Garantieperiode

GlennM
Topic Starter

Garantieperiode

#1 , 30 aug 2011 14:15

Beste,

Ik las in mijn codex dat de garantieregeling voor consumenten verkoop(geregeld in artikels 1649bis-1949octies van het BW)
Waarin dus gesproken wordt dat de verkoper aansprakelijk is voor elk gebrek in overeenstemming,
dat zich manifesteert in de eerste 2 jaar vanaf levering.

Verder moet dus ook in de garantie gegeven zijn, wat de duur ervan is.

Nu vraag ik mij af als je nu een camera koopt, en op je garantiebewijs staat een garantie op van 1 jaar.
Maar bijvoorbeeld na 1jaar en een dag, ga je terug naar de winkel met een gebrek dat:

Casus1: zich al manifesteerde voor de garantie verviel, dit zou dus volgens de regeling sowieso binnen de garantie zou moeten vallen.
Casus2: Maar stel nu dat het zich manifesteert na het vervallen van de garantie, dus na 1 jaar.
Kan ik dan aanspraak doen op artikel 1649quater, dat zegt dat de verkoper aansprakelijk is voor de gebreken die zich manifesteren binnen de eertste 2 jaar?
Of heb ik bij de aanvaarding van mijn garantiebewijs afstand gedaan van dit dwingend recht?

mvg

Glenn

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 30 aug 2011 15:21

2 jaar garantie zijn bij wet vastgelegd en bindend voor de verkoper, kortere periodes vermeld in de AV zijn nietig.

GlennM
Topic Starter

#3 , 30 aug 2011 16:30

bedankt!

Reclame

j.demoor

#4 , 01 sep 2011 11:16

“Art.1649bis...§ 2. Voor de toepassing van deze afdeling wordt verstaan onder :...5° " garantie " : elke door een verkoper of producent tegenover de consument aangegane verbintenis om de betaalde prijs terug te betalen, of om de consumptiegoederen te vervangen of te herstellen, of om er zich op enigerlei wijze om te bekommeren, indien de goederen niet overeenstemmen met de beschrijving in het garantiebewijs of in de desbetreffende reclame...Art.1649septies.§ 1. Elke garantie is bindend voor diegene die haar biedt volgens de in het garantiebewijs en de daarmee samenhangende reclame vastgestelde voorwaarden...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

‘Garantie’ is een CONTRACTUELE verbintenis.

“Art.1649quater.§ 1. De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar te rekenen vanaf voornoemde levering...”(B.W.).

Art.1649quater is een WETTELIJKE verbintenis.

Voornoemde contractuele en wettelijke verbintenissen zijn ONAFHANKELIJK van elkaar.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Sirius_Legal
Contacteer: Website

#5 , 01 sep 2011 12:24

Correct j.demoor. Er is enerzijds de wettelijk verplichte garantieperiode (voor verborgen gebreken) van twee jaar (één jaar voor tweedehandsgoederen). Daarnaast kan de verkoper contractueel een ruimere garantie bieden (ofwel langer dan twee jaar ofwel breder wat de gedekte schadegevallen betreft).
"It's not what you look at that matters, it's what you see" (Henri D. Thoreau)

Terug naar “Consumenten Koop”