onderdeel... in mijn geval 75€. Als ze daar zoveel moeite voor doen is er zeker een reden voor. Reken eens uit dat alle spelletjes die leuk zijn opnieuw moeten worden aangekocht speciaal voor de PS3 want ja de andere kan je dan niet meer lezen...

Hier kan ik met de volle 100% zeggen dat er NUL gekopieerde spelletjes heb liggen. Zelf de DVD's ... ik heb enkel copy's gemaakt van enkele tekenfilmen waarvan wij de originelen hadden.
Spelletjes, filmen en muziek koop ik aan op een legale manier. Als dat niet meer zou gebeuren is deze industrie ten dode opgeschreven.

Terug naar “Consumenten Koop”